#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Umíme ocenit zkušenosti svých učitelů?


Vyšlo v časopise: Rozhl. Chir., 2008, roč. 87, č. 1, s. 3-4.
Kategorie: Úvodník

Každý člověk si čas od času vzpomene na učitele, kteří se podíleli na jeho výchově, a to od počátku školní návštěvy až po dospělost. Na učitele z obecné školy vzpomínáme méně než na kantory z doby středoškolských a vysokoškolských studií. Je to protože časový rozdíl mezi počátky našeho školního vzdělávání a dneškem je již mnohaletý a z mysli se nám vytratila většina drobných zážitků, které jsme jako děti měly a zůstanou-li nám přesto jisté vzpomínky, jsou obestřeny buď závojem dětské představivosti nebo občas i zážitky méně příjemnými.

Poněkud jiná je ale situace, která se týká výchovy dorostu ve věku pubertálním a pak v dospělosti. Na zážitky z doby gymnazijních studií si pamatujeme zcela zřetelně, i když je někdy při vyprávění vědomě zveličujeme. Je to asi proto, že jsme je prožívali již jako mládež rozumově velice vnímavá, s dobrou pamětí a také proto, že tyto příhody k nám mají časově blíže a jsou většinou spojeny s okolnostmi, které přinášel náš tehdejší život.

A tak vzpomínajíce někdy na doby studií přijdou nám na mysl i osobnosti našich středoškolských a vysokoškolských profesorů. S těmi středoškolskými učiteli jsme měli většinou více a bezprostřednějších osobních zkušeností, neboť jsme vedle nich déle žili, častěji se s nimi stýkali a mnohé jsme i blíže osobně poznali. Je škoda, že jsme je s netajenou radostí po maturitě opouštěli a s mnohými se již nikdy více nesetkali. Byli to lidé, kteří věnovali celý svůj život složité a nikdy nedoceněné výchově mládeže a neměli za to –⁠ alespoň v uplynulých 70 letech –⁠ ani obecný vděk, ani adekvátní finanční odměnu. Těch několik málo vděčných žáků, s nimiž se později setkávali anebo, kteří je aktivně vyhledali, aby jim poděkovali za výchovu a dobře míněné životní rady, jim sice udělalo velkou radost, ale nemohlo jim nahradit vděk za celoživotní práci, kterou pedagogové s výchovou mládeže měli.

Častokráte museli přetrpět těžkosti školských reforem, nevůli mnohdy nekompetentních ředitelů, vrtochy mnohých rodičů a čertoviny středoškoláků, kteří se nezastavili před žádnou recesí, jež učitele dehonestovala a žáky vtipálky v kolektivu třídy taktně skryla.

Zamyslí se např. dnešní mladí lékaři nad tím, jaký vděk jejich středoškolští učitelé kdysi měli a jaký v současnosti mají a co jim společnost za jejich práci vrací? Jak jsou zhodnoceny jejich vysokoškolské vědomosti a léty nabyté výchovné zkušenosti? Pisateli tohoto úvodníku se zdá, že ocenění učitelů je čím dále tím nicotnější a přitom je většině občanů našeho státu jasné, že bez jejich přispění bychom nedošli tam, kde dnes stojíme a nevybudovali to, s čím se nyní chlubíme. Pravděpodobně si ani neuvědomujeme, že někteří z nás jsou pokračovateli středoškolských učitelů, když vyučují na zdravotnických školách kde se potýkají s chichotavými stvořeními, která vidí v lidském těle jen objekt módního vkusu, líčení a někdy také flirtu a senzace.

S vysokoškolskými učiteli je situace ještě složitější. Je jich méně, mají ke svým žákům –⁠ univerzitním studentům větší společenský a profesní odstup a pedagogická práce a její vědecká náplň zcela vylučují jakékoliv zlehčování. Mladší odborní asistenti jsou vysokoškolákům věkově nejblíže, rozumí si s nimi a často s nimi i sportují. Většina docentů a profesorů je ale studentům věkově vzdálena a někdy bohužel společensky izolována. Není to správné. Studenti vnímají habilitované vysokoškolské pedagogy jako vrcholné vědce, kteří se zabývají jen svým oborem a nevidí na nich to, že jsou citlivými lidmi i mimo posluchárny a že žijí běžným občanským životem se všemi jeho složitostmi. Vysokoškolští učitelé mají velké životní zkušenosti nejen ve své specializaci, kterou reprezentují, ale pokud jsou kliniky, mohou nabídnout studentům i léčebné zkušenosti, které vybočují z pouhé teorie medicínských oborů. Léčebné zkušenosti kliniků jsou ohromné a jsou závislé na délce jejich lékařské praxe, na stavu a dobré pověsti jejich současného i předešlého pracoviště, na zkušenostech získaných v zahraničí i na aktuální vědecké práci. Habilitovaní pedagogové se od moudrých primářů, kteří jsou cennými instruktory medicíny liší především v tom, že více sledují a sami provozují vědu, že rozmýšlejí a zdokonalují diagnostickou praxi i způsoby léčení, že polemizují s kolegy, navazují vědecké zahraniční styky, cestují nejen za turistikou ale i za vědou, sepisují své poznatky do časopisů a vědeckých knih a občas se také přou se svými kolegy o názory, které vždy o krůček či až o větší krok posunují jejich obor k větší dokonalosti a tím i prospěšnosti pro nemocné.

Je mnoho způsobů, které utvářejí osobnost vysokoškolského učitele a trvá velmi dlouho než lze mít za to, že je zformována. Pravdou je, že takové úsilí vyžaduje vhodný subjekt, čilého a zdravého jedince, jeho chuť ke zformování a „formovací síly“. K těm patří především přízeň doby v níž se proces utváření osobnosti děje, dále přátelští spolupracovníci, dobré medicínské i rodinné zázemí, příznivý vliv okolní společnosti a nezapomeňme že i velké osobní nasazení, vytrvalost, oddanost vědeckému pokroku, zvídavost, přesnost a obětavost.

Není účelem dnešního úvodníku upozorňovat na dobré a morální vlastnosti vysokoškolských učitelů, ale spíše upozornit čtenáře na skutečnost, že trvá velmi dlouho než je společností, medicínskými kolegy a jistě i rodinou vychován dobrý učitel a než je po složitém schvalovacím řízení akademickou obcí prohlášen za habilitovaného vysokoškolského pedagoga. Záleží pak i na něm, dokáže-li se vyrovnat s požadavky, které na něho vysoká škola klade a pokusí-li se přizpůsobit nejen prostředí své školy, studentům a kolegům, ale i svému stavu a době, která od něho čeká plnění náročných úkolů, často i mimo vlastní pedagogiku a zvolenou vědní oblast.

Vraťme se však od úvah k realitě a řekněme si, jak se dnes k učitelům chová jejich okolí. Byla již zmínka o jistém nevděku vůči učitelům základních a středních škol a je na vysokoškolsky vzdělaných jedincích, jak se ke svým pedagogům postaví oni. Vynecháme-li mezi učiteli tu část sboru, která se např. pro věk, nemoci či vážné rodinné důvody sama dobrovolně vzdala své kariéry, zbude ještě další významná část učitelů, kteří jsou relativně tělesně i duševně zdrávi a rádi by svým mladším spolupracovníkům pomohli budovat vědecké ústavy, pomohli jim „ze zálohy“ v řízení klinických pracovišť a mohli by vzdělávat mladé doktory, přednášet medikům zdravotním sestrám, psát vědecká pojednání recenzovat knihy a odborné články a objevovat se ve vědeckých společnostech i jinak nežli jako trpění archiváři bez vlivu na běh událostí. Je třeba se zamyslet i nad skutečností, že by bylo nenapravitelnou chybou přehlížet zkušenosti starých pedagogů a nevyužívat jejich ochoty k další odborné činnosti. Současná společnost by měla zhodnotit životní zkušenosti těchto průkopníků medicíny a poskytnout jim prostor nejen pro vzpomínky a záznam medicínské historie, ale i k tomu, aby mohli předávat své profesní zkušenosti mladším kolegům. Důležitější nežli diplomy a řády je pro profesory a docenty jejich pocit, že i po odchodu z činné služby mohou být užiteční jako zkušení učitelé a mohou vychovávat zdravotnickou mládež. A co ta věčně vzpomínaná ekonomika? Kde jsou se svými výpočty ty stovky ekonomů, když nechávají ladem cenné hodnoty zdravotnických zkušeností u stárnoucí populace lékařů? Odpověď je jasná, šetří se na nepravých místech! Pokusme se to změnit a –⁠ nebude nás to ani moc stát a ještě se mnohým zavděčíme!

Miloš Hájek


Štítky
Chirurgie všeobecná Ortopedie Urgentní medicína

Článek vyšel v časopise

Rozhledy v chirurgii

Číslo 1

2008 Číslo 1
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Mepolizumab v reálné klinické praxi kurz
Mepolizumab v reálné klinické praxi
nový kurz
Autoři: MUDr. Eva Voláková, Ph.D.

BONE ACADEMY 2025
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D., doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#