Léčba antacidy v těhotenství zvyšuje riziko astmatu u dítěte

14. 5. 2019

Pokud matka užívá během těhotenství antacida, vede to u jejího dítěte ke zvýšení rizika astmatu až o polovinu. Vyplývá to ze sdělení doktorky Elizabeth Yenové z bostonské nemocnice, které prezentovala ve Filadelfii na každoročním setkání Americké společnosti alergologů a imunologů.

Inzerce

Pokud matka užívá během těhotenství antacida, vede to u jejího dítěte ke zvýšení rizika astmatu až o polovinu. Vyplývá to ze sdělení doktorky Elizabeth Yenové z bostonské nemocnice, které prezentovala ve Filadelfii na každoročním setkání Americké společnosti alergologů a imunologů.

Její tým provedl retrospektivní analýzu údajů získaných ze tří švédských registrů zdravotní péče – registru narozených dětí, registru propuštěných pacientů a registru předepsaných léků. Analyzované údaje se týkaly let 1995–2006. Při hodnocení se ukázalo, že požívání léků snižujících kyselost žaludečního prostředí bylo u těhotných matek spojeno s vyšším rizikem astmatu u jejich dětí (odds ratio 1,51) nezávisle na typu léku.

Popsaná korelace byla zjištěna jen u astmatu. Zvýšené riziko dalších alergických chorob, jako např. atopické dermatitidy, potravinových alergií, alergické rýmy či nespecifikovaných alergických reakcí a anafylaxe, pozorováno nebylo. Na vztahu se nijak neprojevil ani typ léku, ani doba podávání během těhotenství či alergologická anamnéza matky.

Přednášející své sdělení zakončila tím, že výzkum jejího týmu poskytuje první podklad pro možný další zjištěný faktor rozvoje alergických chorob.

(jin)

Zdroj: přednáška Dr. Elizabeth H. Yen. Annual meeting of the American Academy of Allergy, Asthma and Immunology, Filadelfie, 14.–18. března 2008.

Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se