Dvořáková P, Starý J. Věřil jsem, že to musí jít lepší cestou. S profesorem Janem Starým o převratech v dětské onkologii
Vyšlo v časopise:
Prakt. Lék. 2025; 105(1): 51-52
Kategorie:
Nové knihy
Brno, HOST – vydavatelství, s. r. o., 2024, 190 s. ISBN 978-80-275-2146-3
Dětské nádory jsou pro mě strašákem jak z pohledu matky, tak lékaře. Prošvihnout časné stadium tumoru je o to závažnější, že dětské tumory jsou relativně vzácné, zato ale často velmi agresivní a obtížně léčitelné. Lékaři, kteří si zvolili obor dětské onkologie a hematoonkologie, ve mně vždycky vzbuzovali úctu. A ta po přečtení knihy Věřil jsem, že to musí jít lepší cestou o celoživotním díle profesora Jana Starého ještě vzrostla.
Text je psán formou rozhovoru. Otázky pokládá oceňovaná autorka bestsellerů Petra Dvořáková, která si sama prošla bolestnou zkušeností matky dítěte s onkologickou diagnózou. S profesorem Starým se tehdy setkávala u lůžka svého syna a vzpomíná na něj jako vždy vlídného, laskavého a ochotného každému na jeho úrovni vše vysvětlit. Dvacet let po této zkušenosti, když pan profesor předal přednostenství kliniky dětské onkologie a hematologie své nástupkyni paní docentce Šrámkové, se rozhodla zachytit jeho příběh skrze jeho osobní vyprávění. Výsledkem je příběh dokumentující neskutečné pracovní i osobní nasazení, které dokázalo v osmdesátých a devadesátých letech 20. století zvrátit výsledky hematoonkologické léčby a následně posunout Česko mezi světovou špičku v oboru.
Kniha je rozdělena na čtyři části. První mapuje profesorovo dětství až po ukončení studia medicíny. Představuje Jana Starého jako úplně normálního kluka, který strávil většinu volného času venku. Profesor sám sebe popisuje jako průměrného studenta, který ovšem umí zabrat, když na to přijde. Volbou medicíny překvapil i své rodiče, ale nikdy nelitoval. K pediatrii dostal skoro nedobrovolně a po delším přemlouvání, ale pak se stala celým jeho životem. Což dokumentuje i poslední odpověď na otázku, co by řekl svému mladšímu já nastupujícímu na medicínu, a to: „Dobře jsi udělal.“ To je přece krásné.
Druhá část, nazvaná Na prahu naděje, pro mě byla nejemotivnější. Profesor Starý si naplno prošel pediatrickým výcvikem napříč různými odděleními včetně neonatologie. Na každé práci vyzdvihuje zejména její pozitiva a z jeho pohledu nabývám dojmu, že kamkoliv přišel, tam si našel naplnění, dobré kolegy a moudré mentory. Po první atestaci se začal věnovat hematologii.
Krátce poté se stal vědeckým pracovníkem a i v této kariérní větvi je už od začátku patrné jeho nadšení, přestože k ní opět přišel spíš jako slepý k houslím. V této části se bolestně odkrývá realita nemocniční péče za doby komunismu, minimální dostupnost drahých léků a zejména díky nemožnosti komunikace s vnějším světem velmi omezený přístup k informacím o moderní terapii. Pod heslem „co si neuděláš sám, tak nemáš“ se vývoj léčby sice díky vysokému nasazení českých vědeckých pracovníků úzce kooperujících s kliniky posouval, ale pomalu. Sice byla dostupná léčebná schémata pro léčbu leukemií, ale často chyběly léky. Získávali jsme proti Evropě ztrátu. To vědomí, že kousek od hranic je dostupná kvalitnější terapie, kterou bychom zoufale potřebovali, musela být nesmírně frustrující.
Pro nás, mladší generace žijící v naprosto volném toku informací (občas až přehlcení, kdy je musíme selektovat) je něco podobného těžko představitelné. Na mě toto uvědomění nejvíc dolehlo při čtení třetí části nazvané Do Evropy. Již krátce před pádem komunismu se panu profesorovi podařilo dostat na kongres v Uppsale, kde s hrůzou zjistil, jak moc jsme pozadu. Při převratu provedl první transplantaci kostní dřeně – a jakmile se otevřely hranice, využil možnost cestovat a získávat informace naplno. Popis obrovského množství kongresů a stáží, které v následujících letech absolvoval, aplikace moderních postupů, navazování kontaktů a jejich maximální využití, ukazuje opět obrovské úsilí, které pan profesor Starý obětoval pro vytažení hematoonkologie až na světovou špičku.
Stejně jako další část Uvidět dál vzbuzuje obrovský respekt. Vyprávění o této etapě mi připadalo jako popis práce ne jednoho, ale několika lidí – čím dál užší navazování vztahů se světovými centry, získání postu ve specializovaných výborech, aktivní účast na konferencích, pořádání konferencí, účast ve světových studiích, dále sloučení dětské hematologie a onkologie a s tím opět proces učení – a ještě navíc přednostenství na klinice. A za tím vším se neustále objevuje provázání s klinickou prací, boj za každého dětského pacienta s cílem individualizovat léčbu, poučit se z neúspěchů a sdílet data jak mezi českými, tak světovými pracovišti. A na závěr toho všeho poklidné zhodnocení: „Byl to dobrý život.“
Čtení pro mě vůbec nebylo snadné. Jako mladší generaci, a uznávám, že asi trochu zhýčkané, mi připomenutí nemocniční situace v minulosti přišlo děsivé. Množství pacientů na lůžkách, které dnes léčíme ambulantně, s vědomím, že existuje lepší medicína a my se k ní nemáme jak dostat. Kromě seznámení s velkou osobností české medicíny mi kniha přinesla i velké uvědomění toho, co všechno máme k dispozici. A méně se teď trápím tím, co nám chybí. Knihu mohu s klidným svědomím doporučit jak lékařům, tak laikům. A děkuji všem, kteří naši milovanou, byť často náročnou klinickou medicínu posouvají dál s takovým nasazením jako pan profesor Starý.
MUDr. Magdalena Kristina Kučerová
atestovaná lékařka v oboru gynekologie-porodnictví
(ÚPMD)
Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospěléČlánek vyšel v časopise
Praktický lékař

2025 Číslo 1
- Není statin jako statin aneb praktický přehled rozdílů jednotlivých molekul
- Metamizol jako analgetikum první volby: kdy, pro koho, jak a proč?
- Tirzepatid – nová éra v léčbě nadváhy a obezity
- Srovnání antidepresiv SSRI, mirtazapinu a trazodonu z hlediska nežádoucích účinků
- MINISERIÁL: Když ženám stoupá tlak...
Nejčtenější v tomto čísle
- Nutriční podpora ve stáří – preference a účinnost různých forem sippingu
- Léčba roztroušené sklerózy mozkomíšní
- Profesionální onemocnění hlášená v České republice v roce 2024
- FAMIPASS – longitudinální studie o čtyřiadvacetihodinovém pohybovém chování u rodin s dětmi v předškolním a mladším školním věku