Recenze (Z odborné literatury)

Kategorie: Vychází pouze online

Gavorník P. Angiológia 1 pre všeobecných praktických lekárov. Flebológia. Bratislava: Dr. Josef Raabe 2013: 125 stran. ISBN 978-80-8140-083-4.

Na knižný trh sa v týchto dňoch dostala Angiológia 1 pre všeobecných praktických lekárov – Flebológia, z pera doc. MUDr. Petra Gavorníka, Ph.D., mim. prof., zakladateľa všetkých hlavných angiologických inštitúcií a infraštruktúr na Slovensku – Slovenská angiologická spoločnosť Slovenskej lekárskej spoločnosti, Angiologická sekcia Slovenskej lekárskej komory, predseda Prvého slovenského angiologického kongresu s medzinárodnou účasťou, autor Koncepcie angiológie, šéfredaktor prvého recenzovaného časopisu Všeobecná angiológia (General Angiology), prvé slovenské angiologické učebnice a monografie atď. Táto kniha vyšla vo vydavateľstve Dr. Josef Raabe, člena skupiny Klett, v rozsahu 125 strán. Text je doplnený 23 tabuľkami, 176 významnými citáciami zahraničných a domácich autorov, zoznamom skratiek a symbolov a registrom. Autor sa nevenuje všetkým chorobám žilového (vénového) cievneho systému, ale orientuje sa na 3 choroby žíl dolných končatín, s ktorými sa všeobecný praktický lekár v ambulantnej praxi najčastejšie stretáva a je návodom pre klinickú lekársku prax. Vychádza nielen z vlastných rozsiahlych prioritných angiologických výsledkov na Prvom angiologickom pracovisku (PAP), ktoré založil v roku 1974, ale najmä z ostatných medzinárodných odporúčaní o manažmente chronickej vénovej choroby dolných končatín, povrchovej tromboflebitídy, hĺbkovej vénovej trombózy a vénovej tromboembólie, ako aj z ostatných výsledkov medicíny dôkazov (EBM) s cieľom určiť ich príspevok k rozšíreniu našich vedomostí o racionálnom efektívnom manažmente chorôb vénového cievneho systému.

Racionálny efektívny manažment pacientov s povrchovou tromboflebitídou (ktorá sa však môže šíriť aj na hĺbkové žily), s flebotrombózou (môže sa vyskytovať súčasne, ale oddelene od povrchovej tromboflebitídy) a s vénovou tromboembóliou (VTE) musí vychádzať z komplexnej klinicko-etiologicko-anatomicko-patofyziologickej diagnózy a je to dlhotrvajúci, až celoživotný proces. Neurobenie stratifikácie klinickej pravdepodobnosti vénovej tromboembólie a nevykonanie kombinovanej tromboemboloprofylaxie u rizikových osôb by sa naozaj malo považovať za vážnu odbornú chybu. Potrebné je venovať dostatočnú pozornosť kvalitnej edukácii, motivácii a poučeniu pacienta o nevyhnutnosti dodržiavania odporúčaného liečebného režimu a oboznámeniu s následkami nonadherentného správania, kontrolovať adherenciu a perzistenciu ku kombinovanej mechano-kinezio-farmako-tromboemboloprofylaxii a trvať na vytrvalom dodržiavaní zásad zdravého životného štýlu. Lekár má v tomto procese zásadný význam. Správna liečba priaznivo ovplyvňuje nielen samotnú život ohrozujúcu vénovú tromboembóliu, ale aj jej komplikácie a následky vrátane sekundárnej posttromboflebitickej/posttrombotickej formy chronickej vénovej choroby dolných končatín („posttromboflebitického syndrómu“/„postflebotrombotického syndrómu“) i chronickej tromboembolickej pľúcnej hypertenzie (CTEPH) a cor pulmonale chronicum (CPC). Všetko sú to cievne choroby a cievne komplikácie, ktoré sú súčasťou prebiehajúcej angiopandémie 3. milénia.

Texty tejto knižnej, mimoriadne aktuálnej publikácie sú výborným odborným návodom pre klinickú prax, ale sú v zásadných aspektoch aj validnými Odporúčaniami Angiologickej sekcie Slovenskej lekárskej komory (2013) a medzinárodných odborných spoločností. Kniha je primárne určená pre všeobecných praktických lekárov, ale užitočné informácie tu nájdu aj študenti medicíny a všetci lekári, najmä internisti, angiológovia, intervenční rádiológovia a chirurgovia – angiochirurgovia, ktorým by určite nemala chýbať v knižnici.

doc. MUDr. Jozef Bulas, CSc.

e-mail: josef.bulas@sm.unb.sk

Doručeno do redakce: 4. 11. 2013