Dva případy rocuroniem navozené anafylaxe/ anafylaktického šoku úspěšně léčené sugammadexem


Autoři: MUDr. Gimunová Olga, Ph.D.;  MUDr. Zemanová Jitka
Vyšlo v časopise: Anest. intenziv. Med., 31, 2020, č. 5, s. 237
Kategorie: Zajímavosti z literatury

Hashimoto M, Sato A, Tachi N, Okomura Y, Kadoi K, Harada J, Okuda M. Two Cases of Rocuronium-Induced Anaphylaxis/ Anaphylactic Shock Successfully Treated With Sugammadex. Anesth Prog Fall 2019; 66(3): 151–155. doi 10.2344/anpr-66-01-07

Frekvence výskytu anafylaxe během celkové anestezie je uváděna v širokém rozmezí 1 : 5 000 až 1 : 20 000 případů. Nejčastěji anafylaxe během celkové anestezie nastupuje po podání rocuronia.

Kazuistika č. 1:

První pacientkou byla 38letá žena. Váha pacientky 48 kg. Anamnéza bez pozoruhodností. Krátce po podání rocuronia se objevilo zčervenání hrudníku, které se rozšířilo na břicho, stehna a obličej. Stav komplikován nástupem tachykardie 150/min, nedošlo však k poklesu krevního tlaku. Aplikován methylprednisolon 375 mg v krátkodobé infuzi. Následně sugammadex 200 mg i.v. Za jednu minutu od jeho podání se kožní příznaky zmírnily, došlo k ústupu tachykardie. Operační výkon odložen. Sledována následujících 24 hodin.

Kazuistika č. 2:

Druhou pacientkou byla 18letá dívka. Váha pacientky 52 kg. V anamnéze nic pozoruhodného. Po relaxaci rocuroniem následovalo zčervenání přední části hrudníku, pokles krevního tlaku na 65/30 mmHg, srdeční akce se zvýšila na 100/min. Podání efedrinu 4 mg i.v. neúčinné. Následně zčervenání celého těla. Podána rychlá infuze krystaloidů a aplikován methylprednisolon 125 mg i.v. Známky bronchospasmu nepřítomny. Poté podán sugammadex 200 mg i.v. Dochází k redukci kožních příznaků a zlepšení hemodynamických parametrů. Výkon odložen, po probuzení monitorována 24 hodin.

V prvním případě nebyl v terapii podán adrenalin proto, že byly přítomny jen kožní příznaky a tachykardie. Protože po podání sugammadexu došlo rychle ke zmírnění kožních projevů a k úpravě tachykardie, dá se předpokládat, že se jednalo o rocuroniem indukovanou anafylaxi. V druhém případě byl rychle diagnostikován anafylaktický šok s hypotenzí. V případě nástupu respiračních symptomů a obtížné ventilace by byl podán adrenalin jako lék první volby. Pooperační sledování pacientů je nutné, protože opakovaný nástup anafylaxe se objevuje až v 23 % případů u dospělých pacientů.

V literatuře se postupně množí zprávy o úspěšném podání sugammadexu při rocuroniem navozené anafylaxi. Sugammadex sám však může být příčinou anafylaxe. Také není běžnou praxí, že by sugammadex byl podán jako lék první volby. Za léky první volby je dosud považován adrenalin, nálož tekutin i.v., kortikosteroidy a antihistaminika. Popisované dva případy však ukazují, že je možné uvažovat o sugammadexu jako léku první volby při rocuroniem indukované anafylaxi.

MUDr. Olga Gimunová, Ph.D., MUDr. Jitka Zemanová

olga.gim@centrum.cz


Štítky
Anesteziologie a resuscitace Intenzivní medicína

Článek vyšel v časopise

Anesteziologie a intenzivní medicína

Číslo 5

2020 Číslo 5

Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se