DRESS syndrom – editorial


Autoři: Vladimír Vašků
Působiště autorů: I. dermatovenerologická klinika LF MU a FN U sv. Anny v Brně
Vyšlo v časopise: Vnitř Lék 2016; 62(4): 248
Kategorie: Editorialy

Komentář k | Editorial on

Adamcová M et al. DRESS syndróm. Vnitř Lék 2016; 62(4): 334–337.

Práce autorského kolektivu Adamcová M et al, publikovaná v tomto čísle časopisu Vnitřní lékařství, zpracovává významnou problematiku tzv. DRESS syndromu (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms). Po úvodu a výstižném přehledu následuje vlastní kazuis­tika.

DRESS syndrom je závažnou a svébytnou reakcí, nelze jej popsat jako prostou hypersenzitivitu na léky. A setkáváme se tu zřejmě s dalším onemocněním, které je modelováno na základě genetické variability, především polymorfizmy v oblasti metabolizujících enzymů u některých léků. K rozvoji eozinofilie, součásti syndromu, přispívá zásadně IL5 produkovaný aktivovanými T-lymfocyty. Významný může být podíl virů, především HHV6 a HHV7. Z léků dominuje fenytoin, karbamazepin, fenobarbital a sulfonamidy.

Zrádný je poměrně dlouhý interval od zahájení léčby vyvolávajícím lékem a prvními příznaky. Ty se objevují za 2–6 týdnů, tedy za dobu delší než u jiných imunologicky zprostředkovaných kožních reakcí. Právě příznaky kožní a horečka jsou u DRESS syndromu nejčastější – až u 85 % pacientů. Kožní symptomy mají obvykle podobu morbiliformního exantému, vyskytují se také plošné otoky a akcentace folikulární kresby. Krajním stupněm postižení kůže je erytrodermie. Nejdříve je obvykle postižena oblast obličeje, horní část trupu a horní končetiny. Histopatologický kožní nález vykazuje hustý lymfocytární infiltrát v horní dermis spolu s četnými eozinofily a dermálním edémem. U perzistujících kožních projevů může infiltrace dermis připomínat pseudolymfom. U DRESS syndromu po alopurinolu se může rozvinout krvácení do GIT. Někdy se rozvíjí myokarditida, intersticiální pneumonitida, ba dokonce infiltrace mozku eozinofily.

V kazuistice popisovaná hepatitida je u tohoto syndromu častá. Projevy na kůži i postižení vnitřních orgánů mohou ustupovat pomalu, týdny i měsíce.

Lékem volby jsou jednoznačně kortikosteroidy aplikované lokálně – v tomto případě preparáty nejvyšší třídy účinku – a systémově. Pozor na možné relapsy po jejich vysazení! Proto je vhodné podávat je dlouhodoběji, v týdnech, případně i měsících.

Toliko několik vět k závažnému syndromu. Musíme na něj myslet!

prof. MUDr. Vladimír Vašků, CSc.

vladimir.vasku@fnusa.cz

I. dermatovenerologická klinika LF MU a FN u sv. Anny

www.fnusa.cz

Doručeno do redakce 17. 12. 2015


Štítky
Diabetologie Endokrinologie Interní lékařství

Článek vyšel v časopise

Vnitřní lékařství

Číslo 4

2016 Číslo 4

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Příběh jedlé sody
nový kurz
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Krvácení v důsledku portální hypertenze při jaterní cirhóze – od pohledu záchranné služby až po závěrečný hepato-gastroenterologický pohled
Autoři: PhDr. Petr Jaššo, MBA, MUDr. Hynek Fiala, Ph.D., prof. MUDr. Radan Brůha, CSc., MUDr. Tomáš Fejfar, Ph.D., MUDr. David Astapenko, Ph.D., prof. MUDr. Vladimír Černý, Ph.D.

Rozšíření možností lokální terapie atopické dermatitidy v ordinaci praktického lékaře či alergologa
Autoři: MUDr. Nina Benáková, Ph.D.

Léčba bolesti v ordinaci praktického lékaře
Autoři: MUDr. PhDr. Zdeňka Nováková, Ph.D.

Revmatoidní artritida: včas a k cíli
Autoři: MUDr. Heřman Mann

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se