Potřeba příjmu hořčíku a hodnocení stavu magnezémie

6. 9. 2017

Dospělé tělo obsahuje přibližně 25 g hořčíku (Mg). Méně než 1 % celkového Mg je přítomno v krevním séru, fyziologické koncentrace Mg se pohybují mezi 0,75 a 0,95 mmol/l. Homeostáza je kontrolována hlavně ledvinami, které obvykle každý den vyloučí asi 120 mg Mg do moči. Doporučená denní dávka (DDD) pro dospělého činí cca 420 mg/den u mužů a u žen 320 mg/den. Hypomagnezémie je pak definována jako hladina sérového Mg < 0,75 mmol/l.

Inzerce

Dospělé tělo obsahuje přibližně 25 g hořčíku (Mg). Méně než 1 % celkového Mg je přítomno v krevním séru, fyziologické koncentrace Mg se pohybují mezi 0,75 a 0,95 mmol/l. Homeostáza je kontrolována hlavně ledvinami, které obvykle každý den vyloučí asi 120 mg Mg do moči. Doporučená denní dávka (DDD) pro dospělého činí cca 420 mg/den u mužů a u žen 320 mg/den. Hypomagnezémie je pak definována jako hladina sérového Mg < 0,75 mmol/l.

Stanovení hladiny Mg v těle

Hodnocení stavu magnezémie je obtížné, protože hořčík je lokalizován uvnitř buněk nebo v kostech. Nejčastěji používanou a snadno dostupnou metodou pro stanovení hladiny Mg je měření jeho koncentrace v séru, přestože sérové hladiny jen málo korelují s celkovým obsahem hořčíku v těle nebo s jeho koncentracemi v jednotlivých tkáních. Jiné metody pro stanovení hladiny Mg zahrnují měření jeho koncentrace v erytrocytech, slinách a moči.

Příznaky deficitu Mg

Mezi časné známky nedostatku hořčíku patří ztráta chuti k jídlu, nevolnost, zvracení, únava a slabost. S tím, jak se prohlubuje deficit Mg, se mohou objevit i necitlivost, brnění, svalové kontrakce a křeče, záchvaty, změny osobnosti, arytmie a koronární spasmy.

Zdroje Mg

Hořčík je široce zastoupen v rostlinných a živočišných potravinách. Vhodnými zdroji Mg jsou zelená listová zelenina jako špenát, dále luštěniny, ořechy, semena a celozrnné obiloviny. Obecně platí, že potraviny obsahující hrubou vlákninu poskytují hořčík. Některé způsoby zpracování potravin, u obilovin např. vymílání zrna, však podstatně snižují právě obsah Mg. Dalším zdrojem mohou být minerální vody (např. Magnesia udává obsah Mg 170 mg/l) a snadno dostupný je ve formě doplňků stravy. Je třeba mít též na paměti, že hořčík bývá součástí některých léčiv (např. antacid a laxativ). 

Absorpce a eliminace Mg

Vstřebává se přibližně 30−40 % přijatého hořčíku. Absorpce Mg z různých doplňků stravy se liší. Studie prokázaly, že Mg vázané ve formě aspartátu, citrátu, laktátu a chloridu je absorbováno úplněji než z oxidu a síranu hořečnatého. Vyšší příjem hořčíku u zdravých jedinců nepředstavuje zdravotní riziko, protože ledviny eliminují jeho nadbytečné množství močí. Vysoké dávky Mg však mohou způsobit průjem. Laxativní účinky Mg jsou dány osmotickou aktivitou neabsorbovaných solí ve střevě a stimulací motility žaludku.

(ada)

Zdroj: National Institutes of Health − Office of Dietary Supplements. Magnesium: fact sheet for health professionals. NIH 2016 Feb 11. Dostupné na: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional

Štítky
Gynekologie a porodnictví Interní lékařství Neurologie
Partner sekce
Nejnovější kurzy
Hořčík nad zlato aneb Nedostatek magnézia z pohledu internisty, neurologa a gynekologa
Autoři: MUDr. Jarmila Křížová, Ph.D., MUDr. Magdaléna Hlavačková, MUDr. Petra Herboltová

Přejít do kurzů
Nejčtenější tento týden Celý článek
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se