Pohyb a obezita


Physical activity and obesity.

Reduction of energy output due to lowered physical activity is considered as one of the most important factors in the development of obesity, especially during childhood. Questionnaires, pedometers, sports testers (which register pulse frequency), or doubly labelled water (D2 18O) method are used to assess physical activity and energy output. The WHO guidelines use the daily registration of individual activities characterized by multiples of basal metabolic rate (BMI, MET). Dynamic, aerobic physical activity (walking, running, cycling etc.) is most suitable for weight reduction since it increases cardiorespiratory efficiency and improves the transfer of oxygen to skeletal muscles, which is the condition for the utilization of fat as an energy source. Reduction of serum lipid level, blood pressure, improvement of insulin resistance and glucose tolerance, and the limitation of orthopedic and psychological problems was also found after the reduction of weight by increased activity. To preserve the desirable weight, an energy output of cca 12 kcal/kg body weight/day, or at least 10 000 paces/day is recommended. To prevent obesity, 40–60 min of mild activity/ day is recommended, and 60–90 min/day is thought to prevent repeated increase of body weight in previously obese individuals.

Key words:
Physical activity, evaluation, obesity, comorbidities.


Autoři: J. Pařízková
Působiště autorů: Centrum pro diagnostiku a léčbu obezity ;  Endokrinologický ústav, Praha ;  Ředitel: doc. MUDr. Vojtěch Hainer, CSc.
Vyšlo v časopise: Prakt. Lék. 2007; 87(3): 189-192
Kategorie: Terapie

Souhrn

Snižování výdeje energie v důsledku omezování pohybové aktivity a fyzické zátěže je považováno za jeden z nejdůležitějších faktorů vzniku a vývoje obezity, a to obzvláště v období růstu. K hodnocení pohybové aktivity a výdeje energie se používají dotazníky, dále krokoměry, akcelerometry nebo sportestery registrující počet tepů, či dvojitě značené vody (D2 18O). Postup dle WHO používá denní záznam aktivit charakterizovaný násobky bazální metabolické míry (BMR, MET). Pro snižování hmotnosti je nejvhodnější dynamická zátěž (chůze, běh atd.), která zvyšuje kardiorespirační výkonnost, a tím zlepšuje přenos kyslíku ke svalům, což je podmínkou využívání tuku jako zdroje energie. Po redukci hmotnosti obézních pohybem bylo zjištěno též snížení hladiny serových lipidů a krevního tlaku, inzulínové rezistence, zlepšení glukózové tolerance a omezení psychologických a orthopedických problémů. Pro udržení žádoucí hmotnosti je doporučován energetický výdej cca 12 kcal/kg hmotnosti za den, nebo alespoň 10 000 kroků/den. Pro prevenci obezity 40–60 min mírné aktivity /den, a pro prevenci opětovného zvyšování hmotnosti dříve obézních 60-90 min/denně.

Klíčová slova:
Fyzická aktivita, metody měření, obezita, komorbidity.


Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospělé

Článek vyšel v časopise

Praktický lékař

Číslo 3

2007 Číslo 3

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Jistoty a nástrahy antikoagulační léčby aneb kardiolog - neurolog - farmakolog - nefrolog - právník diskutují
nový kurz
Autoři: doc. MUDr. Štěpán Havránek, Ph.D., prof. MUDr. Roman Herzig, Ph.D., doc. MUDr. Karel Urbánek, Ph.D., prim. MUDr. Jan Vachek, MUDr. et Mgr. Jolana Těšínová, Ph.D.

Léčba akutní pooperační bolesti
Autoři: doc. MUDr. Jiří Málek, CSc.

Nové antipsychotikum kariprazin v léčbě schizofrenie
Autoři: Prof. MUDr. Cyril Höschl, DrSc., FRCPsych.

Familiární transthyretinová periferní polyneuropatie
Autoři: MUDr. Radim Mazanec, Ph.D.

Diabetes mellitus a kardiovaskulární riziko, možnosti jeho ovlivnění
Autoři:

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se