Kategorie: Různé: recenze

Falt P, Urban O, Vítek P et al. K

Koloskopie. 1. vyd.

Praha: Grada Publish­ing 2015

J. Lata

Katedra interních oborů, LF OU v Ostravě

Koloskopie v současné době představuje nejvýznamnější metodu v digestivní endoskopii, a to zejména díky její klíčové roli v sekundární prevenci kolorektálního karcinomu. Publikace komplexně se zabývající koloskopií v našem prostředí zatím chyběla. Monografie editorů Přemysla Falta, Ondřeje Urbana a Petra Vítka má 320 stran, je provázena kvalitní obrazovou dokumentací (226) a množstvím názorných tabulek a schémat (79). Na knize se podílel široký kolektiv autorů z řad gastroenterologů, pediatrů, radiologů, chirurga, anesteziologa a kardiologa včetně dvou uznávaných zahraničních odborníků –  prof. Felixe W. Leunga z USA a dr. Sergia Cadoniho z Itálie.

V knize jsou podrobně probrány všechny aspekty dia­gnostické koloskopie –  od anatomie tlustého střeva, historie koloskopie, indikací a kontraindikací, přes komplexní přípravu pa­cienta po samotné provedení koloskopie, její komplikace a alternativní zobrazení při koloskopii. Další kapitoly se věnují všem v současné době užívaným terapeutickým modalitám při koloskopii, otázkám kvality a limitací koloskopie a alternativním koloskopickým technikám. Prakticky přínosná je kapitola o koloskopii ve speciálních situacích, jako jsou pa­cienti s idiopatickými střevními záněty, děti, gravidita a laktace a pa­cienti se stomií a se srdečními implantáty. Závěrečná část je dedikována alternativním způsobům vyšetření tlustého střeva.

V knize naleznou poučení nejen endoskopující lékaři a endoskopické ­sestry, ale také další specialisté, kteří se s onemocněními tračníku a konečníku setkávají.

prof. MUDr. Jan Lata, CSc.

Katedra interních oborů