Změny gingivy po imunosupresivní terapii II.


Gingival Changes after Immunosuppressive Therapy II.

There are emerging new problems associated with medication side effect with development of therapeutic modalities of current medical approaches. Some of these, such as Cyclosporin A (CsA), anticonvulsants, calcium channel blockers are associated with gingival overgrowth. We know the pharmacological mechanism of action, clinical and histopathological pictures, but the question about etiopathogenesis remains still open. The mechanism of gingival hyperplasia development is complicated and includes action of many co-factors, such as plaque, genetic predisposition, age and hormones. Drug-induced gingival overgrowth appears to be more prevalentin children and adolescents and has a predilection for the anterior gingival tissues. Gingival changes can occur within 3 month of dosage. The pattern of overgrowth development shows intra-patient variation, but may reach a “state of equilibrium” often within the first year of commencing medication. Changes in drug therapy or systemic illness may alter this state and lead to further gingival changes. Most studies show that an association therapy or systemic illness may alter this state and lead to further gingival changes. Most studies show an association between oral hygiene status and both the prevalence and severity of drug-induced gingival overgrowth. The question is whether the plaque is the contributory factor or a consequence of the gingival changes.

Key words:
gingival overgrowth (Gingival Hyperplasia) – false periodontal pockets – periodontal indexes


Autoři: A. Fassmann;  P. Augustín;  J. Slapnička
Působiště autorů: Stomatologická klinika LF MU a FN U Sv. Anny, Brno přednosta prof. MUDr. J. Vaněk, CSc.
Vyšlo v časopise: Česká stomatologie / Praktické zubní lékařství, ročník 105, 2005, 5, s. 129-131

Souhrn

S rozvojem terapeutických možností současné medicíny se vynořují nové problémy související s nežádoucími vedlejšími účinky některých léků. Jedním z nich je hyperplazie gingivy (HG) u léků jako Cyclosporin A (CsA) s imunosupresivním účinkem, antikonvulziv a blokátorů kalcia (CCB-Calcium Channel Blockers). Známe sice farmakologickou stránku této problematiky, klinické a histopatologické obrazy, ale etiopatogeneze je stále otevřenou otázkou. Mechanismus rozvoje hyperplazie je komplikovaný a zahrnuje působení různých faktorů, např.: léků, mikrobiálního povlaku, věku, hormonů a genetické dispozice.

Klíčová slova:
hyperplazie gingivy – nepravé parodontální choboty – parodontální indexy


Štítky
Chirurgie maxilofaciální Ortodoncie Stomatologie

Článek vyšel v časopise

Česká stomatologie / Praktické zubní lékařství

Číslo 5

2005 Číslo 5

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Příběh jedlé sody
nový kurz
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Krvácení v důsledku portální hypertenze při jaterní cirhóze – od pohledu záchranné služby až po závěrečný hepato-gastroenterologický pohled
Autoři: PhDr. Petr Jaššo, MBA, MUDr. Hynek Fiala, Ph.D., prof. MUDr. Radan Brůha, CSc., MUDr. Tomáš Fejfar, Ph.D., MUDr. David Astapenko, Ph.D., prof. MUDr. Vladimír Černý, Ph.D.

Rozšíření možností lokální terapie atopické dermatitidy v ordinaci praktického lékaře či alergologa
Autoři: MUDr. Nina Benáková, Ph.D.

Léčba bolesti v ordinaci praktického lékaře
Autoři: MUDr. PhDr. Zdeňka Nováková, Ph.D.

Revmatoidní artritida: včas a k cíli
Autoři: MUDr. Heřman Mann

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se