Způsobilost k držení řidičského průkazu u seniorů a aktuální legislativní úprava
Eligibility to hold a driving license for seniors and current legislation
The aging population presents new challenges not only for healthcare but also for road safety. In the Czech Republic, a growing number of older adults remain active drivers, even as age-related physiological and cognitive changes increase the risk of unsafe driving. For many seniors, driving is a symbol of independence and autonomy. However, these changes-such as slowed reaction time, reduced visual fields, or impaired executive function-can significantly affect driving ability, even without a formal diagnosis like dementia. General practitioners play a central role in assessing seniors’ fitness to drive, as mandated by Czech legislation (especially Act No. 361/2000 and Decree No. 277/2004). A new amendment effective from July 1, 2025, brings clearer guidelines for these assessments and grants physicians more discretion in referring patients to specialists. The article explores risk identification, cognitive and physical training programs, driver simulation, and psychological assessments that can help prolong safe driving. It also highlights the ethical and practical dilemmas physicians face when deciding whether a patient should retain their license and the broader social consequences of driving cessation for older adults.
Keywords:
general practitioner – aging population – driving licence – legislative changes
Autoři:
M. Janečková 1; T. Janečková 1; A. Frühaufová 2; Š. Chytrý 1; V. Puchnerová 3; J. Brož 1
Působiště autorů:
Interní klinika 2. LF UK a FN Motol, Praha
1; 2. LF UK Praha
2; Kardiologická klinika 2. LF UK a FN Motol, Praha
3
Vyšlo v časopise:
Prakt. Lék. 2025; 105(3): 126-129
Kategorie:
Z různých oborů
Souhrn
Stárnutí populace přináší nové výzvy v oblasti dopravní bezpečnosti. Zatímco řízení je pro seniory často symbolem autonomie, fyziologické a kognitivní změny s věkem zvyšují riziko nehod. Praktický lékař hraje klíčovou roli v posuzování způsobilosti k řízení u seniorů, kdy musí zvážit nejen zdravotní stav, ale i psychosociální souvislosti. Článek shrnuje legislativní rámec v České republice, který od 1. července 2025 přesněji vymezuje povinnosti posuzujícího lékaře. Zároveň upozorňuje na možnosti intervencí: od identifikace rizikového řidiče, přes dopravně-psychologická vyšetření, edukaci, až po kognitivní a fyzický trénink. Správně nastavené intervence mohou prodloužit bezpečné řízení i zlepšit kvalitu života seniora. Součástí článku je i přehled diagnóz ovlivňujících způsobilost a etické otázky, kterým čelí lékaři při rozhodování o odebrání řidičského oprávnění.
Klíčová slova:
Stárnutí populace – praktický lékař – řidičský průkaz – legislativní změny
ÚVOD
Stárnutí populace přináší nové výzvy nejen pro zdravotní péči, ale i pro oblast bezpečnosti silničního provozu. V roce 2022 se senioři podíleli na 14 % všech nehod v České republice, 20 % na těžce zraněných a 28 % na usmrcených účastnících (1). Řízení motorového vozidla zůstává pro mnoho seniorů symbolem nezávislosti a aktivního života. Se zvyšujícím se věkem narůstá riziko zdravotních omezení, která mohou ovlivnit schopnost bezpečného řízení. Praktický lékař sehrává v procesu práce se seniory klíčovou roli – jako primární kontakt pro posouzení zdravotní způsobilosti i jako průvodce pacienta v rozhodování o zachování či omezení řidičského oprávnění. Tento článek shrnuje hlavní aspekty změn způsobilosti k řízení u seniorů, možnosti intervencí a aktuální legislativní rámec v České republice.
ZMĚNY ZPŮSOBILOSTI VE VYŠŠÍM VĚKU
V České republice je osoba starší 65 let považována za seniora. Podle údajů Českého statistického úřadu se jedná zhruba o 20 % populace, z níž více než 70 % je vlastníky řidičského průkazu. Stárnutí samo o sobě není nemocí, přesto však přináší řadu fyziologických a psychických změn, které mohou ovlivnit schopnost řídit motorové vozidlo. Proto jsou nyní v souvislosti s držením řidičských průkazů povinné lékařské prohlídky ve věku 65, 68 let a poté každé 2 roky (je diskutována novelizace od 1. ledna 2026 – prohlídky až od 70 let) (2). Stárnutí s sebou nese řadu zdravotních aspektů. Přirozené změny kognitivních funkcí, smyslového vnímání i motoriky probíhají po celý život, ale s narůstajícím věkem se přibližují k hranici mezi normou a podprůměrem. V řidičském kontextu se nejčastěji jedná o zhoršení pozornosti vedoucí ke zpomalení reakčního času, zúžení zorného pole či poruchy pracovní paměti a exekutivních funkcí. Poslední zmiňované jsou pro výkon řízení vozidla nejdůležitější. Organizují totiž veškeré naše jednání tak, abychom dovedli zamýšlené úkoly do cíle. Změny těchto i dalších výše uvedených psychických funkcí mohou vést k omezené schopnosti řídit bezpečně, i když daný jedinec nemusí mít formální diagnózu demence (3). Například osoby s mírným kognitivním deficitem (MCI), při němž jsou narušeny jen některé domény paměti a je zachovaná soběstačnost jedince, jsou 2–3krát častěji účastníky dopravních nehod (4).
Tento výčet není vyčerpávající – zejména u seniorů je nutné posuzovat celkovou funkční zdatnost, polymorbiditu a vliv kombinace léků na kognici a bdělost. Uvedené poruchy ale představují hlavní rizika, která by měl lékař v praxi systematicky hodnotit (7).
INTERVENCE KE ZLEPŠENÍ ŘÍZENÍ U STARŠÍCH
Identifikace
Mezi rizikové faktory způsobilosti k řidičskému průkazu patří zhoršení kognitivních funkcí (např. demence, dezorientace), opakované ztráty vědomí, poruchy hybnosti či smyslového vnímání (zejména zraku a sluchu) a následné výrazné zhoršení reakcí nebo úsudku při řízení. Upozornit na nutnost vyšetření mohou i psychiatrické poruchy, abúzus alkoholu či léků ovlivňujících bdělost. Významným varovným signálem bývají časté dopravní přestupky, nehody nebo stížnosti členů rodiny na styl jízdy seniora. S těmito potížemi může za praktickým lékařem přijít jak pacient sám, tak na doporučení rodiny či lékaře jiné odbornosti. Každý lékař, který zjistí, že držitel řidičského průkazu je ve zdravotním stavu, který vede k omezení nebo pozbytí zdravotní způsobilosti, má povinnost oznámit to příslušnému obecnímu úřadu (1). Praktický lékař má pak povinnost provést vyšetření, případně odeslat na odborné vyšetření či dopravně-psychologické posouzení. V případě potvrzeného rizika musí vystavit posudek o zdravotní nezpůsobilosti k řízení dle vyhlášky č. 277/2004 Sb. (2). Dopravně-psychologická vyšetření mohou odhalit skryté deficity a umožnit nastavit individuální omezení: např. jízda pouze ve dne, v doprovodu, bez cestujících nebo s omezením vzdálenosti od bydliště (harmonizované kódy 61–69 – kódy pro omezení užívání) (8). Konkrétní omezení se pak zapisují do řidičského průkazu. Tato možnost dosud není v praxi dostatečně využívána a může představovat kompromisní řešení mezi bezpečností a udržením autonomie.
Edukace
Edukace a sebehodnocení nesnižují nehodovost přímo, ale zvyšují uvědomění rizikového chování a motivují k jeho úpravám (např. dobrovolné omezení jízdy večer nebo na dálnici) (9).
Trénink
Kromě identifikace a edukace rizikového řidiče je nutné klást důraz i na podporu bezpečného řízení těch, kteří jsou stále držiteli řidičského průkazu. Systematické přehledy ukazují, že specifické intervence, jako jsou kognitivní tréninkové programy, fyzická cvičení zaměřená na koordinaci nebo trénink v simulátoru, mohou zlepšit dovednosti, sebedůvěru a v některých případech i snížit riziko výskytu dopravních nehod (9). Intervence, které byly ověřeny systematickými přehledy, jsou: Kognitivní tréninkové programy
Jedná se o metodu zlepšení reakční rychlosti, rozhodování a pozornosti pomocí skupinově i jednotlivě vedených lekcí, kdy participanti trénují často pomocí úkolů formy tužka-papír (předtištěné úlohy k vyplňování) nebo v podobě skupinových her své kognitivní funkce. V České republice bývají tyto tréninky pořádány seniorskými organizacemi nebo ve zdravotnictví například psychology.
Fyzická cvičení – koordinace, síla a flexibilita jsou klíčové pro ovládání vozidla.
Trénink v simulátoru řízení – umožňuje bezpečné procvičení problematických situací.
Nejefektivnější jsou tzv. „kombinované“ programy, které zahrnují více modalit současně (identifikaci rizika, edukaci a trénink) (9).
AKTUÁLNÍ LEGISLATIVNÍ ÚPRAVA
V České republice je právní rámec stanoven zejména zákonem č. 361/2000 Sb. a vyhláškou č. 277/2004 Sb. Novela účinná od 1. července 2025 zpřesňuje rozsah pravidelných lékařských prohlídek u všech osob včetně těch nad 65 let věku. Tíha rozhodnutí o způsobilosti je na tzv. posuzujícím lékaři, kterým je obvykle praktický lékař. Vyhláška konkretizuje, jak má být postupováno
při podezření na nemoci, které způsobilost k řízení vylučují nebo podmiňují – např. epilepsie, demence, závažné srdeční vady nebo poruchy vědomí (tab. 1) (7). Zásadní novinkou je, že posuzující lékař, na rozdíl od minulé úpravy, již nemusí indikovat další odborná vyšetření, má-li relevantní informace ze své praxe nebo od odborných lékařů (8). Dle evropských doporučení je kladen důraz na multidisciplinární přístup – např. zapojení dopravních psychologů (viz výše).
DOPAD NA SPOLEČNOST A ŽIVOTY OBYVATEL ČR
Ukončení řidičské způsobilosti může být zásadním zásahem do života seniora – často znamená omezení samostatnosti, zhoršení přístupu ke zdravotní péči, vede k větší sociální izolaci a vyššímu riziku institucionalizace (3, 4). Praktický lékař by proto měl volit individuální přístup a zohlednit dopad na pacienta. Zároveň je třeba posílit informovanost veřejnosti i zdravotníků, aby proces hodnocení zdravotní způsobilosti nebyl vnímán stigmatizačně, ale jako součást komplexní péče o kvalitu života a bezpečnost provozu (4, 10).
DOPAD NA PRÁCI PRAKTICKÉHO LÉKAŘE
Praktičtí lékaři jsou nejčastěji posuzujícími lékaři, a stojí tak v první linii hodnocení zdravotní způsobilosti k držení řidičského průkazu u seniorů. Zákonný rámec jim přiznává rozhodovací pravomoc, ale zároveň přináší i významnou míru odpovědnosti. Posuzující lékař je podle § 84 a 85 zákona č. 361/2000 Sb., a novelizovaného § 6 vyhlášky č. 277/2004 Sb., povinen provést cílenou anamnézu, komplexní fyzikální vyšetření (včetně orientačního neurologického vyšetření, vyšetření sluchu a zraku) a – pokud je to nezbytné – indikovat odborná vyšetření (7, 11). Zároveň ale již není povinen odesílat pacienta ke specialistovi, je na jeho úvaze, zda má pro rozhodnutí dostatek relevantních a aktuálních informací – např. ze zpráv příslušných ambulantních specialistů či vlastních vyšetření (11).
Z praktického klinického pohledu to znamená, že posuzující lékař musí být schopen kriticky zhodnotit nejen somatický stav, ale i kognitivní funkce, zda přítomnost medikace ovlivňuje pozornost, přítomnost synkop či neurologických příznaků, a zohlednit jejich dopad na schopnost bezpečného ovládání vozidla. Pomůckou mu mohou být orientační testy kognitivních funkcí, testy zrakového pole nebo screeningové škály jako Montreal Cognitive Assessment (MoCA) nebo Mini Mental State Examination (MMSE) (3, 4). V některých případech může být vhodné doporučit pacienta na vyšetření k dopravnímu psychologovi nebo funkčnímu hodnocení ve specializovaném centru (3, 10).
Lékař zároveň čelí etickému dilematu kdy a jak pacientovi sdělit, že již není způsobilý k řízení. Ukončení řidičského oprávnění může mít na pacienta negativní dopad, což podtrhuje potřebu citlivého přístupu a individuálního rozhodování (3, 4). Zároveň se lékař musí chránit právně – vydává posudek, který může být předmětem přezkumu, a proto je důležité vše řádně dokumentovat, včetně úvah o indikaci odborného vyšetření či důvodech jeho neindikace (11).
Nová právní úprava od července 2025 dále zdůrazňuje, že posuzující lékař má posuzovat i aktuálnost dřívějších zpráv – např. z neurologie, kardiologie nebo psychiatrie – a pouze v případě pochybností indikovat vyšetření nové (7). To snižuje zátěž pacientů i systému, ale zvyšuje nároky na klinické úsudky praktického lékaře.
V praxi tak narůstá potřeba edukace lékařů v oblasti posuzování kognice, orientace v legislativě a komunikace s pacientem i jeho rodinou. Lékař již není jen „posuzovatelem“, ale aktivním aktérem v prevenci dopravních rizik i v podpoře autonomie pacienta (3, 10, 11).
Tab. 1 Vybrané diagnózy, které ovlivňují způsobilost k řízení podle vyhlášky č. 277/2004 Sb. (příklady oborů a stavů)
Lékařský obor |
Příklady diagnóz/poruch |
neurologie |
epilepsie, Parkinsonova nemoc, demence, motorické poruchy, poruchy rovnováhy |
kardiologie |
synkopy, arytmie, srdeční selhání |
psychiatrie |
poruchy nálady, schizofrenie, návykové poruchy |
oftalmologie |
závažné poruchy zorného pole, zrakové ostrosti, šedý zákal |
ORL |
těžké poruchy sluchu bez kompenzace |
metabolická onemocnění |
diabetes (hypoglykemie) (5, 6) |
pneumologie |
chronická respirační insuficience, syndrom spánkové apnoe |
onkologie |
nádory CNS, chemoterapie ovlivňující kognici či motoriku |
endokrinologie |
hypo-/hypertyreóza s ovlivněním kognitivních funkcí |
urologie |
močová inkontinence na náhlými imperativy |
ortopedie |
závažná artróza s omezením rozsahu pohybu v kloubech, chybění končetiny |
ZÁVĚR
S ohledem na demografický vývoj populace bude téma řidičské způsobilosti seniorů čím dál aktuálnější. Cílem není plošné omezování, ale podpora bezpečného a co nejdelšího samostatného řízení. Klíčem je včasné rozpoznání rizik, důsledné, ale lidské posouzení zdravotního stavu a nabídka intervencí, které mohou udržet schopnosti seniorů na adekvátní úrovni. Nová legislativní úprava od 1. července 2025 zároveň přináší jasnější rámec pro lékařskou praxi. Úlohou praktického lékaře není jen „posoudit“, ale i naslouchat, vysvětlovat a hledat cesty, jak podpořit bezpečnost provozu a současně chránit důstojnost a kvalitu života starších pacientů.
Konflikt zájmů: žádný.
Zdroje
- Centrum dopravního výzkumu. Senioři 2022 [online]. Dostupné z: https://www.cdv.cz/file/seniori-2022-pdf/ [cit. 2025-08-19].
- Česká republika. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění účinném k 1. 1. 2026 [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz – aktuální znění k 1.1.2026 [cit. 2025-08-19].
- Merck Manual Professional. Geriatrics – The older driver. Functional assessment of the older driver [online]. Dostupné z: https://www.merckmanuals.com/professional/geriatrics/ the-older-driver/functional-assessment-of-the-older-driver [cit. 2025-08-19].
- Toups R, Chirles TJ, Ehsani JP, et al. Driving performance in older adults: Current measures, findings, and implications for roadway safety. Innov Aging. 2022; 6(1): igab051.
- Brož J, Halčiaková K, Žďárská Janíčková D, Novák O. Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel a diabetes mellitus: legislativní změny v roce 2018 a souhrn zdravotních aspektů. Vnitř. Lek. 2019; 65(4): 321–325.
- Brož J, Brabec M, Janíčková Žďárská D, et al. Fear of driving license withdrawal in patients with insulin-treated diabetes mellitus negatively influences their decision to report severe hypoglycemic events to physicians. Patient Prefer Adherence 2015; 9 : 1367–1370.
- Česká republika. Vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění vyhlášky č. 445/2024 Sb. (účinné od 1. 7. 2025). Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR 2024.
- Česká republika. Vyhláška č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů, Ministerstva dopravy a spojů, ze dne 10. 1. 2001, účinná od 31. 1. 2001 [online]. Dostupné z: zakonyprolidi.cz – aktuální znění (verze k 1. 7. 2025).
- Castellucci HI, Bravo G, Arezes PM, Lavallière M. Are interventions effective at improving driving in older drivers? A systematic review. BMC Geriatr. 2020; 20(1): 125.
- Evropská komise. Assessing the fitness to drive [online]. Dostupné z: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/elderly-drivers/ older-drivers/what-can-be-done-about-it/assessing-fitness-drive_en?utm_source=chatgpt.com [cit. 2025-08-19].
- Česká republika. Vyhláška č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů, Ministerstva dopravy a spojů, ze dne 10. 1. 2001, účinná od 31. 1. 2001 [online]. Dostupné z: zakonyprolidi.cz – aktuální znění (verze k 1. 7. 2025).
adresa pro korespondenci:
MUDr. Jan Brož
Interní klinika 2. LF UK a FN Motol
V Úvalu 84, 150 00 Praha 5
e-mail: jan.broz@fnmotol.cz
Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospěléČlánek vyšel v časopise
Praktický lékař

2025 Číslo 3
- Není statin jako statin aneb praktický přehled rozdílů jednotlivých molekul
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
- Metamizol jako analgetikum první volby: kdy, pro koho, jak a proč?
- Komplikované rány v intenzivní péči a možnosti moderních metod krytí – kazuistiky
- AUDIO: Když ženám stoupá tlak... aneb proč bychom měli řešit hypertenzi u něžného pohlaví (1. díl)
Nejčtenější v tomto čísle
- Veľká multilokulárna tymická cysta u pacienta s viacerými autoimunitnými ochoreniami: opis prípadu
- Zkušenosti žen s péčí při porodu císařským řezem
- Autoplastický obraz chronického ochorenia v prežívaní a správaní chorého
- Výsledky projektu CRAB II České myelomové skupiny