#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Úvodní slovo


Autoři: R. Hudeček
Vyšlo v časopise: Prakt Gyn 2010; 14(2): 63
Kategorie: Úvodník

Vážené kolegyně a kolegové,

Ministerstvo zdravotnictví České republiky distribuuje do zdravotnických zařízení informační brožurku„Rádce pacienta –⁠ příručka ke zlepšení bezpečí pacienta“, kterou vydalo v roce 2009. V jejímúvodu ministryně zdravotnictví zdůrazňuje složitost zdravotního systému a zdravotní péče v Českérepublice a upozorňuje pacienty na potřebu dobré organizace a kontroly všech činností. Cituji: „Jednímz nástrojů, jak zvýšit bezpečí pacienta při poskytování zdravotních služeb, je jeho srozumitelné informování“.Náměstkyně pro zdravotní péči MZ ČR upozorňuje na rezervy Českého zdravotnictví v přístupuk pacientovi a na potřebu posílit postavení pacienta v tomto systému.

Klienti zdravotního systému tak dostávají do rukou stručný a výstižný manuál, který mimo jiné hnedv úvodu upozorňuje, že až u 10 % hospitalizací dochází k poškození pacientů! Publikace vysvětluje, co vše se vlastně skrýváza pojmem „bezpečí pacienta“ a co vše může pacient sám aktivně ovlivnit. V rádci je uvedeno desatero zásad bezpečnosti,které zahrnuje potřebu identifikace, znalosti ošetřujícího personálu, potřebu upozorňovat, kdykoli je to potřeba, možnost dotazovatse, hygienická pravidla, kterými se musí ošetřující personál řídit, a podobně. Jednotlivé kapitoly pak definují právapacientů a povinnosti zdravotníků, a to nejenom ve vztahu k lůžkovým zařízením, ale i směrem k registrujícím lékařům.

V kapitole „Na co máte právo?“ je uveden podrobný postup, jak lze podat stížnost řediteli zdravotního zařízení, pokud je klientse zdravotní péči nespokojen. Pokud pacient nebude souhlasit s výsledkem vyřízení stížnosti touto formou, doporučuje ministerstvoobrátit se na příslušný krajský úřad nebo přímo na Odbor kontroly MZ ČR. V případě stížností na konkrétního lékaře je navrženopodat stížnost na Českou lékařskou komoru nebo zdravotní pojišťovnu. V závěru publikace nechybí podrobný adresářvšech výše uvedených institucí, včetně webových adres a telefonních kontaktů nejrůznějších pacientských sdružení...

Ochrana osobnosti pacienta se tak stává v současné době stejně důležitým faktorem jako zajištění kvalitní a dostupnéodborné zdravotní péče. Vzhledem k tomu, že obor gynekologie a porodnictví patří ve vyspělých zemích k těm, kde je frekvencestížností, trestních oznámení a požadavků na odškodnění absolutně nejvyšší, lze očekávat výrazný nárůst požadavkůze strany klientů nejenom na samotnou zdravotní péči, ale i na formu a kvalitu přístupu, chování zdravotníků, informovanosta v neposlední řadě i bezpečnost.

Za redakci Praktické gynekologie nám všem přeji i v těchto podmínkách dostatek energie, časua klidu pro vlastní práci…

prim. MUDr. Robert Hudeček, Ph.D.


Štítky
Dětská gynekologie Gynekologie a porodnictví Reprodukční medicína

Článek vyšel v časopise

Praktická gynekologie

Číslo 2

2010 Číslo 2
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

BONE ACADEMY 2025
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D, doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Hypertrofická kardiomyopatie: Moderní přístupy v diagnostice a léčbě
Autoři: doc. MUDr. David Zemánek, Ph.D., MUDr. Anna Chaloupka, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#