RECENZE KNIHY ÚVOD DO VNITŘNÍHO LÉKAŘSTVÍ – doc. MUDr. Jitka Mlíková Seidlerová, Ph.D., a kol.

Autoři: doc. MUDr. Ondřej Petrák, Ph.D.
Působiště autorů: III. interní klinika VFN a 1. LF UK Praha
Vyšlo v časopise: Vnitř Lék 2020; 66(2): 120

Nakladatelství Triton vydalo na podzim 2019 knihu Úvod do vnitřního lékařství autorky doc. MUDr. Jitky Mlíkové Seidlerové a kolektivu lékařů Fakultní nemocnice a Lékařské fakulty v Plzni. Jedná se o propedeutiku vnitřního lékařství určenou nejen studentům lékařských oborů, ale i všem klinickým lékařům, zejména těm začínajícím. Poté, co jsem si knížku podrobně pročetl, musím říci, že jsem nadšen a mohu ji vřele doporučit. Kniha obsahuje všechny potřebné informace týkající se toho nejzákladnějšího lékařského umění, a to umění vyšetřovat pacienta. Na většině lékařských fakult je propedeutika prvním klinickým předmětem, kde se student po prvních letech většinou teoretických znalostí poprvé dostává do kontaktu s pacientem. Náhle musí obsáhnout velké množství znalostí zahrnující důkladnou anamnézu, podrobné fyzikální vyšetření a dobrou orientaci v základních pomocných zobrazovacích a laboratorních metodách. Obsáhnutí celé této problematiky znamená dobrou znalost klinických symptomů a syndromů, což spolu s pochopením základních patofyziologických mechanismů umožní správnou interpretaci a vytvoření diagnózy (byť třeba jen pracovní). Nezbytná je ovšem i znalost psychologie a umění komunikovat, jedině tak získáme důvěru pacienta a dostatečné informace. Přesně před 101 lety zemřel významný britský lékař William Osler (1849–1919), autor jednoho z klasických citátů „Listen to your patient, he is telling you the diagnosis“, tedy „ Poslouchejte pacienta, říká vám svou diagnózu“. Ačkoliv někdo může říci, že se jedná o otřepanou frázi, tak to je a vždy bude absolutní pravda. Při výuce mediků i mladých lékařů často narážím na snahu zjednodušovat si spoustu věcí a postupů včetně anamnézy. Bohužel s prostou informací typu pacient přichází pro bolesti na hrudi, bez další bližší specifikace, se nelze spokojit. Jednak to ukazuje na neznalost nebo liknavost lékaře a jednak je poté generována řada zbytečných, často finančně nákladných, vyšetření.

Jsem proto rád, že po letech vychází tato kniha tvořená jednak obecnou částí cílenou na podrobnou anamnézu a fyzikální vyšetření, a specializovanou část ukazující na specifické postupy v rámci jednotlivých klinických oborů. Kniha je psána velmi didakticky a srozumitelně pro jakéhokoliv čtenáře. Navíc kniha obsahuje i ilustrace, fotografie a schémata pro lepší pochopení problematiky.

Doufám, že bude studentům i lékařům dobře sloužit.

doc. MUDr. Ondřej Petrák, Ph.D.

III. interní klinika VFN a 1. LF UK Praha