Vyšlo v časopise: Čas. Lék. čes. 2017; 156: 165

Imunologie člověka

Jan Krejsek, Ctirad Andrýs, Irena Krčmová. Granamon, Hradec Králové, 2016, 495 stran, ISBN: 978-8086472-74-4.

Humánní imunologie vymezuje identitu a integritu lidského organismu jako biologického systému; představuje tak jeden ze základních pilířů umožňujících porozumět jeho funkcím ve zdraví a nemoci. Posuzovaná monografie reflektuje provázanost obou těchto rovin ve výjimečné rovnováze obou svých oddílů, tj. základní a klinické imunologie. Na abstraktní myšlení náročný obsah je tlumočen v sofistikované stratifikaci s bohatou názorností schémat a obrazů, navíc i vysoce kvalitní češtinou. Každou kapitolu uzavírá přehled základních referencí pro hlubší studium.

Protagonistou poměrně úzkého autorského kolektivu je první autor, který tak navázal na přístup, jenž se mu osvědčil už před lety při zpracování monografie „Klinická imunologie“ (s Otakarem Kopeckým; Nukleus, Hradec Králové, 2004), která měla vynikající ohlas jak u čtenářů, tak i formou prestižních ocenění. Dnes posuzovaná monografie zahrnuje přidanou hodnotu dalších více než 15 let klinických, experimentálních a didaktických zkušeností všech tří autorů, což umožnilo vznik díla plně srovnatelného s referenčními monografiemi vydávanými předními zahraničními nakladatelstvími.

Nejde přitom o klasickou imunologii pro imunology, jakou je např. „Janeway’s Immunology“, nyní už v 9. vydání (2017), nebo naopak knihu rázu „Essential Immunology“ určenou především pro neimunologickou odbornou veřejnost. Recenzované dílo je přínosné jak pro imunology, tak pro neimunologické odborníky, od praktických lékařů a klinických specialistů až po široké spektrum analytiků a experimentátorů teoretických disciplín, obrazně řečeno od toll systému u D. megalogaster až po riziko pyoderma gangrenosum v estetické chirurgii.

Začleňování nových poznatků plně využívá princip 3E (evidence, expertise, exchange) a je tak organicky plynulé, že si čtenář téměř neuvědomuje narůstající složitost jednotlivých systémů a tím i náročnost jejich sdělné interpretace. Kniha vybízí jak k systematickému studiu, tak i k cílenému ad hoc použití. Neměla by chybět v příruční knihovně žádného odborníka, který se z jakékoli pozice zabývá humánní medicínou, tím méně pak v knihovně na jeho pracovišti. Nepochybuji o tom, že takto vysoce kvalitní dílo rychle najde cestu k myslím a srdcím v široké obci čtenářů, kteří potřebují nebo jenom touží vědět něco víc o současné imunologii člověka.

prof. MUDr. Zbyněk Hrnčíř, DrSc.

Adiktologie Alergologie a imunologie Angiologie Audiologie a foniatrie Biochemie Dermatologie Dětská gastroenterologie Dětská chirurgie Dětská kardiologie Dětská neurologie Dětská otorinolaryngologie Dětská psychiatrie Dětská revmatologie Diabetologie Farmacie Chirurgie cévní Algeziologie Dentální hygienistka

Časopis lékařů českých