#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Možnosti a přínosy logopedické péče u seniorů


Autoři: Mgr. Bc. Kraft Michal
Působiště autorů: Centrum následné péče a Geriatrická interní klinika FN Motol
Vyšlo v časopise: Svět praktické medicíny, 3, 2022, č. 4, s. 49-50
Kategorie: Medicína v ČR: přehledový článek

Logopedická péče je v současné době zaměřena na všechny věkové skupiny populace. V oblasti seniorské populace logopedie nejčastěji cílí na diagnostiku, terapii a prevenci tří základních oblastí, jako jsou jazykové a řečové deficity při nebo po neurogenních poruchách, poruchy polykání a v neposlední řadě hlasové poruchy.

 

Současná klinická logopedie je již zaměřena na všechny věkové skupiny, ačkoliv v očích běžné i často odborné populace zůstává stále viděna jako obor působící hlavně u dětských pacientů. Už v rámci pregraduální přípravy jsou budoucí logopedi vzděláváni v oblasti jak vývojových, tak právě získaných poruch jazyka a řeči, se kterými se můžeme často v dospělé, a zvláště populaci seniorů setkávat.

Neurogenní poruchy jazyka a řeči v seniorském věku

Jednou z hlavních oblastí, na které cílí logopedická péče u seniorské populace, jsou tzv. neurogenní poruchy jazyka a řeči a jejich motorických modalit, při kterých je následkem organického poškození mozkové neuronální tkáně (nejčastěji cévní mozkovou příhodou či traumatem mozku) narušen buď jazykový systém jednotlivce, nebo jeho řečová produkce a motorická realizace. 1 V prvním případě se nejčastěji jedná o afázie, v oblasti řečové to jsou nejčastěji různé druhy dysartrie a apraxie řeči. Narušením jazyka i řeči je daná osoba seniorského věku omezena ve svém každodenním komunikačním záměru se svým okolím, a to negativně ovlivňuje celkovou kvalitu jejího života. Následky tohoto narušení se mohou u dané osoby rozvíjet do podob psychických obtíží (nejčastěji poruchy nálady), sociální izolace až celkové degradace osobnosti.

Pro zmírnění zmíněných obtíží a předcházení rozvoji negativních následků je vhodné seniory s manifestující poruchou jazyka či řeči odesílat na pracoviště klinické logopedie. Logopedická péče začíná podrobnou diagnostikou jednotlivých jazykových a řečových funkcí pacienta. Cílem logopedické diagnostiky je co nejpřesnější zmapování obtíží a nastavení adekvátní terapie zaměřené na zjištěné potíže.

Prostřednictvím pravidelného posilování všech fatických, kognitivních a řečových funkcí v rámci logopedické terapie je postupně obnovována narušená komunikační schopnost pacienta. Navíc je vždy nutné najít pro pacienta vhodného komunikačního partnera (u seniorů je to nejčastěji partner/ka, potomek nebo soused/ka) pro každodenní interakci a řádně ho edukovat, aby mohl efektivně podpořit jazykovou či řečovou rehabilitaci.

Při těžkých narušeních jazyka a řeči je u pacienta primárním cílem zajistit funkční komunikační systém s jeho okolím. Klinický logoped může v tomto případě využít prvky alternativní či augmentativní komunikace (tj. komunikační prostředky prostřednictvím znakového jazyka, prstové abecedy nebo piktogramy, komunikátory či komunikační softwary v tabletu a počítači). Pacient díky těmto komunikačním nástrojům může rozšířit svoji velmi omezenou expresi a být schopen základní interakce se svým okolím s cílem saturovat své základní potřeby.

Specifickým odvětvím v této oblasti jsou tzv. kognitivně komunikační poruchy, což jsou získané poruchy jazyka na neurodegenerativním podkladě, které se objevují jako doprovodný symptom u geriatrických pacientů trpících demencí. 2 Vlivem progrese základního onemocnění a deteriorací kognitivních funkcí dochází k „vyhasínání“ verbálního projevu pacienta. Větné produkce se postupem času zkracují do jednoslovných odpovědí. Dochází k omezování aktivní i pasivní slovní zásoby, což se projevuje četnými poruchami pojmenování a poruchami sémantického porozumění vnímaných slov. Plynulost řečového projevu se postupně zpomaluje, až se vlivem výše zmíněných jazykových deficitů promění v nonfluentní projev, dojde ke snížené verbální iniciaci a neschopnosti porozumět i jednoduchým otázkám či instrukcím. 3 V tomto případě narušení je primárním cílem logopedické péče maximální snaha o udržení verbální komunikace pacienta s jeho okolím.

Presbyfagie a dysfagie u seniorů

Vlivem narůstajícího věku dochází u seniorů k fyziologickým změnám v orofaryngeální soustavě, které se manifestují do obrazu tzv. presbyfagie. Postupně se prodlužuje orální zpracování potravy (i vlivem zhoršeného stavu či absence dentice), snižuje se úroveň senzitivy, a tím dochází často ke zpožďující se iniciaci polykacího reflexu, slábne produkce slin a může docházet ke zhoršování peristaltiky hltanu a funkce horního jícnového svěrače.4 Tyto změny jsou následně rizikovými faktory rozvoje celkové geriatrické křehkosti a současně při závažných komplikacích (mozkový iktus, kardiovaskulární onemocnění, začínající neurodegenerace, těžký infekt či sepse atd.) přispívají k vyšší pravděpodobnosti výskytu orofaryngeální dysfagie.

Orofaryngeální dysfagie je již porucha polykání, při které dochází k narušení transportu požité pevné stravy či tekutiny z úst do žaludku, a to v kterékoli jeho fázi. Velmi často se objevuje akutně následkem neurogenního postižení (nejčastěji po mozkovém iktu). Z naší klinické zkušenosti se mohou dysfagie postupně objevovat a rozvíjet i u velmi křehkých a polymorbidních seniorů. Taktéž v pokročilé fázi demence se u geriatrických pacientů objevují poruchy polykání s často možným vyústěním v aspirační bronchopneumonii, která je pro tyto pacienty až fatální. Méně zprvu manifestní, ale zato stejně závažné, může být postupné chřadnutí seniora vlivem snížení příjmu potravy a postupné rozvíjení malnutrice, které může vést k dalším komplikacím (ať už dehydratace, zpomalené nebo špatné hojení ran nebo snížení funkce imunitního systému). Z výše uvedených důvodů má screening a diagnostika poruch polykání u seniorů zásadní roli v lůžkové i ambulantní lékařské péči.

V této oblasti obtíží klinický logoped provádí kvalitativní vyšetření polykání a stanovuje míru postižení polykání u daného pacienta, a zvláště míru nebezpečí a výskytu tzv. aspirací během konzumace tekutin či potravy.5 Aktuální stav polykání pacienta lze vyšetřit i objektivními metodami v nemocnici, a to metodou FEES (flexible endoscopic evaluation of swallowing) či VFS (videofluroscopic swallow study). Metoda FEES využívá flexibilního endoskopu, který je zaveden do oblasti hypofaryngu pacienta a v reálném čase lékař a logoped sledují na obrazovce pacientovo polykání tekutin a potravy různých konzistencí. Metoda VFS pracuje na principu videofluoroskopického vyšetření polykacího aktu. U této metody lze zobrazit a následně hodnotit všechny fáze polykání, od orální až po ezofageální.

V rámci logopedické péče pak logoped edukuje pacienta a jeho blízké okolí o režimovém opatření (poloha při stravování, typy a konzistence potravy, zahušťování tekutin). Prostřednictvím cílených cvičení a polykacích manévrů můžeme posílit u dysfagického pacienta orofaryngeální soustavu. Cílem péče je tedy nastavení ideální a bezpečné formy nutrice a režimu polykání s prevencí proti případným aspiracím a dalším komplikacím.

Hlasové poruchy

Třetí velkou skupinou předmětu zájmu klinické logopedie v oblasti seniorské populace jsou různé poruchy hlasu. Porucha hlasu často doprovází neurologická onemocnění (např. Parkinsonovu nemoc, myasthenia gravis nebo různé následky parézy hlavových nervů) či stavy po operačních zákrocích v krční a zvláště hrtanové oblasti.6 Neblahý vliv mají na kvalitu hlasu ve vysokém věku dřívější škodlivé návyky a špatná životospráva.

Klinický logoped v tomto případě může ve spolupráci s foniatrem vyšetřit stav a kvalitu respirace a fonace u daného seniora. Následně pacienta edukuje o hlasovém režimu a poskytuje mu hlasovou terapii s cílem hlas celkově rehabilitovat nebo co nejvíce zpomalit postupné zhoršování či vyhasínání vlastní fonace (u nervosvalových onemocnění) za účelem zachovat co možná nejvíce pacientův hlas, neboť hlas patří k základním komunikačním nástrojům a je zároveň součástí identity každého z nás.

Závěr

Logopedická péče u seniorů je zacílena zvláště na celkovou podporu komunikace a zajištění optimální nutrice prostřednictvím bezpečného a funkčního polykání. Klinický logoped může seniorovi pomoci i při různých hlasových poruchách s cílem tento stav pozitivně ovlivnit.

Všechny tyto postupy a terapie vedou k zajištění a udržení kvality života geriatrického pacienta, zároveň působí jako prevence proti rozvinutí přidružených komplikací v psychické či fyzické rovině. V tomto procesu je však vždy důležitá spolupráce pacienta, jeho blízkého okolí, lékaře a samotného klinického logopeda. Důležité je klást i důraz na kontinuitu logopedické péče ambulantního charakteru v postakutní fázi výše popsaných obtíží po návratu pacienta z hospitalizace do domácího prostředí.


Zdroje

1. Pedersen PM, Vinter K, Olsen TS. Aphasia after stroke: type, severity and prognosis. The Copenhagen aphasia study. Cerebrovasc Dis 2004;17(1):35–43.

2. Marková J. Kognitívno-komunikačné poruchy. Neurológia pre prax 2012;13(6):313–315.

3. Ash S, Nevler N, Phillips J, et al. A longitudinal study of speech production in primary progressive aphasia and behavioral variant frontotemporal dementia. Brain Lang. 2019;194 (7):46–57.

4. Cavallero S, Dominguez LJ, Vernuccio L, et al. Presbyphagia and dysphagia in old age. Geriatric Care 2020;6(3):71–77.

5. Boccardi V, Ruggiero C, Patriti A, et al. Diagnostic assessment and management of dysphagia in patients with Alzheimer’s disease. J Alzheimers Dis 2016;50(4):947–55.

6. Woo P, Casper J, Colton R, et al. Dysphonia in the aging: physiology versus disease. Laryngoscope 1992;102(2):139–144.

Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospělé

Článek vyšel v časopise

Svět praktické medicíny

Číslo 4

2022 Číslo 4
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Mepolizumab v reálné klinické praxi kurz
Mepolizumab v reálné klinické praxi
nový kurz
Autoři: MUDr. Eva Voláková, Ph.D.

BONE ACADEMY 2025
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D., doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#