Fototoxické reakce po systémovém podávání antimikrobiálních léků


Fototoxické reakce po systémovém podávání antimikrobiálních léků

Řada léčiv systémově používaných pro své antimikrobiální účinky má nežádoucí fototoxické působení. Patří mezi ně jak některá antibiotika (například tetracykliny, fluorochinolony, popřípadě i makrolidy), tak i sulfonamidová a jim příbuzná chemoterapeutika, antimykotika, tuberkulostatika, antivirotika, popřípadě též antimetabolity. S fototoxickými vlastnostmi zmíněných léčiv by se měli lékaři obecně seznámit, již vzhledem k časové tísni, při níž pak mnohdy budou antimikrobiální prostředky ordinovat. Primárně musí v tomto směru dbát o získání příslušných anamnestických údajů od pacienta, a v případě vzniku fototoxické reakce zabezpečit rychlé vysazení nevhodného léku, jeho záměnu za preparát jiný, zajistit podání antihistaminik, někdy i kortikoidů, vzdálení nemocného z vlivu slunečního záření a aplikaci místních protizánětlivých kožních léků.

Klíčová slova:
fototoxicita, fotosenzibilizace, UV záření, UVA, UVB, antimikrobiální léky.


Phototoxic Reaction After the Systemic Administration of Antimicrobial Drugs

Several systemically administered drugs with antimicrobial effect have undesirable phototoxic effects. This group includes some antibiotics (e.g., tetracycline, fluorochinolons, and also macrolids), sulphonamides and related chemotherapeutics, antimycotics, tuberculostatics, antiviral drugs and antimetabolites. Doctors should know the phototoxic effect of those drugs in advance, because of the possible time shortage they might have when they prescribe the drugs. The first condition is to obtain the relevant personal history data, and in case the phototoxic reaction develops, to terminate the unsuitable drug, to change it for another, to administer antihistaminics, sometimes corticoids, prevent exposition to sun, and administer local anti-inflammatory dermatological drugs.

Key words:
phototoxicity, photosensitization, UV light, UVA, UVB, antimicrobial drugs.


Autoři: L. Malina
Působiště autorů: Kožní klinika 1. LF UK a VFN, Praha
Vyšlo v časopise: Čas. Lék. čes. 2007; 146: 451-453
Kategorie: Přehledový článek

Souhrn

Řada léčiv systémově používaných pro své antimikrobiální účinky má nežádoucí fototoxické působení. Patří mezi ně jak některá antibiotika (například tetracykliny, fluorochinolony, popřípadě i makrolidy), tak i sulfonamidová a jim příbuzná chemoterapeutika, antimykotika, tuberkulostatika, antivirotika, popřípadě též antimetabolity. S fototoxickými vlastnostmi zmíněných léčiv by se měli lékaři obecně seznámit, již vzhledem k časové tísni, při níž pak mnohdy budou antimikrobiální prostředky ordinovat. Primárně musí v tomto směru dbát o získání příslušných anamnestických údajů od pacienta, a v případě vzniku fototoxické reakce zabezpečit rychlé vysazení nevhodného léku, jeho záměnu za preparát jiný, zajistit podání antihistaminik, někdy i kortikoidů, vzdálení nemocného z vlivu slunečního záření a aplikaci místních protizánětlivých kožních léků.

Klíčová slova:
fototoxicita, fotosenzibilizace, UV záření, UVA, UVB, antimikrobiální léky.


Štítky
Adiktologie Alergologie a imunologie Angiologie Audiologie a foniatrie Biochemie Dermatologie Dětská gastroenterologie Dětská chirurgie Dětská kardiologie Dětská neurologie Dětská otorinolaryngologie Dětská psychiatrie Dětská revmatologie Diabetologie Farmacie Chirurgie cévní Algeziologie Dentální hygienista

Článek vyšel v časopise

Časopis lékařů českých

Číslo 5

2007 Číslo 5

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Léčba karcinomu močového měchýře
nový kurz
Autoři:

Imunitní trombocytopenie (ITP)
Autoři: prof. MUDr. Tomáš Kozák, Ph.D., MBA

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se