Recenze knihy Pain. Management, Issues and Controversies

Autoři: P. Štourač
Vyšlo v časopise: Anest. intenziv. Med., 30, 2019, č. 2, s. 112
Kategorie: Zajímavé publikace

Editorské i autorské duo Jaroslava Raudenská a Alena Javůrková, tentokráte editorsky doplněné o osobu více než povolanou v podobě prezidenta Evropské ligy proti bolesti prof. Giustina Varrassiho, se opět vrhlo na pole, ve kterém nezpochybnitelně patří k názorovým leaderům nejen v České republice ‒ tedy na oblast bolesti, její léčby a problémů s ní spojených. Vhodně a správně je doplněna i kontroverzemi, které léčbu bolesti provázejí. Tento autorský tým tedy opět dokázal, že známé téma lze uchopit inovativně a přínosně. Nepochybně unikátní je i široký mezinárodní autorský tým.

Tato kniha bude jistě užitečným doplňkem v knihovničce každého algeziologa, anesteziologa, psychologa i dalších, na léčbě bolesti zainteresovaných osob. Pro svůj striktně postgraduální charakter je kniha spíše vhodná pro lékaře v přípravě k atestaci či k doplnění hlubšího vjemu týkajícího se komplexního pochopení bolesti a její terapie v poatestačním období. Jistě nebude kuchařkou, tedy jakýmsi „handbookem“, který poskytne odpověď na běžné klinické otázky a návod na jejich řešení, což jí na atraktivitě u náročného čtenáře spíše přidává. Ke čtení této knihy je totiž třeba, vyjma nezbytného času, robustní algeziologický teoretický i praktický základ.

Kniha je na více než 300 stranách dělena na tři hlavní části, které se následně větví do jednotlivých kapitol popisujících konkrétní problém. Kniha je doplněna bohatým a detailním obrazovým materiálem. Obsáhle se věnuje nefarmakologickým invazivním metodám, metodám léčby bolesti u starých pacientů s poruchou kognice, vztahu kognice a léčby opioidy, kontroverzím v kognitivně behaviorální terapii u chronické bolesti a mnoha dalším tématům... Zajímala vás někdy paliativní léčba silné bolesti na konci života? Velmi jasnou a praktickou odpověď hledejte v této knize. Je toho spousta, co tato kniha přináší, ale nelze vše sdělit v rámci této recenze. Kniha je prostě výbornou příležitostí pro všechny algeziology, aby si doplnili své již tak bohaté vědomosti o další. Věřte, stojí za to si ji přečíst.

Raudenska J, Javurkova A, Varrassi G. Pain: Management, Issues And Controversies (Pain Management - Research and Technology). NY: Nova Science Pub, Inc., 2017

Anesteziologie a resuscitace Intenzivní medicína

Anesteziologie a intenzivní medicína