Postgraduální výukapsychosomatické a behaviorálnímedicíny v České republice


Postgraduate Teaching of Psychosomatic and Behavioural Postgraduate Teaching of Psychosomatic and Behavioural

The authors describe briefly the development of integrative approaches in medicine frompsychosomatic to behavioural medicine worldwide and in this country.They summarize experience with teaching of psychosomatic and behavioural medicine in theCzech Republic during the last 20 years. Since 1982 the Chair of Psychiatry of the Institute ofPostgraduate Medical Training in the Health Services in Prague organized a total of 22 professionalcourses for physicians of all disciplines and clinical psychologists. 138 physiciansparticipated in these courses, incl. 90 psychiatrists and 3 clinical psychologists. The authorsoutline the contents of these courses and mention their practical outcomes. They mention alsosome other forms of postgraduate and undergraduate teaching.

Key words:
behavioural medicine - biopsychosocial model of health and disease - integrativeapproaches in medicine - specialized courses - psychoanalysis - psychosomatic medicine


Autoři: J. Baštecký 1;  J. Beran 2;  Z. Boleloucký 3
Působiště autorů: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, Praha, ředitel MUDr. A. Malina, PhD. 2Psychiatrická klinika LF UK, Plzeň, přednosta doc. MUDr. J. Beran, CSc. 3Psychiatrická klinika LF MU, Brno, přednostka prof. MUDr. E. Češková, CSc. 1
Vyšlo v časopise: Prakt. Lék. 2002; (11): 699-701
Kategorie: Články

Souhrn

V práci je stručně popsán vývoj integračních přístupů v lékařství od psychosomatické k behaviorálnímedicíně ve světě i u nás.Jsou shrnuty zkušenosti s výukou psychosomatické a behaviorální medicíny v České republiceza posledních 20 roků. Od roku 1982 uspořádala katedra psychiatrie Institutu postgraduálníhovzdělávání ve zdravotnictví (IPVZ) v Praze celkem 22 odborných stáží pro lékaře všech oborůa klinické psychology. Prošlo jimi 138 lékařů, z toho 90 psychiatrů a 3 kliničtí psychologové. Jenastíněna odborná náplň stáží a jsou uvedeny jejich realizační výstupy v praxi. Jsou zmíněnyi některé jiné formy výuky postgraduální a pregraduální.

Klíčová slova:
behaviorální medicína - biopsychosociální model zdraví a nemoci - integračnípřístupy v lékařství - odborná stáž - psychoanalýza - psychosomatická medicína.

Plné znění tohoto článku není v digitalizované podobě.
V případě zájmu kontaktujte NTO ČLS JEP, které vám může poskytnout sken časopisu.

Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospělé

Článek vyšel v časopise

Praktický lékař


2002 Číslo 11

Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

hyperpigmentace úvodní foto kurz
Efektivní redukce hyperpigmentace − od výzkumu k inovacím pro praxi
nový kurz
Autoři: dr. Ludger Kolbe, dr. Thierry Passeron, MD, PhD

zveme Vás k zapojení se do videokurzu s tématem Co je a není FENO? Nadhodnocené FENO a podhodnocené eozinofily v krvi u astmatu.
Autoři: doc. MUDr. Petr Čáp, Ph.D.

Postavení moxonidinu a indapamidu v léčbě hypertenze
Autoři: MUDr. Jan Vachek

Magnetická rezonance a diagnostika axiálních spondyloartritid - Virtuální trénink
Autoři: MUDr. Leona Procházková, Ph.D., MUDr. Monika Gregová, Ph.D., MUDr. Vladimír Červeňák, MUDr. Eva Korčáková, Ph.D.

Hybridní zubní náhrady – přežitek nebo perspektiva v moderní protetické péči?
Autoři: doc. MUDr. Hana Hubálková, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se