Autism Spectrum Disorders as Seen by a Clinical Psychologist: Case Report
Authors:
Mgr. Mgr. Horáčková Eva Et 1
Authors place of work:
Mgr. et Mgr. Eva Horáčková, Soukromá klinika LOGO, s. r. o., Vsetínská 20, 639 00 Brno, Česká republika.
1
Published in the journal:
Listy klinické logopedie 2025; 9(1): 4-13
Category:
Varia
doi:
https://doi.org/10.36833/lkl.2025.003
Summary
Autism Spectrum Disorders are pervasive developmental disorders. This means that they influence almost all areas of early development. Parents can see differences mainly in the social area. Children with ASD do not share activities, do not communicate their needs and wishes. At the age of 18 months, parents fill in the M-CHAT-R screening, which is sensitive to possible neurodevelopmental problems. A paediatrician can send the child to specialists in ASD diagnosis – clinical psychologist, child psychiatrist, neurologist and clinical speech therapist. In this article, we introduce you to a case study with differential diagnoses, showing the differences between Autism Spectrum Disorders and other developmental diseases (especially specific developmental disorders of speech and language). The focus is on the determination of the autistic symptoms level. This is one of the typical differential diagnoses we carry out at LOGO Clinic.
Keywords:
Autism Spectrum Disorders, functional communication, reciprocal social interaction, repetitive and specific behaviour, theory of mind, theory of intersubjectivity, theory of predictive coding, masking
Zdroje
ALFA HUMAN SERVICE. Alfabet. Online. Dostupné z: https://www.alfabet.cz/dite-se-zdravotnim-postizenim/typy-zdravoitniho-postizeni/ autismus/. Dostupné z: Autismus Alfabet.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™. 5. vyd. Arlington: American Psychiatric Publishing, Inc. ISBN 978-0-89042-559-6. Dostupné z: Poruchy autistického spektra – Wikipedie.
ČTK, 2017. V Česku může být až 200 tisíc lidí s autismem. Lidé si myslí, že autistů je málo, zlobí se odbornice. Online. aktualne.cz, 2017-09-26. Dostupné z: V Česku může být až 200 tisíc lidí s autismem. Lidé si myslí, že autistů je málo, zlobí se odbornice Aktuálně.cz. [citováno 2019-03-31].
FRITH, U., 1991: Autism and Asperger Syndrome. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0521386081.
HARRIS, S. L. et al., 1991: Changes in cognitive and language functioning in preschool children with autism. Online. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 21, s. 281-290. DOI: 10.1007/BF02207325. Dostupné z: Changes in cognitive and Language functioning of Preschool children with autism | Journal of Autism and Developmental Disorders.
HLAVÁČOVÁ, V., 2018. Lidí s poruchou autistického spektra přibývá. Na diagnózu se často přijde zbytečně pozdě. Online. iROZHLAS. Praha: Český rozhlas, 2018-09-08. Dostupné z: Lidí s poruchou autistického spektra přibývá. Na diagnózu se často přijde zbytečně pozdě | iROZHLAS spolehlivé zprávy. [citováno 2019-03-31].
HOBSON, R. P., 1991. What is Autism? Online. Psychiatric Clinics, vol. 14, no. 1, s. 1-17. Dostupné z: What Is Autism? Psychiatric Clinics.
LECHTA, V. et al., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2023. Statistický informační systém Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Statistická ročenka školství – 2021/2022 – výkonové ukazatele. Online. Dostupné z: Statistická ročenka školství - 2024/2025 výkonové ukazatele. [citováno 2023-11-01].
MUNI, 2012. Studijní materiály předmětu FF: PSA_060. Dostupné z: FF:PSA_060 Dětská klinická psychologie.
NÁRODNÍ ÚSTAV PRO AUTISMUS. Autismport. Online. www.autismport.cz. Dostupné z: https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/ detail/jak-se-vyviji-pocet-osob-diagnostikovanych-s-pas.
ŘÍČAN, P. a KREJČÍŘOVÁ, D., 2006: Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1049-5.
SASSON, N. J.; LAM, K. S.; CHILDRESS, D.; PARLIER, M.; DANIELS, J. L. a PIVEN, J., 2013. The broad autism phenotype questionnaire: prevalence and diagnostic classification. Online. Autism research, vol. 6, no. 2, s. 134-143. DOI: 10.1002/aur.1272. Dostupné z: The Broad Autism Phenotype Questionnaire: Prevalence and Diagnostic Classification Sasson 2013 Autism Research Wiley Online Library.
SVOBODA, M. et al., 2021. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1851-7.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
VAN DE CRUYS, S. et al., 2014: Precise Minds in Uncertain Worlds: Predictive Coding in Autism. Online. Psychological Review, vol. 121, no. 4, s. 649-675. DOI: 10.1037/a0037665. Dostupné z: https://sandervandecruys.be/pdf/2014-VandeCruysetal-PsychRe v-Precise_minds.pdf.
Štítky
Logopedie Praktické lékařství pro děti a dorostČlánek vyšel v časopise
Listy klinické logopedie
2025 Číslo 1
- S docentem Ondřejem Volným o přínosu GLP-1RA/semaglutidu z pohledu neurologa
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
- Syndrom Noonanové: etiologie, diagnostika a terapie
- Orální lichen planus v kostce: Jak v praxi na toto multifaktoriální onemocnění s různorodými symptomy?
- Aktuality v léčbě syndromu dráždivého tračníku
Nejčtenější v tomto čísle
- Poruchy autistického spektra pohledem klinického psychologa: kazuistika
- Vplyv závažnosti afázie na spontánnu reč: Prečo je dôležité hodnotiť koherenciu a informatívnosť?
- Hodnotenie sociokognitívnych schopností detí prostredníctvom testovej batérie ESB: pilotná štúdia
- Genes and Speech