Kazuistika pacienta s hypomagnezémií navozenou dlouhodobým užíváním inhibitorů protonové pumpy

12. 10. 2016

Hypomagnezémie je méně známým nežádoucím účinkem dlouhodobého užívání inhibitorů protonové pumpy (PPI). Kazuistika kanadských lékařů ilustruje možné symptomy sekundární hypomagnezémie a upozorňuje na nutnost pravidelné kontroly pacientů, kteří musejí PPI dlouhodobě užívat z důvodu gastrointestinálního onemocnění.

Inzerce

Anamnéza a diagnostika

Muž (84 let) byl vyšetřen na pohotovostní ambulanci pro zhoršující se svalové křeče, únavu, bolest kotníku, dlouhodobé depresivní ladění a týden trvající vodnatý průjem.

Anamnéza pacienta: hypertenze, hyperlipidémie, dna, diabetes 2. typu a gastroezofageální reflux.

Farmakologická anamnéza: pantoprazol (80 mg denně), amlodipin, metoprolol, hydrochlorothiazid, kyselina acetylsalicylová, metformin, atorvastatin, finasterid, tamsulosin.

Fyzikální a další vyšetření: Muž byl při přijetí afebrilní, dehydratovaný, ale hemodynamicky stabilní, pouze se sklonem k ortostatické hypotenzi. Další vyšetření kardiovaskulárního systému, EKG, vyšetření dýchacích cest včetně rtg. hrudníku a vyšetření břicha bylo normální.

Laboratorní vyšetření: hypomagnezémie (< 0,2 mmol/l), hypokalémie (3,0 mmol/l), hypokalcémie (1,58 mmol/l), ostatní hodnoty (sérový albumin, kreatinin, hemoglobin, krevní obraz, CRP a TSH) byly v mezích normy. Třetí den po přijetí do nemocnice byla vyšetřena hladina PTH (7,8 pmol/l).

Terapie

Byla zahájena i. v. infuzní terapie (síran hořečnatý, glukonát vápenatý, chlorid draselný a fyziologický roztok) a pantoprazol byl zaměněn za ranitidin (antagonista H2 receptorů). Po vymizení příznaků a normalizaci plazmatických hladin elektrolytů byl pacient převeden na perorální suplementaci hořčíkem a vápníkem. Po 1 měsíci podávání suplementace byly její dávky sníženy na polovinu beze změny magnezémie.

Diskuse

Symptomy pacienta odpovídaly hypokalcémii a hypomagnezémii. Muž popsal, že příznaky byly v určité míře přítomné již před nástupem průjmu, který byl ale nejspíš spouštěčem závažnější elektrolytové dysbalance. U pacienta byla vyšetřením moči vyloučena zvýšená renální exkrece hořčíku, proto bylo možné usuzovat na problém s jeho absorpcí.

Existuje již několik kazuistik popisujících hypomagnezémii související s užíváním PPI. Mechanismem je pravděpodobně blokáda transportního proteinu TRPM6 v gastrointestinálním traktu, který zajišťuje aktivní transport iontu při nízkých intraluminálních koncentracích.

V roce 2011 americký Úřad pro kontrolu léků a potravin (FDA) vydal varování týkající se rizika závažné hypomagnezémie navozené dlouhodobým užíváním PPI. Pacienti, kteří musejí tato léčiva dlouhodobě užívat, by měli být pravidelně kontrolováni a poučeni o možných neurologických příznacích hypomagnezémie.

(jam)

Zdroje:

  1. Turnock M., Pagnoux C., Shore K. Severe hypomagnesemia and electrolyte disturbances induced by proton pump inhibitors. J Dig Dis 2014; 15 (8): 459−462.
  2. U. S. Food and Drug Administration. Center for Drug Evaluation and Research. FDA Drug Safety Communication: Low magnesium levels can be associated with long-term use of Proton Pump Inhibitor drugs (PPIs) [citováno 20. února 2016]. Dostupné na: http://www.fda.gov/drugs/drugsafety/ucm245011.htm
Štítky
Gynekologie a porodnictví Interní lékařství Neurologie Praktické lékařství pro dospělé
Partner sekce
Nejnovější kurzy
Hořčík nad zlato aneb Nedostatek magnézia z pohledu internisty, neurologa a gynekologa
Autoři: MUDr. Jarmila Křížová, Ph.D., MUDr. Magdaléna Hlavačková, MUDr. Petra Herboltová

Přejít do kurzů
Nejčtenější tento týden Celý článek
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se