#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Zpráva o projektu
Nové metody elektronického vzdělávání


Vyšlo v časopise: Úraz chir. 13., 2005, č.1

Klinika dětské chirurgie a traumatologie 3. LF UK ve Fakultní Thomayerově nemocnici v Praze Krči je jedním z partnerských řešitelů grantu Evropské Unie, Programu Sokrates –⁠ Minerva. Grant má název Healthfacil a má usnadňovat vzdělávání v oblasti zdravotnictví a sociální péče. Je postaven na metodách „e-learning“.

Projekt si klade za cíl posílení efektivity kontinuálního profesního vývoje (CPD) ve zdravotnictví a sociální péči vytvořením vývojového programu s on-line podporou pro učitele usnadňující učení („educator –⁠ facilitator“). Dalším úkolem je založení školy pro medicínské a zdravotně sociální pedagogy –⁠ facilitátory, kde budou školeni a akreditováni učitelé, pracující v oblasti zdravotnictví a příbuzných profesních oblastech (střední zdravotní školství, sociální služba, administrativa, apod.). Bude vytvořena pozice on-line připojeného vzdáleného pedagoga –⁠ facilitátora, pracujícího pomocí strukturovaného programu profesního vývoje. Facilitační vývojové programy mají přístup dohlížitele (tutora), učitele a dostupnost specializovaných zdrojů elektronickou cestou tak, že bude možné vytvořit „virtuální třídu“.

Hlavním řešitelem projektu Healthfacil je pracoviště univerzity v Sheffieldu v Anglii, spoluřešiteli pak univerzitní pracoviště v italském Milánu, belgickém Leuvenu, holandském Nijmegenu, slovinské Ljubljaně a u nás v Praze-Krči. V praxi se práce na projektu realizují pomocí centrální webové interaktivní stránky (www.healthfacil.org), kde jsou dostupné všechny dokumenty projektu.

V každém partnerském státě je vytipovaná skupina učitelů (learner), kteří při výuce ve svých skupinách (mediků, sester, ale třeba i rodičů nemocných dětí, apod.) používají facilitační metody. Získávání těchto facilitačních zručností pomocí elektronického studia s on-line diskuzí, přizpůsobení konkrétním podmínkám a realizace facilitačních metod při práci se skupinou jsou hlavní náplní projektu. V každé národní skupině je jeden dohlížitel (tutor) který vyhodnocuje efektivitu facilitace pedagogických procesů a sumarizuje výstupy.

Závěrem k úvodu do této, i pro nás jako pedagogy doposud poměrně složité problematiky, je nutno říci, že použití metody e-learning, facilitačních postupů v práci se skupinou a ostatních metodik moderní pedagogiky je jistě budoucností nejen výuky ve kterékoli oblasti zdravotnictví, ale i postupem ke zvýšení efektivity práce klinických kolektivů v kontinuálním profesním vývoji.

prof. MUDr. Petr Havránek, CSc.

Klinika dětské chirurgie a traumatologie

3. LF UK ve FTNsP v Praze, Krči


Štítky
Chirurgie všeobecná Traumatologie Urgentní medicína

Článek vyšel v časopise

Úrazová chirurgie

Číslo 1

2005 Číslo 1
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Mepolizumab v reálné klinické praxi kurz
Mepolizumab v reálné klinické praxi
nový kurz
Autoři: MUDr. Eva Voláková, Ph.D.

BONE ACADEMY 2025
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D., doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#