Co je na obrázku?


What can you see on the image?

An image shows uncommon distribution of radiopharmaceutical Tc-99m MIBI, which significantly changed on the follow-up image. The readers are asked what they think about this. The answer is mentioned in the inner face of the back cover.


Autoři: MUDr. Otto Lang, Ph.D.
Působiště autorů: 3. lékařská fakulta UK a FN Královské Vinohrady, Praha
Vyšlo v časopise: NuklMed 2012;1:16
Kategorie: Odborný kvíz

Souhrn

Obrázek ukazuje neobvyklou distribuci radiofarmaka 99mTc MIBI, která se výrazně mění na kontrolním vyšetření. Čtenářům je položena otázka, co je na obrázku. Odpověď je uvedena na vnitřní straně zadní obálky.

Obrázek ukazuje distribuci <sup>99m</sup>Tc MIBI 1 hodinu po aplikaci. Jedná se o levý zadní šikmý pohled na trup.
Obr. 1. Obrázek ukazuje distribuci <sup>99m</sup>Tc MIBI 1 hodinu po aplikaci. Jedná se o levý zadní šikmý pohled na trup.

Na obrázku je uveden stejný pohled při kontrolním snímání.
Obr. 2. Na obrázku je uveden stejný pohled při kontrolním snímání.

Jaká je vaše interpretace?

Správně je jen jedna z uvedených možností.

  • mnohočetné metastázy karcinomu prsu dobře reagující na léčbu
  • mnohočetné metastázy karcinomu štítné žlázy dobře reagující na léčbu
  • kontaminace trupu při aplikaci s následnou dekontaminací
  • mnohočetné kožní metastázy melanomu s kontrolním snímkem po jejich snesení
  • mnohočetná hemangiomatóza úspěšně léčená trombotizací

Správná odpověď ze strany 16 je c).

Jednalo se o pacientku odeslanou na perfuzní scintigrafii myokardu. Při aplikaci v průběhu zátěže na ergometru vypadla aplikujícímu lékaři stříkačka z ruky na zem. Při uložení pacientky na vyšetřovací stůl gamakamery nastalo velké zděšení, co se vlastně stalo.

Je velmi překvapující, jak při pádu stříkačky na zem mohlo dojít k tak rozsáhlé kontaminaci trupu, zvlášť při zvýšené poloze pacienta na ergometru. Je to současně memento pro ostatní, jak nečekaně rozsáhlá kontaminace může nastat.


Štítky
Nukleární medicína Radiodiagnostika Radioterapie

Článek vyšel v časopise

Nukleární medicína

Číslo 1

2012 Číslo 1

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Příběh jedlé sody
nový kurz
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Krvácení v důsledku portální hypertenze při jaterní cirhóze – od pohledu záchranné služby až po závěrečný hepato-gastroenterologický pohled
Autoři: PhDr. Petr Jaššo, MBA, MUDr. Hynek Fiala, Ph.D., prof. MUDr. Radan Brůha, CSc., MUDr. Tomáš Fejfar, Ph.D., MUDr. David Astapenko, Ph.D., prof. MUDr. Vladimír Černý, Ph.D.

Rozšíření možností lokální terapie atopické dermatitidy v ordinaci praktického lékaře či alergologa
Autoři: MUDr. Nina Benáková, Ph.D.

Léčba bolesti v ordinaci praktického lékaře
Autoři: MUDr. PhDr. Zdeňka Nováková, Ph.D.

Revmatoidní artritida: včas a k cíli
Autoři: MUDr. Heřman Mann

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se