#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Vzdělávací hodnota chirurgických videí na YouTube – hodnocení kvality a soubor standardů videí o hysterektomii pomocí transluminální endoskopické operace s přirozeným vaginálním vstupem


Autoři: Esra Ayanoglu 1 ;  Arzu Bilge Tekin 1 ;  Pınar Birol Ilter 2 ;  Memiş Ali Mutlu 3 ;  Murat Yassa 4 ;  Cihan Kaya 5 ;  Niyazi Tug 1,4
Působiště autorů: Department of Obstetrics and Gynecology, Sehit Prof. Dr. Ilhan Varank Sancaktepe Training and Research Hospital, Health Sciences University, Istanbul, Turkey 1;  Department of Obstetrics and Gynecology, Kartal Dr. Lütfi Kırdar Training and Research Hospital, Health Sciences University, Istanbul, Turkey 2;  Department of Obstetrics and Gynecology, Prof. Dr. Suleyman Yalcin City Hospital, Istanbul Medeniyet University, Istanbul, Turkey 3;  Department of Obstetrics and Gynecology, VM Medical Park Maltepe Hospital, Bahcesehir University, Istanbul, Turkey 4;  Department of Obstetrics and Gynecology, Acibadem Bakirkoy Hospital, Istanbul, Turkey 5
Vyšlo v časopise: Ceska Gynekol 2025; 90(3): 194-203
Kategorie: Původní práce
doi: https://doi.org/10.48095/cccg2025194

Souhrn

Cíl: Tato studie se zaměřila na posouzení spolehlivosti a vzdělávací hodnoty videí o hysterektomii pomocí transluminální endoskopické operace s přirozeným vaginálním vstupem (vNOTES –⁠ vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery) na YouTube a jejich vhodnosti pro školení chirurgů. Materiál a metody: Dne 12. června 2024 byl YouTube prohledáván pomocí klíčových slov „vNOTES hysterektomie“, „TVNOTES hysterektomie“, „transvaginální transluminální endoskopická hysterektomie s přirozeným otvorem“, „vNOTES“ a „vaginální hysterektomie“. Kritéria pro zařazení splnilo celkem 73 videí. Byly zaznamenány metriky zapojení diváků, jako je doba od nahrání, počet zhlédnutí, hodnocení Líbí se mi, Nelíbí se mi, komentáře a délka videa. Byly vypočteny poměry, jako je poměr zobrazení, podobný poměr a index výkonu videa (VPI –⁠ video power index). Videa byla kategorizována pomocí modifikované globální škály kvality (GQS –⁠ global quality scale) a hodnocena na základě bodovacího systému odvozeného ze standardizovaného 10krokového postupu hysterektomie vNOTES se skóre v rozmezí 0–15. Výsledky: Ze 73 videí bylo 40 (53,8 %) označeno jako nekvalitní, 13 (17,8 %) jako středně kvalitní a 20 (27,4 %) jako dobré. Mezi skupinami nebyly nalezeny žádné významné rozdíly, pokud jde o dobu od nahrání, počet zhlédnutí, hodnocení Nelíbí se mi, komentářů nebo poměru Líbí se mi. Videa ve skupině dobré kvality však měla výrazně vyšší počet lajků a skóre VPI. Kritické prvky, jako je příprava a polohování pacientky, nastavení operačního sálu, obřízka děložního čípku a uzávěr klenby, byly ve videích nižší kvality nedostatečně řešeny. Videa s didaktickým hlasem měla výrazně více zhlédnutí, lajků a komentářů než videa s hudbou nebo bez zvuku. Mezi délkou videa a metrikami zapojení nebyly nalezeny žádné významné korelace. Závěr: Většina videí o hysterektomii vNOTES (53,8 %) na YouTube postrádá komplexní vzdělávací obsah, přičemž pouze malá část je považována za vhodnou pro chirurgický výcvik. Hodnocení zájmu diváků nemusí souviset s mírou užitečnosti videí. Chirurgové a organizace by se měli zaměřit na produkci vysoce kvalitních instruktážních recenzovaných videí, aby zlepšili vzdělávací hodnotu YouTube jako zdroje informací.

Klíčová slova:

hysterektomie – endoskopická chirurgie přirozeného otvoru – YouTube – vzdělávací technologie


Zdroje
1. Kalloo AN, Singh VK, Jagannath SB et al. Flexible transgastric peritoneoscopy: a novel approach to diagnostic and therapeutic interventions in the peritoneal cavity. Gastrointest Endosc 2004; 60 (1): 114–117. doi: 10.1016/s0016-5107 (04) 01309-4.
2. Su H, Yen CF, Wu KY et al. Hysterectomy via transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES): feasibility of an innovative approach. Taiwan J Obstet Gynecol 2012; 51 (2): 217–221. doi: 10.1016/j.tjog.2012.04.009.
3. Li CB, Hua KQ. Transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) in gynecologic surgeries: a systematic review. Asian J Surg 2020; 43 (1): 44–51. doi: 10.1016/j.asjsur.2019.07.014.
4. Moufawad G, Albaini O, Farah S et al. Natural orifice transluminal endoscopic surgery in gynecology: what do we know till now? Gynecol Obstet Clin Med 2021; 1 (2): 62–67. doi: 10.1016/j.gocm.2021.05.001.
5. Tekin AB, Yassa M, Kaya C et al. Implementing the transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) “first” strategy in benign gynecological surgeries. Arch Gynecol Obstet 2023; 307 (4): 1007–1013. doi: 10.1007/s00404-022-06859-9.
6. Wang Y, Deng L, Tang S et al. vNOTES hysterectomy with sentinel lymph node mapping for endometrial cancer: description of technique and perioperative outcomes. J Minim Invasive Gynecol 2021; 28 (6): 1254–1261. doi: 10.1016/j.jmig.2021.01.022.
7. Liu J, Kohn J, Fu H et al. Transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery for sacrocolpopexy: a pilot study of 26 cases. J Minima Invasive Gynecol 2019; 26 (4): 748–753. doi: 10.1016/j.jmig.2018.08.009.
8. Housmans S, Noori N, Kapurubandara S et al. Systematic review and meta-analysis on hysterectomy by vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) compared to laparoscopic hysterectomy for benign indications. J Clin Med 2020; 9 (12): 3959. doi: 10.3390/jcm91263959.
9. Mota P, Carvalho N, Carvalho-Dias E et al. Video-based surgical learning: improving trainee education and preparation for surgery. J Surg Educ 2018; 75 (3): 828–835. doi: 10.1016/j.jsurg.2017.09.027.
10. Rapp AK, Gealy MG, Charlton ME et al. YouTube is the most frequently used educational video source for surgical preparation. J Surg Educ 2016; 73 (6): 1072–1076. doi: 10.1016/ j.jsurg.2016.04.024.
11. Snelson C. YouTube across the disciplines: a review of the literature. MERLOT J Online Learn Teach 2011; 7 (1): 159–169.
12. Ferhatoglu MF, Kartal A, Ekici U et al. Evaluation of the reliability, utility, and quality of the information in sleeve gastrectomy videos shared on open access video sharing platform YouTube. Obes Surg 2019; 29 (5): 1477–1484. doi: 10.1007/s11695-019-03738-2.
13. Kaya C, Usta T, Baghaki HS et al. Relation between educational reliability and viewer interest in YouTube® videos depicting endometrioma cystectomy surgical techniques. J Gynecol Obstet Hum Reprod 2021; 50 (3): 101808. doi: 10.1016/j.jogoh.2020.101808.
14. Lee JS, Seo HS, Hong TH. YouTube as a potential training method for laparoscopic cholecystectomy. Ann Surg Treat Res 2015; 89 (2): 92–97. doi: 10.4174/astr.2015.89.2.92.
15. Keskinkılıç Yağız B, Yalaza M, Sapmaz A. Is Youtube a potential training source for total extraperitoneal laparoscopic inguinal hernia repair? Surg Endosc 2021; 35 (5): 2014–2020. doi: 10.1007/s00464-020-07596-3.
16. Chen Z, Zhu H, Zhao W et al. Estimating the quality of YouTube videos on pulmonary lobectomy. J Thorac Dis 2019; 11 (9): 4000–4004. doi: 10.21037/jtd.2019.08.81.
17. Chen YZ, Peng L, Li BY et al. Educational value assessment of YouTube surgical videos of tension-free vaginal tape obturator (TVT-O) and trans-obturator vaginal tape (TOT). Transl Androl Urol 2022; 11 (1): 1–8. doi: 10.21037/tau-21-814.
18. Helming AG, Adler DS, Keltner C et al. The content quality of YouTube videos for professional medical education: a systematic review. Acad Med 2021; 96 (10): 1484–1493. doi: 10.1097/ACM.0000000000004121.
19. Rodriguez HA, Young MT, Jackson HT et al. Viewer discretion advised: is YouTube a friend or foe in surgical education? Surg Endosc 2018; 32 (4): 1724–1728. doi: 10.1007/s00464 -⁠ 017-5853-x.
20. Derakhshan A, Lee L, Bhama P et al. Assessing the educational quality of ‘YouTube’videos for facelifts. Am J Otolaryngol 2019; 40 (2): 156–159. doi: 10.1016/j.amjoto.2019.01.001.
21. de’Angelis N, Gavriilidis P, Martínez-Pérez A et al. Educational value of surgical videos on YouTube: quality assessment of laparoscopic appendectomy videos by senior surgeons vs. novice trainees. World J Emerg Surg 2019; 14 (1): 22. doi: 10.1186/s13017-019 -⁠ 0241-6.
22. Elçi G, Elci E, Dönmez EE et al. Reliability of laparoscopic lateral suspension videos on YouTube platform: Laparoscopic Lateral Suspension. Med Sci Discovery 2022; 9 (3): 164–169. doi: 10.36472/msd.v9i3.696.
23. Deal SB, Alseidi AA. Concerns of quality and safety in public domain surgical educationvideos: An assessment of the critical viewof safety in frequently used laparoscopic cholecystectomy videos. J Am Coll Surg 2017; 225 (6): 725–730. doi: 10.1016/j.jamcollsurg.2017. 08.016.
24. Erdem MN, Karaca S. Evaluating the accuracy and quality of the information in kyphosis videos shared on YouTube. Spine 2018; 43 (22): E1334–E1339. doi: 10.1097/BRS.000000000 002691.
25. Lee JS, Seo HS, Hong TH. YouTube as a source of patient information on gallstone disease. World J Gastroenterol 2014; 20 (14): 4066–4070. doi: 10.3748/wjg.v20.i14.4066.
26. Biggs TC, Bird JH, Harries PG et al. YouTube as a source of information on rhinosinusitis: the good, the bad and the ugly. J Laryngol Otol 2013; 127 (8): 749–754. doi: 10.1017/S002221 5113001473.
27. Frongia G, Mehrabi A, Fonouni H et al. YouTube as a potential training resource for laparoscopic fundoplication. J Surg Educ 2016; 73 (6): 1066–1071. doi: 10.1016/j.surg.2016.04.025.
28. Chauvet P, Botchorishvili R, Curinier S et al. What is a good teaching video? Results of an online international survey. J Minim Invasive Gynecol 2019; 22 (19): 738–747. doi: 10.1016/ j.jmig.2019.05.023.
ORCID of authors
E. Ayanoglu 0000-0001-7525-1822
A. B. Tekin 0000-0001-8054-2624
P. Birol Ilter 0000-0002-2194-0726
M. A. Mutlu 0009-0004-5104-879X
M. Yassa 0000-0001-8661-1192
C. Kaya 0000-0003-4175-7694
N. Tug 0000-0001-7442-834X
Submitted/Doručeno: 11. 9. 2024
Accepted/Přijato: 6. 1. 2025
Esra Ayanoglu, MD
Emek Mahallesi
Namık Kemal Caddesi, No: 54
34785 Sancaktepe/Istanbul
Turkey
Štítky
Dětská gynekologie Gynekologie a porodnictví Reprodukční medicína

Článek vyšel v časopise

Česká gynekologie

Číslo 3

2025 Číslo 3
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)
nový kurz

BONE ACADEMY 2025
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D, doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Hypertrofická kardiomyopatie: Moderní přístupy v diagnostice a léčbě
Autoři: doc. MUDr. David Zemánek, Ph.D., MUDr. Anna Chaloupka, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#