Molekuly, které inhibují produkci viru hepatitidy C, objeveny

15. 5. 2019

Tým vědců z The Scripps Research Institute našel cestu k potlačení virové produkce viru hepatitidy C (HCV). Tento výzkum, vedený profesorem Donnym Strosbergem, byl zveřejněn 4. března 2009 v časopise General Virology.

Jak na to jít "od jádra"

V nové studii Strosberg a kolegové popisují proteiny odvozené od základního proteinu jádra viru hepatitidy C. Vědci zjistili, že tyto peptidy brzdí nejen dimerizaci proteinů v jádře (spojování dvou identických podjednotek), ale také samotnou produkci celého viru. Celá metoda byla podle profesora Strosberga poměrně jednoduchá. Stačilo zablokovat interakci jádrových proteinů a virus se pak dále nemnožil.

Virové jádro viru hepatitidy C, které patří mezi nejvíce společné znaky všech genotypů tohoto viru, hraje zásadní roli v cyklu reprodukce a průniku viru do hostitelské buňky. Různé studie naznačují, že interakce jádro–jádro nebo jádra–jiné proteiny mohou regulovat různé buněčné funkce včetně signalizace, apoptózy, lipidového metabolismu nebo genové transkripce.

Co výzkum přinesl

Tento nový výzkum tedy vedl k objevu dvou peptidů, které inhibují produkci viru HCV o 68, respektive o 63 procent. Navíc byl objeven i třetí protein, který vykazoval zhruba 50% inhibici. Každý z těchto tří peptidů blokoval uvolňování viru z buněk, hladiny replikační RNA se navíc snížily asi sedmkrát.

Potvrzení z "druhé strany"

To, že má tým profesora Strosberga pravdu, potvrdila nepřímo i další studie, kterou provedl profesor Frank Chisari, jeden z předních odborníků na HCV. Ve stejné době totiž jeho tým vyvinul odlišnou metodu inhibice šíření viru, ale jeden z jeho použitých proteinů byl stejný jako u profesora Strosberga a vykazoval i stejné inhibiční účinky.

(kam)

Zdroj: Kota S., et al.: Peptide inhibitors of Hepatitis C virus core oligomerization and virus production. J Gen Virol. 2009 Mar 4.