Recenze (Z odborné literatury)

Kategorie: Vychází pouze online

Rosolová H et al. Preventivní kardiologie v kostce. Axonite CZ, s.r.o., Praha 2013. Počet stran 248. ISBN 978-80-904899-5-0.

Dostává se nám do rukou knížka paní profesorky Hany Rosolové a spolupracovníků o problematice preventivní kardiologie. Preventivní kardiologie je velmi žádanou oblastí jak u nemocných, lékařů, tak u poskytovatelů zdravotní péče.

Autorka se svými spolupracovníky napsala stručnou, ale velmi výstižnou publikaci, která bude sloužit řadě lékařů, od praktických, přes internisty až po specialisty v oboru kardiologie, diabetologie, angiologie, ale třeba zde najdou užitečné informace i praktičtí gynekologové. Na díle je znát, že jej psala a organizovala zkušená autorka se značným pedagogickým náhledem, která je také velmi fundovanou kardioložkou v oblasti preventivní kardiologie. Dílo je velmi poučné, snadno pochopitelné a klinicky užitečné.

Kniha je členěna do 12 kapitol, obsahuje přehledné grafy, tabulky a schémata.

V úvodu, kromě kapitol o historii preventivní kardiologie a epidemiologii kardiovaskulárních (KV) onemocnění, jsou dále uvedeny odhady KV rizika či přístupy k prevenci KV onemocnění. Kapitola 5 se zabývá standardními rizikovými faktory – hyperlipidemií, hypertenzí a kouřením. Další kapitola o předstadiích onemocnění zahrnuje prehypertenzi, prediabetes a kardiometabolický syndrom a tato kapitola je zvláště poučná. Paní profesorka věnuje velký prostor a velmi instruktivně poukazuje na nebezpečí rozvoje KV onemocnění, pokud nemocné nepoučíme o zdravém způsobu života, případně tam, kde již je riziko vysoké, nezačneme farmakologicky léčit. Následují kapitoly o preklinické aterosklóze, diabetes mellitus a KV riziku, zvláště pro gynekology užitečná kapitola o hormonální substituci a KV onemocnění. Poslední 3 kapitoly jsou věnovány psychosociálním faktorům, nekonvenčním rizikovým faktorů a trendům preventivní kardiologie, kde se autorka věnuje problematice polypillu v primární prevenci a personalizovanému přístupu v predikci, prevenci a léčbě onemocnění.

Kniha prof. Rosolové et al je výborným shrnutím problematiky preventivní kardiologie v 2. dekádě 21. století. Autoři na základě vlastních bohatých zkušeností zcela přehledně, čtivě a srozumitelně podávají preventivní kardiologii v celém rozsahu. Kniha je určena všem, kteří se problematikou prevence KV onemocnění zabývají a kteří v ní naleznou vše potřebné o péči o nemocné s KV rizikem. A recenzi zakončuji citátem z knihy: „Doufám, že zemřeme mladí, a to co nejpozději to bude možné“.

prof. MUDr. Jiří Vítovec, CSc., FESC

e-mail: jiri.vitovec@fnusa.cz

Doručeno do redakce: 23. 10. 2013