I nemocná střeva snesou pochoutky z grilu. Opatrnost je ale na místě

15. 5. 2019

Léto s sebou vedle pestré nabídky ovoce a zeleniny přináší lidem se střevními záněty i nejedno pokušení.

Inzerce

Léto s sebou vedle pestré nabídky ovoce a zeleniny přináší lidem se střevními záněty i nejedno pokušení. Zahájení grilovací sezóny a libé vůni pečeného masa je těžké odolat. Ale i lidé s chronickým zánětlivým střevním onemocněním si mohou při dodržení určitých pravidel dobroty z grilu bez obav dopřát.

Pár praktických rad

  • Co vše zařadit do jídelníčku záleží především na tom, v jaké fázi se chronický střevní zánět nachází.
  • Výživa hraje významnou roli, ovlivňuje aktuální zdravotní stav.
  • Dodržováním určitých dietních zásad a léčebného režimu se obvykle daří udržovat onemocnění v klidové fázi.
  • V období bez obtíží je doporučována plnohodnotná strava.
  • Složení potravy má za úkol vedle zajištění základních výživných látek i zvýšení chuti k jídlu a regulaci trávení díky vysokému podílu zbytkových látek.
  • Využijte letního období a dopřejte si lehká letní jídla, která máte rádi.

Rozpalte gril

Grilování je při střevním zánětlivém onemocnění vhodnější způsob tepelné přípravy jídel než smažení na pánvi. Takto připravit lze různé druhy masa, ryby i zeleninu. Pozornost je potřeba věnovat tomu, aby maso bylo dobře propečené. Pokud si chcete letní sezónu grilování užít naplno, vyplatí se dodržovat při přípravě jídla a jeho konzumaci několik zásad:

Maso

  • Maso na gril si nakládejte raději vždy čerstvě sami doma.
  • Zpracovávejte pouze kvalitní libové a jemné kousky, hodí se hovězí, drůbež nebo zvěřina.
  • Vhodná k přípravě jsou i mletá masa ve formě domácích burgerů.
  • Kupované balené polotovary obsahují hodně soli, tuku a koření, o konzervantech a stabilizátorech ani nemluvě.
  • Vyhýbejte se grilovacím klobáskám, párkům, grilovaným žebírkům a tučnému masu.
  • K nakládání masa používejte pouze kvalitní olej, s kořením a solí zacházejte velmi opatrně.
  • Připečené nebo spálené kousky nejezte.
  • Maso konzumujte střídmě, je sice nositelem důležitých bílkovin, ale kvůli nízkému podílu balastních látek může způsobovat zácpu.

Ryby

  • V různých úpravách by měly být na talíři 1–2× týdně.
  • Dávejte přednost čerstvým „kouskům“ před mraženými (pstruh, losos, treska, halibut).
  • Ryby těsně před grilováním potřete smíchanou směsí kvalitního oleje a citronové šťávy.

Saláty a přílohy

  • Vyhněte se kupovaným dresinkům, omáčkám, majonéze a kečupu.
  • Vybírejte si takovou zeleninu, kterou váš trávicí systém dobře snáší.
  • Pokud vám nedělá dobře syrová zelenina, uvařte ji v páře nebo ji lehce poduste na trošce másla.
  • Majonézu v bramborovém salátu nahraďte nízkotučnou zakysanou smetanou nebo jogurtem, ze kterých lze jednoduše připravit i domácí dresink přimícháním čerstvé pažitky, petrželky nebo jiné směsi oblíbených bylinek.
  • Míchané zeleninové saláty zakápněte kvalitním olejem (slunečnicovým, z kukuřičných klíčků).
  • Pozor na celá semínka v houskách a pečivu.
  • Upřednostňujte celozrnné pečivo s obsahem jemně mletých zrn.

Sladká tečka

Co jíst a nejíst se hodně řídí individuální snášenlivostí. Některé druhy potravin mohou způsobovat lidem s Crohnovou chorobou nebo ulcerózní kolitidou nepříjemné nadýmání, jiné zase průjem. Léto přináší bohatou nabídku dozrávajícího ovoce – ke všeobecně dobře snášeným druhům patří banány, zralá jablka, měkké hrušky, jahody, maliny, melouny a broskve bez slupky. Můžete je využít k přípravě chutných ovocných salátů, které budou skvělým zakončením malé letní hostiny.

(hkh)

Zdroj:
www.ibdcrohns.about.com
www.crohn.cz

Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se