#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

ZPRÁVY


Vyšlo v časopise: Reviz. posud. Lék., 11, 2008, č. 1, s. 26-27

Vzdělávání –⁠ prvek personální stabilizace lékařské posudkové služby

V návaznosti na požadavek vytvoření uceleného systému vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV, vyplývajícího z usnesení vlády č. 1542 ze dne 30. 11. 2005, kterým vláda přijala „Pravidla vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech“, byla zpracována a ministrem práce Petrem Nečasem v prosinci 2007 schválena Koncepce jednotného vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV.

Koncepce si klade za cíl zdokonalit a sjednotit systém vzdělávání posudkových lékařů v rámci rezortu MPSV, a proto se k ní připravuje normativní instrukce, která konkretizuje jednotlivá ustanovení v ní obsažená.

Koncepce jednotného vzdělávání posudkových lékařů resortu MPSV:

  • a) reaguje na změny vyplývající z uceleného systému vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV, stanoveného usnesením vlády č. 1542 ze dne 30. 11. 2005, kterým vláda přijala „Pravidla vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech“;
  • b) sjednocuje a zdokonaluje stávající systém vzdělávání posudkových lékařů v rámci rezortu MPSV, který je nástrojem pro získávání, obnovování a prohlubování kvalifikace každého jednotlivého lékaře posudkové služby, s cílem zvýšit počet lékařů se specializační zkouškou z oboru posudkového lékařství;
  • c) stanovuje principy pro vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV v souladu s obecnými kvalifikačními požadavky kladenými na zaměstnance ve správních úřadech a dalšími požadavky souvisejícími s nároky na výkon činností na jednotlivých místech lékařské posudkové služby resortu MPSV.

V činnosti a postavení lékařů oboru posudkového lékařství byla vždy propojena oblast medicíny a sociálního zabezpečení a tomu odpovídaly i požadavky na jejich vzdělávání, které byly a jsou vysoké, a to nejen v souvislosti s pokroky lékařské vědy, ale i v rámci velice dynamického vývoje v sociální oblasti. Posudkové lékařství je jediný lékařský obor, který nepůsobí v rezortu ministerstva zdravotnictví, ale ministerstva práce a sociálních věcí. Podle zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění zákona č. 125/2005 Sb., se specializační vzdělávání uskutečňuje podle specializačních programů, které jsou schváleny a zveřejněny ministerstvem zdravotnictví ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví ČR. Vzdělávací program oboru posudkové lékařství je zveřejněn ve Věstníku MZ ČR, ročník 2005, srpen, částka 8, s. 116–118. V současné době se připravuje nový vzdělávací program, který bude sladěn se vzdělávacími programy ostatních lékařských oborů a bude pro výkon povinné praxe rozlišovat akreditovaná pracoviště I., II. a III. typu.

Specializační vzdělávání, tedy celý vzdělávací program, má být absolvován podle směrnice 93/16/EHS na akreditovaném pracovišti, tzn. na oficiálně schváleném pracovišti. Akreditaci pracovišť upravuje rovněž zákon č. 95/2004 Sb. Akreditaci na vzdělávací program v oboru posudkové lékařství má již IPVZ, Katedra posudkového lékařství. Je žádoucí, aby o akreditaci pro obor posudkového lékařství usilovalo i ministerstvo práce a sociálních věcí, neboť by tak přímo ovlivňovalo vzdělávání lékařů, kteří v rámci rezortu vykonávají svoji činnost.

Jednou z podmínek podání žádosti o akreditaci, zahrnující vybraná detašovaná pracoviště Odboru posudkové služby MPSV, k získání specializované způsobilosti v oboru posudkové lékařství, je lektorská a publikační činnost zaměstnanců. Požaduje se, aby lékaři z uvedených pracovišť pravidelně publikovali –⁠ např. v publikacích vydávaných MPSV nebo v časopise „Revizní a posudkové lékařství“ a aktivně vystupovali se svými odbornými příspěvky, zejména na akcích příslušných odborných lékařských společností nebo vykonávali jinou odbornou lektorskou činnost.

Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené pracovní době podle § 83 zákoníku práce. Podmínkou pro získání specializace v oboru posudkové lékařství je absolvování vzdělávacího programu v jednom ze základních vyjmenovaných oborů, zařazení do oboru posudkové lékařství a absolvování další povinné praxe v minimální délce 1 roku, tj. v celkové délce minimálně 6 let.

Ministerstvo práce a sociálních věcí, stejně tak jako každá jiná právnická či fyzická osoba, která má zájem vzdělávat lékaře podle specializačních vzdělávacích programů by nyní muselo požádat ministerstvo zdravotnictví o akreditaci na celý vzdělávací program, tak jako to již učinil IPVZ, a smluvně si zajistit část vzdělávacího programu s jinou akreditovanou právnickou či fyzickou osobou. Navržená novela právní úpravy zákona č. 95/2004 Sb. by umožňovala akreditaci pouze na část vzdělávacího programu a to by v případě oboru posudkového lékařství znamenalo povinnou praxi v oboru v délce onoho jednoho roku zaměřenou pouze na posudkovou činnost.

Koncepce jednotného vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV vymezuje jednotný rámec přístupu a principy uplatňované ve vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV jako zaměstnanců ve správních úřadech. Zahrnuje vzdělávací aktivity, které jsou realizované jako základní specializační celoživotní vzdělávání, odpovídající současným potřebám a nově stanovuje povinné vzdělávání a jeho rozsah. Řeší především nejednotný výklad a realizaci vzdělávacích aktivit, které jsou právě realizované jako základní, specializační a celoživotní vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV.

K dalšímu zamyšlení zůstává úvaha o potřebnosti celoživotního vzdělávání tajemnic či referentek posudkových lékařů, které tvoří spolu s lékařem posudkové služby neoddělitelnou součást pracovního týmu.

Reforma a stabilizace činnosti lékařské posudkové služby je na jedné straně spojena s modernizací systému sociální ochrany a státní správy, např. s vytvořením specializované státní správy –⁠ Národního úřadu pro zaměstnanost, a na straně druhé úzce souvisí se sjednocením vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV.

Goethe řekl, že vzdělanost je schopnost porozumět druhým. Vzdělaní posudkoví lékaři a jejich spolupracovníci jsou základem porozumění potřebám a požadavkům klientů systému sociálního zabezpečení a základem efektivního fungování rezortní lékařské posudkové služby.

Čeledová L.

Odbor posudkové služby MPSV


Štítky
Posudkové lékařství Pracovní lékařství

Článek vyšel v časopise

Revizní a posudkové lékařství

Číslo 1

2008 Číslo 1
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Mepolizumab v reálné klinické praxi kurz
Mepolizumab v reálné klinické praxi
nový kurz
Autoři: MUDr. Eva Voláková, Ph.D.

BONE ACADEMY 2025
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D., doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#