Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I: zhodnocení po 10 letech (2014–2024) kurzů z pohledu jejich absolventů
Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants
Introduction and aims: The training of young surgeons in the Czech Republic includes the completion of mini-invasive, laparoscopic simulation courses on a voluntary basis. The aim of this study is to show how simulation is used now to train surgeons and to look back at 10 years of running a simulation, laparoscopic, mini-invasive course from the graduates’ points of view using box and virtual reality simulators.
Type of study: Observational, survey.
Methods: Data were collected from 26 courses (2014–2024) by an anonymous questionnaire. The questionnaires were completed by all graduates (100%). Their evaluation was done by the descriptive statistics method. Questions were asked about expectations and fulfilment of the expectations from the course with its possible recommendation and financial cost.
Results: A total of 96 doctors, 55 men and 41 women, participated in the courses. The questionnaires were completed by all participants. In 89 cases (92.7%), the candidates wanted to learn the correct technique, tips, and tricks in laparoscopic surgery; in 42 cases (43.8%), they expected an increase in the operative time; and in 37 cases (38.5%), a deepening of anatomical and theoretical knowledge was mentioned. The course completely fulfilled the expectations in 92% of the cases, in 6.0% of the cases, it fulfilled them with minor reservations and in 2.0% it fulfilled them partially. Ninety seven percent of participants would recommend the course as compulsory; 3% would leave its recommendation to the discretion of the graduate. Twenty-eight participants (29.2%) fully paid for the course; 5 (5.2%) participants partially paid; and 63 (65.6%) participants received payment from their employer.
Conclusion: The participants recommended the simulation course for compulsory inclusion in the surgical education curriculum, and about one-third of them also expressed willingness to pay for the optional education. Although simulators and simulations in surgery represent an important training potential, the subsequent role of mentor in the form of certified, experienced colleague(s) cannot be replaced by them.
Keywords:
surgery – Education – laparoscopy – medical simulation
Autoři:
Z. Chovanec 1,2; A. Berková 1; J. Habr 1; T. Paseka 3; F. Sasínek 1; P. Štourač 2; I. Penka 1
Působiště autorů:
I. chirurgická klinika LF MU, a FN u sv. Anny v Brně
1; Ústav simulační medicíny, a Simulační centrum, LF MU, Brno
2; SurGal Clinic s. r. o., Brno
3
Vyšlo v časopise:
Rozhl. Chir., 2025, roč. 104, č. 7, s. 283-288.
Kategorie:
Původní práce
doi:
https://doi.org/10.48095/ccrvch2025283
Souhrn
Úvod a cíle: V rámci odborné přípravy mladých chirurgů je v České republice absolvování miniinvazivních laparoskopických simulačních kurzů dobrovolné. Cílem této práce je vyhodnotit 10leté pořádání simulačního laparoskopického miniinvazivního kurzu na boxových simulátorech a simulátorech virtuální reality z pohledu jeho absolventů a přiblížit současné využití simulace v erudici chirurgů.
Typ studie: Observační, dotazníková (survey).
Metodika: Z 26 kurzů, které probíhaly v letech 2014–2024, byla získána data pomocí anonymního dotazníku. Vyhodnocení proběhlo metodou deskriptivní statistiky. Zpracovávaly se odpovědi týkající se očekávání od kurzu, míry jejich naplnění, případného doporučení kurzu a finančních nákladů.
Výsledky: Celkově se kurzů zúčastnilo 96 lékařů, z toho 55 mužů a 41 žen. Dotazníky vyplnili všichni. V 89 případech (92,7 %) účastníci očekávali naučení správné techniky, tipů a triků při laparoskopických operacích, ve 42 případech (43,8 %) očekávali zrychlení operačního času a ve 37 případech (38,5 %) uvedli prohloubení anatomických a teoretických znalostí. Kurz zcela naplnil očekávání u 92 % případů, u 6 % je naplnil s drobnými výhradami a u 2 % částečně. Kurz by povinně doporučilo 97 % účastníků, zatímco 3 % by jeho absolvování ponechala na uvážení jednotlivce. Celkem 28 (29,2 %) účastníků si kurz hradilo z vlastních prostředků, 5 (5,2 %) částečně a 63 (65,6 %) jej mělo hrazeno zaměstnavatelem.
Závěr: Absolventi doporučují zařazení laparoskopického simulačního kurzu do povinného vzdělávacího kurikula chirurgie. Přibližně jedna třetina z nich projevila ochotu si nepovinné vzdělání sama uhradit. Přestože simulátory a simulace v chirurgii tvoří významný tréninkový nástroj, nelze jimi plně nahradit roli mentora – zkušeného atestovaného kolegy/ů.
Klíčová slova:
laparoskopie – chirurgie – vzdělávání – lékařská simulace
Úvod
Celosvětově je zaznamenán nárust vzniku simulačních center pro výuku medicínských oborů, nejinak je tomu i v České republice. Je všeobecně známo, že pacienti někdy utrpí zranění, a v některých případech dokonce umírají kvůli chybám zdravotníků. Dle dostupných zdrojů lékařské omyly zabijí v USA až 98 000 lidí s odhadovanými náklady mezi 37 a 50 miliardami amerických dolarů ročně. Na vyhnutelné komplikace spojené s léčbou je ročně vynaloženo v USA cca 17–29 miliard amerických dolarů. Při takových závěrech není divu, že je nutné zvýšit bezpečnost pacientů, a potažmo zvýšit důraz na erudici zdravotnických pracovníků [1].
Nastává tedy odklon od „klasického“ typu učení, nově jsou zapojovány do výuky techniky PBL (problem- -based learning) [2], TBL (team-based learning) [3], práce s lineárními a rozvětvenými scénáři a v neposlední řadě simulace a simulátory [4].
V rámci simulace jako výukové techniky již v roce 2020 francouzský Národní úřad pro zdravotnictví (Haute Autorité de Santé – HAS) uveřejnil její etickou prioritu: „Nikdy ne poprvé na pacientovi.“ V rámci laparoskopické miniinvazivní chirurgie jsou již etablovány vzdělávací programy s přesahem do výuky robotické chirurgie [5].
Zdravotnické simulátory jsou stále ve větším množství rozvíjeny a používány k výuce léčebných a diagnostických procedur [6].
Kurz základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I
V I. simulačním centru virtuální chirurgie ve FN u sv. Anny v Brně a následně v Ústavu simulační medicíny a Simulačním centru LF MU je od roku 2014 pořádán 2denní miniinvazivní laparoskopický kurz: Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I. Kurz byl nejprve zrealizován a zahájen pod záštitou prof. MUDr. Ivana Čapova, CSc., tehdejšího přednosty a nyní emeritního přednosty I. chirurgické kliniky LF MU a FN u sv. Anny v Brně. Následně od roku 2022 byl kurz přesunut do nově vzniklého Simulačního centra LF MU. Během kurzu jsou k dispozici dva simulátory virtuální reality (LAP mentor, Simbionix, Izrael/USA) a čtyři boxové simulátory (laparoskopická tréninková stanice na stojanu Full HD s válcovou klenbou, Student, Helago, ČR; obr. 1).
Kurz je určen pro chirurgy s minimálními zkušenostmi s laparoskopií a je vždy obsazen max. šesti účastníky a lektorován dvěma zkušenými chirurgy. Jedná se o 2denní kurz v celkové délce 16 hod. Vhodnou cílovou skupinou jsou chirurgové začínající s laparoskopickými operacemi. Cílem kurzu je nácvik koordinace, jistoty a plynulosti pohybů a zvládnutí základních způsobů preparace při operaci žlučníku a apendixu.
Po teoretickém úvodu a seznámení s chodem a ovládáním jednotlivých simulátorů následuje praktická část. Při práci na boxovém simulátoru pod dohledem tutora (zkušeného chirurga) plní praktikant základní manuální úkoly v podobě manipulace s malými objekty s důrazem na přesnost a koordinaci pohybů. Na simulátoru virtuální reality (VR) Simbionix má každý absolvent založen svůj vlastní účet a plní předdefinovaný panel cvičení (basic skills), kdy learning curve jednotlivých cvičení je k dispozici ihned v grafické a procentuální podobě. Jedná se o výukovou techniku step by step. K dispozici jsou cvičení zaměřená na práci s kamerou, a to s 0° a 30° optikou, cvičení na osvojení bimanuální koordinace pohybů rukou, koordinace pohybů ruce, hlava a noha. Kurikulum je ukončeno zvládnutím prostorové orientace se současnou bimanuální koordinací v podobě přesného umísťování objektů v prostoru dle zadané předlohy. Po zvládnutí základního kurikula následuje nácvik laparoskopické sutury a uzlení.
Součástí kurzu je i teoretická část s videoprezentací laparoskopické apendektomie a cholecystektomie. Důraz je kladen na topografickou anatomii, umístění portů, taktiku a techniku operace. Následuje praktický nácvik jednotlivých operačních fází na simulátorech Simbionix od preparace přes klipaci až po kompletní operaci. Je provedena cholecystektomie a apendektomie za odlišných patologicko-anatomických stavů. Kurz je uzavřen komplexním zhodnocením získaných dovedností lektory a anonymním zhodnocením kurzu absolventy v dotazníkové formě.
a Simulační centrum, LF MU, Brno.
Lecture hall with laparoscopic simulators. Source: Institute of Simulation Medicine
and Simulation Centre, Faculty of Medicine Masaryk University, Brno.
Laparoscopic training station on Full HD stand with cylindrical box. Source: Institute of Simulation Medicine and Simulation Centre, Faculty of Medicine Masaryk University, Brno.
Virtual reality simulator LAP mentor, Simbionix. Source: Institute of Simulation Medicine and Simulation Centre, Faculty of Medicine Masaryk University, Brno.
Vyhodnocení kurzu absolventy
V 10letém období bylo vypsáno celkem 26 kurzů, kterých se zúčastnilo 96 lékařů, z toho 41 žen a 55 mužů. Lékaři byli jak z fakultních, tak okresních nemocnic napříč Českou republikou. Období s počtem účastníků absolvujících kurz vyjadřuje graf 1.
Po ukončení kurzu korektně anonymně vyplnilo dotazník všech 96 účastníků. V 89 případech (92,7 %) očekávali účastníci naučení správné techniky, tipů a triků při laparoskopických operacích, ve 42 případech (43,8 %) očekávali zrychlení operačního času, ve 37 (38,5 %) případech uvedli očekávání prohloubení anatomických a teoretických znalostí, ve 28 případech (29 %) častější vypisování na operační sál a v 5 případech (5,2 %) měli jiná očekávání (graf 2). Na výše uvedenou otázku mohlo být současně zvoleno více odpovědí. Kurz očekávání zcela naplnil v 92 % případů, u 6 % jej naplnil s drobnými výhradami, ve 2 % je naplnil částečně (graf 3). Kurz by doporučilo absolvovat povinně 97 % účastníků, 3 % účastníků by jeho doporučení ponechali na uvážení absolventa. Celkem 28 (29,2 %) účastníků si kurz hradilo z vlastních prostředků, 5 (5,2 %) účastníků částečně a 63 (65,6 %) účastníků jej mělo hrazeno zaměstnavatelem.
Ve volném sdělení v dotazníku doplnili někteří účastníci, že by byli pro prodloužení kurzu na 3 dny s 1denní přítomností na operačním sále, a někteří by chtěli pracovat se simulátory opakovaně i po absolvování kurzu.
Diskuze
Endoskopie jako technika klade velké nároky na koordinaci pohybů a orientaci operatéra i všech členů operační skupiny v operačním poli. Operatér provádí většinu úkolů bimanuálně, s nutnou koordinací pohybů hlava (oči), ruce a noha. Nezastupitelnou funkci má kameraman, na jehož správném vedení je operatér závislý. Koordinace práce operační skupiny je rozhodujícím faktorem pro úspěch operace [7]. Dalším specifikem miniinvazivní chirurgie oproti klasické je představení dvojrozměrného obrazu do 3D pracovního pole a odlišný taktilní vjem tkání než při klasické operaci [8].
Simulátory laparoskopické operativy můžeme jednoduše rozdělit na low-fidelity a high-fidelity [9]. Mezi low-fidelity, tedy s nízkou přesností (věrohodností), řadíme boxové simulátory. Takzvané „krabice“ imitují dutinu břišní s kapnoperitoneem. Umožňují záměny základní pracovní desky s jednotlivými úkoly, většinou založenými na manipulaci s drobnými předměty (obr. 2). K hodnocení a podání zpětné vazby je zapotřebí přítomnost odborného dohledu. Výhodou těchto simulátorů jsou nízké pořizovací náklady (10 000–150 000 Kč dle typu) a snadná údržba. Nevýhodou je nemožnost objektivního hodnocení, zvládnutí kompletní operace a nácvik současné koordinace hlava–ruce–noha [10].
Mezi high-fidelity simulátory řadíme simulátory VR, jež počítačově generují prostředí podobné realitě. Modelují jednotlivé úkoly step by step, umožňují nácvik manuálních dovedností s možností opakování na stejné úrovni za stejných podmínek, s návazností na kompletní operace, s velmi přesným a objektivním hodnocením. Simulátory VR jsou vybaveny zpětnovazebným taktilním systémem, výhodou je samostatnost provedení výcviku bez nutnosti lektora [11], velkou nevýhodou je pořizovací cena (řádově miliony Kč dle programového vybavení simulátoru; obr. 3).
Kdy kurz absolvovat? Dle našich zkušeností se domníváme, že ideální situací se nabízí doba do 2 let po absolvování studia, tedy ještě před ukončením základního chirurgického kmene, nebo u praktikanta začínajícího s laparoskopickou operativou. Dle francouzského modelu by to mělo být ještě před první laparoskopickou operací [5].
Tradičně jsou mladí chirurgové vychováváni za standartního provozu ve službě, nejintenzivněji zejména v noci, přímo na operačním sále. Nejprve jsou na pozici druhé asistence, kdy mnohdy poprvé přicházejí do kontaktu s jednotlivými nástroji používanými v miniinvazivní chirurgii (držení retraktoru, grasperu, kamery…) [12]. Poté se přesouvají na pozici první asistence a postupem času, jenž je velmi individuální, do pozice operatéra pod dozorem zkušenějšího kolegy. Teprve poté sami zaškolují méně zkušené kolegy.
Z výše uvedeného plyne, že časová osa a kvalita edukace je velmi individuální a závislá na mnoha okolnostech daného pracoviště.
Snahou simulace a zavedení simulátorů do výcviku laparoskopie je přesunutí počátečního learning curve mimo operační sál a reálného pacienta, a tedy minimalizovat „začátečnické“ chyby. Nebo jinak řečeno, nácvik základních motorických dovedností nutných k zvládnutí laparoskopie je rozhodně obtížnější přímo na operačním sále a pro pacienta nebezpečnější nežli v simulačním centru, kde jsou k dispozici výcvikové moduly [13].
O tom, že simulace jako taková jednoznačně patří do erudice mladého chirurga, není pochyby [14]. Je ale nutno podotknout, že mnohé studie prokazující efektivitu simulátorů jsou limitovány nízkým počtem absolventů a hodnocení bylo prováděno na kadaverech, ex vivo tkáních nebo zvířecích modelech, nikoliv na skutečných pacientech [15].
Nabízí se otázka, jaký je nejefektivnější postup a zdali jsme vůbec schopni efektivitu simulace nějakým způsobem prokázat? Jaký simulátor, popřípadě simulační kurikulum je nejvhodnější, a co by mělo následovat po úspěšném absolvování kurikula?
Kalvach et al. ve své studii uvedli laparoskopické simulátory jako efektivní nástroj k nácviku laparoskopických technik (EBM 1b). Z dostupných dat ale nelze jednoznačně určit, který ze simulátorů je nejefektivnější. Virtuální simulátor představuje nejsoběstačnější jednotku vhodnou k výuce i k hodnocení laparoskopických technik (EBM 2b–3b). Nicméně je třeba dalších studií k nalezení účinného systému a k objektivnímu hodnocení nabytých dovedností [14].
Laparoskopické simulátory založené na VR mají obdobný edukační potenciál jako boxové simulátory s lektorem [16].
Optimální laparoskopický simulátor tedy prozatím neexistuje. Studie doporučují výcvik na více typech simulátorů nežli na jednom, ať již low- či high-fidelity. Nejlépe, je-li možnost jejich současného využití v jednom kurikulu [17]. My jsme v našem kurzu využívali simulátor virtuální reality LAP mentor s integrovaným vzdělávacím kurikulem [18] v kombinaci s boxovými simulátory.
V roce 2014 byla založena na Washingtonské univerzitě společností Johnson and Johnson platforma C-SATS (Crowd-Sourced Assessment of Technical Skills), cloudový systém řízení výkonnosti založený na analýze manuálních dovedností skrz analýzu perioperačního videa. Hodnocení je anonymní a je provedeno nezávislými odborníky s jasným skórováním a doporučením. Zavedením tohoto systému do praxe dochází k odbourání interního vzájemného hodnocení, které je mnohdy ovlivněno interpersonálními vztahy (sympatie, antipatie, lidský faktor), ale je bohužel většinou auditováno až po proběhlé „nežádoucí“ události [19].
Základem hodnocení laparoskopických dovedností je Global Operative Assessment of Laparoscopic Skills (GOALS). Jedná se o validovaný nástroj hodnotící celkovou technickou zdatnost laparoskopické operativy. Hodnoceno je prostorové vnímání, bimanuální zručnost, účinnost pohybů a chování k okolním tkáním, se škálou v rozmezí 1–5 bodů. Lze tak dosáhnout celkového skóre 4–20 bodů. Čím vyšší skóre, tím vyšší je manuální zdatnost operatéra [20].
Závěr
Z naší studie jednoznačně vyplývá, že jsou simulátory mladými chirurgy vnímány jako vhodný edukační nástroj. Doporučují jejich povinné zařazení do chirurgického vzdělávacího kurikula a cca jedna třetina uchazečů byla ochotna za nepovinné vzdělání zaplatit.
Jsme si vědomi relativně malého počtu absolventů kurzu, a tím omezenou validitou získaných informací. Otázkou je, co následovalo a co by mělo následovat po absolvování miniinvazivního kurzu na mateřském pracovišti? Jak mohli absolventi nabyté teoretické i praktické informace uplatnit v reálné praxi? Přestože simulátory a simulace v chirurgii tvoří významný tréninkový potenciál nejen pro začínající chirurgy, následnou roli mentora v podobě atestovaného zkušeného kolegy/ů jimi nelze nahradit.
Konflikt zájmů
Autoři článku prohlašují, že nejsou v souvislosti se vznikem tohoto článku ve střetu zájmů a že tento článek nebyl publikován v žádném jiném časopise, s výjimkou kongresových abstrakt a doporučených postupů.
Zdroje
Štítky
Chirurgie všeobecná Ortopedie Urgentní medicínaČlánek vyšel v časopise
Rozhledy v chirurgii

2025 Číslo 7
- Metamizol jako analgetikum první volby: kdy, pro koho, jak a proč?
- Stillova choroba: vzácné a závažné systémové onemocnění
- Jsou svorky stejně bezpečné jako stehy při uzavření rány po náhradě kolenního kloubu?
- Perorální antivirotika jako vysoce efektivní nástroj prevence hospitalizací kvůli COVID-19 − otázky a odpovědi pro praxi
Nejčtenější v tomto čísle
- Akutní vyšetření k vyloučení poranění krční páteře u dospělých
- Základy laparoskopie na boxových a virtuálních simulátorech I: zhodnocení po 10 letech (2014–2024) kurzů z pohledu jejich absolventů
- Současný přístup ke krvácení do horní části trávicího traktu
- Chirurg, profesor a také gurmet