Jezte borůvky – chrání před infarktem!

10. 4. 2018

Dobrou kondici si nelze představit bez zdravého srdce a cév. Kardiovaskulární systém můžete podporovat různě – například si z pestré nabídky ovoce vybírat takové, které má v tomto směru prokazatelně příznivé účinky. Velmi pozitivní dopady nejen na srdce mají třeba borůvky.

Inzerce

Zázračné bobule

Málo kalorií, hodně živin a antioxidační účinky. To všechno nabízejí borůvky, které se právem řadí mezi ovoce chránící srdce i cévy. Může za to především vysoký obsahu látek zvaných flavonoidy. Tyto antioxidanty chrání buňky před poškozením volnými radikály, před stárnutím a dalšími škodlivými změnami. Borůvky mají navíc také protizánětlivé účinky. A co přesně dokážou? 

  • Díky antioxidantům přispívají borůvky ke snížení hladiny „špatného“ LDL cholesterolu a ochraně cév.
  • Podporují pokles vysokého krevního tlaku.
  • Řada studií potvrzuje také jejich příznivý efekt na hladinu krevního cukru.

Složení, které tělo ocení 

Antioxidanty ale nejsou to jediné, co borůvky nabízejí. Z jedné porce těchto plodů (cca 150 gramů) tělo získá:

  • 4 gramy vlákniny,
  • vitamin C (přibližně čtvrtinu doporučené denní dávky),
  • vitamin K (více než třetinu doporučené denní dávky),
  • mangan (látka důležitá pro metabolismus i ochranu cévních stěn).

Borůvky obsahují více než 80 % vody a v kombinaci s příjemně nasládlou chutí jsou ideální jako součást řady pokrmů i jako samostatná svačina.

Kolik borůvek si dopřát?

Rozsáhlá studie zkoumající přínos borůvek na srdečně-cévní systém konstatuje, že bychom měli toto ovoce zařazovat do jídelníčku pravidelně. Na kondici srdce působí borůvky pozitivně v množství alespoň tří hrstí týdně. Jen díky pravidelné konzumaci může toto lesní ovoce přispět k výraznému snížení rizika infarktu – až o 34 %.

  • Denní dávka 50 gramů borůvek podávaná po dobu osmi týdnů může o 4–6 % snížit krevní tlak.
  • Pravidelná konzumace bobulí pomáhá také některým mozkovým funkcím a zpomaluje projevy stárnutí.
  • Po fyzické aktivitě přispívají borůvky k regeneraci svalů.

(pak)

Zdroj:

https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-blueberries

https://www.health.harvard.edu/heart-health/eat-blueberries-and-strawberries-three-times-per-week



Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se