Těžká otrava olovem po požití broků


Severe Lead Intoxication after Ingestion of Lead Shots

The authors describe severe lead intoxication in a male patient who swallowed about 20 lead shots by accident. It caused an acute lead intoxication with highest blood lead reaching about 2.4 fold value of biological exposure limit for blood lead concentration for occupational exposure (0.97 mg/l), coproporphyrines in urine reaching 30 fold increase of biological exposure limit (1000 nmol/mmol creatinine), and 5-aminolevulic acid about 2,7 fold increase of biological limit (35.0 μmol/mmol creatinine). After first dose of chelating antidote (calcium disodium edetate, EDTA) the patient excreted 9.0 mg of lead in urine during 24 hours. Clinical symptoms and results of examinations led to suspicion of gastroduodenal ulcer at first. Diagnosis was defined after detailed examination and completing of the patient’s history. Typical symptoms of intoxication developed – normocytic normochromic anemia and saturnine colics. Elimination of shots from digestive tract and treatment with 8 doses of antidote led to crucial change and improvement in the course of one month. The article should serve as an instruction to early recognition of lead intoxication. 

Key words:
lead, intoxication, lead shots.


Autoři: K. Vlček;  Z. Šenholdová;  D. Pelclová;  J. Žák;  H. Surovcová
Působiště autorů: Klinika nemocí z povolání 1. LF UK a VFN, Praha
Vyšlo v časopise: Čas. Lék. čes. 2005; 144: 282-284
Kategorie: Kazuistika

Souhrn

Autoři popisují otravu olovem u pacienta, který požil nešťastnou náhodou 20 diabolek. Způsobil si těžkou otravu s hladinou olova v krvi dosahující až 2,4 násobku limitní hodnoty pro pracující s olovem (0,97 mg/l), 30 násobku limitní hodnoty koproporfyrinů v moči (1000 nmol/mmol kreatininu) a 2,7 násobku 5-aminolevulové kyseliny v moči (35,0 μmol/mmol kreatininu). Po prvním podání antidota – etylendiaminotetraoctové kyseliny (EDTA) vyloučil močí 9,0 mg olova za 24 hodin. Klinické obtíže a výsledky vyšetření vedly nejprve k podezření na vředovou chorobu gastroduodenální, ke stanovení základní diagnózy došlo až při podrobnějším vyšetřování a doplnění anamnézy. U pacienta se rozvinuly typické příznaky intoxikace – normocytární normochromní anémie a saturninské koliky. Eliminace broků ze zažívacího traktu a podání osmi dávek EDTA vedly k zásadnímu obratu a pozvolné úpravě stavu během měsíce. Článek má být zejména návodem ke včasnému rozpoznání otravy olovem. 

Klíčová slova:
olovo, intoxikace, diabolky.


Štítky
Adiktologie Alergologie a imunologie Angiologie Audiologie a foniatrie Biochemie Dermatologie Dětská gastroenterologie Dětská chirurgie Dětská kardiologie Dětská neurologie Dětská otorinolaryngologie Dětská psychiatrie Dětská revmatologie Diabetologie Farmacie Chirurgie cévní Algeziologie Dentální hygienistka

Článek vyšel v časopise

Časopis lékařů českých


Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Imunitní trombocytopenie (ITP) u dospělých pacientů
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Tomáš Kozák, Ph.D., MBA

Pěnová skleroterapie
Autoři: MUDr. Marek Šlais

White paper - jak vidíme optimální péči o zubní náhrady
Autoři: MUDr. Jindřich Charvát, CSc.

Hemofilie - série kurzů

Faktory ovlivňující léčbu levotyroxinem
Autoři:

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

VIRTUÁLNÍ ČEKÁRNA ČR Jste praktický lékař nebo pediatr? Zapojte se! Jste praktik nebo pediatr? Zapojte se!

×