Recenze knihy*
Autoři:
PhDr. Dzidová Lenka, Ph.D. 1
Působiště autorů:
PhDr. Lenka Dzidová, Ph. D., AquaKlim, s. r. o., Sanatoria Klimkovice, 742 84 Klimkovice, Česká republika.
1
Vyšlo v časopise:
Listy klinické logopedie 2025; 9(1): 77
Kategorie:
Přečteno - doporučeno?!
Klinický logoped věnující se problematice dospělých osob se získanou neurogenní poruchou komunikace si je vědom limitů týkajících se ambulantní logopedické intervence zejména u chronických pacientů. U těchto osob se chvílemi vytrácí motivace ke komunikaci, bývá zde omezenější funkční komunikace a postupem času není neobvyklá stále narůstající sociální izolace.
Právě skupinová intervence se jeví v těchto případech jako vhodná forma terapie. U dospělých osob se získanou neurogenní poruchou komunikace (ať už se jedná o osoby s afázií, dysartrií či verbální apraxií) podporuje sounáležitost ke skupině, přispívá k funkční komunikaci a napomáhá těmto osobám vyjádřit svůj názor ve skupině. Účastníci skupiny se díky této formě terapie obvykle stávají sociálně zdatnějšími.
Z výše zmíněných důvodů vznikla Příručka skupinové logopedie v české a anglické verzi na základě projektu z Fondů EHP a Norska, jenž probíhal od září 2024 do konce března 2025. Do tohoto projektu se zapojily organizace dlouhodobě se zaměřující na skupinovou terapii osob se získanými neurogenními poruchami řeči – Cerebrum a Heilaheill.
Nově vzniklá publikace je rozčleněna do 15 kapitol a přidány jsou dvě bonusové kapitoly. V úvodu je vysvětlen význam skupinové terapie a zásady pro organizaci této formy rehabilitace. Uvedena jsou doporučení, která se týkají častosti terapie, její délky, obsazenosti a požadavků na počet přítomných terapeutů. Je zde zmíněna důležitost sociální interakce osob se získanou neurogenní poruchou komunikace s důrazem na funkční komunikaci, například i s využitím prvků alternativní či augmentativní komunikace.
Jednotlivé kapitoly se zabývají tematikou osobního, volnočasového i pracovního života. Část je věnována také České republice, svátkům a oslavám či národním zvykům. V příručce jsou jako bonus přidány dvě lekce vytvořené islandskými klinickými logopedy. Tyto bonusové lekce nám přibližují nejen zajímavá místa Islandu, ale také některé islandské státní svátky a oslavy.
V každé kapitole této příručky jsou vyzdviženy konkrétní cíle, pomůcky, časový rozvrh i bonusové aktivity – pracovní listy vhodné jako doplňková aktivita či domácí úkol. V lekcích jsou často využívány různé formy hádanek a kladení otázek. Součástí lekcí jsou variabilně zaměřené hry, např. Tik-tak bomba, Bingo, Slovní kopaná, Kufr apod. Závěr každé kapitoly obsahuje přílohy – texty ke čtení a k rozstříhání, velmi zdařilý obrázkový materiál a fotografie. Celý text je výborně srozumitelný a vzhledem k množství obrazového materiálu i názorný.
Tato kniha vznikla na základě osobních zkušeností autorů se skupinovou terapií osob se získanými neurogenními poruchami komunikace a jistě bude skvělým pomocníkem a inspirací nejen pro logopedy, ale i pro rodinné příslušníky a pečovatele či další profese využívající skupinové terapie u této cílové skupiny osob.
Štítky
Logopedie Praktické lékařství pro děti a dorostČlánek vyšel v časopise
Listy klinické logopedie
2025 Číslo 1
- S docentem Ondřejem Volným o přínosu GLP-1RA/semaglutidu z pohledu neurologa
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
- Syndrom Noonanové: etiologie, diagnostika a terapie
- Orální lichen planus v kostce: Jak v praxi na toto multifaktoriální onemocnění s různorodými symptomy?
- Aktuality v léčbě syndromu dráždivého tračníku
Nejčtenější v tomto čísle
- Poruchy autistického spektra pohledem klinického psychologa: kazuistika
- Vplyv závažnosti afázie na spontánnu reč: Prečo je dôležité hodnotiť koherenciu a informatívnosť?
- Hodnotenie sociokognitívnych schopností detí prostredníctvom testovej batérie ESB: pilotná štúdia
- Genes and Speech