Iatrogenní okluze centrální retinální artérie způsobená injekcemi s vyplňovacími materiály v obličeji

28. 2. 2013

Předmětem publikované práce bylo popsat klinické projevy a prognózu zrakových funkcí po okluzi retinální artérie vzniklé jako následek kosmetické injekční aplikace vyplňujících materiálů v obličeji.

Inzerce

Předmětem publikované práce bylo popsat klinické projevy a prognózu zrakových funkcí po okluzi retinální artérie vzniklé jako následek kosmetické injekční aplikace vyplňujících materiálů v obličeji.

Studie série případů měla retrospektivní charakter. Zařazeno bylo 12 pacientek s okluzí centrální retinální artérie nebo její větve způsobené kosmetickou injekční aplikací vyplňujících materiálů v obličeji. Sledovaly se typy vyplňujících materiálů, místa vpichů, nejlepší korigovaná zraková ostrost, nálezy na fluorescenční angiografii a optické koherentní tomografii a s nimi související oční a systémové projevy.

Sedm žen mělo okluzi arteria ophthalmica, dvě okluzi kmene centrální retinální artérie a tři pouze její větve. Injikovaný materiál zahrnoval autologní tuk (7 případů), hyaluronovou kyselinu (4 případy) a kolagen (1 případ). Místa vpichů se nacházela v oblasti mezi obočím (7 případů), nazolabiální rýhy (4 případy) nebo v obou těchto oblastech (1 případ). V souvislosti s injekcemi autologního tuku byla zjištěna horší výsledná nejlepší korigovaná zraková ostrost než při použití ostatních materiálů. U všech pacientek s okluzí arteria ophthalmica vznikla bolest oka a nedošlo u nich ke zlepšení nejlepší korigované zrakové ostrosti. Ve dvou případech došlo současně i ke vzniku cévní mozkové příhody; jednou při okluzi kmene centrální retinální artérie a jednou při okluzi arteria ophthalmica. U jedné ženy s okluzí arteria ophthalmica vznikla ftíza bulbu.

Kosmetická injekční aplikace vyplňujících materiálů do glabelární oblasti nebo nazolabiální rýhy tedy může způsobit okluzi centrální retinální artérie. Iatrogenní okluze centrální retinální artérie je spojená s bolestivou slepotou, tenkou choroideou, cévní mozkovou příhodou a nepříznivou prognózou postižení zraku, obzvláště pokud byl použit autologní přenos tuku. U pacientů s bolestmi oka po tomto typu injekcí doporučují autoři provést oční vyšetření a magnetickou rezonanci mozku.

(lis)

Zdroj: Park S. W., Woo S. J., Park K. H., Huh J. W., Jung C., Kwon O. K. Iatrogenic retinal artery occlusion caused by cosmetic facial filler injections. Am J Ophthalmol. 2012 Oct; 154 (4): 653–662.

Štítky
Oftalmologie
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se