RECENZE KNIHY

Autoři: Křížkovská Petra 1
Vyšlo v časopise: Listy klinické logopedie 2021; 5(1): 64

HRY NA ROZVOJ VERBÁLNÍ KOMUNIKACE

Petra Křížkovská
Petra Křížkovská

Autorem recenzované knihy je klinický logoped Petr Staníček. Obsah knihy koresponduje s jejím názvem. Čtenáře seznámí se širokým repertoárem her, které je možné využít v podpoře cíleného rozvoje verbální komunikace. Některé z her jsou již známé a téměř tradiční, jiné jsou upraveny a další jsou inspirované praxí autora.

Publikace je velmi přehledně koncipována. Obsah knihy je členěný do čtyř hlavních částí, kterým předchází krátká kapitola věnovaná motivaci. Zájemci (především z řad rodičů) úvodní kapitolu o motivaci a přínosu her obecně ocení. Petr Staníček zde popisuje význam motivace, kterou současně chápe jako nedílnou součást každé herní aktivity. Jednotlivé hry jsou v knize jasně a stručně popsány. V příloze knihy mají čtenáři k dispozici obrázkové a textové materiály k některým hrám. Pokud jsou ke hře potřebné pomůcky, je u popisu hry uveden jejich seznam.

První kapitolu autor věnuje záměrně seznamovacím hrám, protože prvotní kontakt s dalšími účastníky ve skupině je v počáteční fázi skupinových aktivit stěžejní. Tématem druhé kapitoly jsou hry vhodné k rozřazení hráčů do skupin. Tato část zaslouží pozornost především pedagogů, vychovatelů, rodičů a mnoha dalších. Cílem je jakési „přirozené“ rozdělení hráčů, čímž odpadá mnohdy nepříjemné dělení dle pokynů organizátora hry. Hry, které lze hrát ve dvou a více hráčích, zařadil Petr Staníček do předposlední kapitoly. Poslední kapitola popisuje skupinové hry. Ty jsou výhodné zejména pro nastolení spolupráce v kolektivu hráčů.

Všechny hry v publikaci se zaměřují na rozvoj verbální komunikace. Podporují rozvoj slovní zásoby, vyjadřovací dovednosti, utváření souvislostí a zároveň představují vhodnou formu relaxace. Svým zaměřením jsou určeny všem věkovým skupinám. V praxi ji mohou využít nejen logopedi, ale i psychologové, speciální pedagogové, rodiče, aktivizační pracovníci atd. Vzhledem k nenáročným pomůckám lze hry využít také v online setkávání (i když osobní kontakt je výhodnější). V knize autor uvedl dva cíle, které by měla publikace plnit. Jde o rozšíření nabídky komunikačních her a snahu sblížit osoby v kolektivu prostřednictvím mezilidské komunikace. Oba tyto cíle publikace naplnila.

1 Mgr. et Mgr. Petra Křížkovská, Ph.D., Ambulance klinické logopedie, Peškova 6, 779 00 Olomouc, Česká republika. E-mail: Petra.Krizkovska@seznam.cz.

STANÍČEK, Petr, 2020. Hry na rozvoj verbální komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2429-9.

2021 Číslo 1