Panikulitida po injekční aplikaci silikonového preparátu


Panikulitida po injekční aplikaci silikonového preparátu

Po injekční aplikaci cizorodé látky do podkoží prováděné nejčastěji z kosmetických důvodů může vzniknout panikulitida. Po aplikaci silikonu nebo parafínu vzniká po období latence trvajícím i 10-20 let tzv. silikonom, popřípadě parafinom.

U 31leté ženy se za 18 měsíců po injekční aplikaci neznámé látky (nejspíše silikonu) do obou prsů objevily četné silně bolestivé červené kožní noduly spolu s difúzním tuhým zduřením prsů. Opakovaně se objevila lymfadenopatie a teploty. Histologicky se zjistily v koriu a tuku četné dutiny (připomínající ementál), výrazná fibróza vaziva a lymfohistiocytární infiltráty. Stav se částečně zlepšil po celkovém podání steroidů, ale závažnost nálezu bude nejspíše vyžadovat radikální chirurgické řešení.

Klíčová slova:
panniculitis - cizorodé látky


Panniculitis after Injection of Silicone

Panniculitis may develop after subcutaneous injection of exogenous substances during cosmetic procedures. After silicone or paraffin application so-called siliconoma or paraffinoma may occur with latency period up to 10–20 years.

In 31-year-old woman the multiple very tender red nodules and diffuse firm swelling of breasts appeared 18 months after injection of unknown substance (probably silicone) into both breasts. Reccurent fever and lymphadenopathy also developed. Histological examination revealed multiple vacuoles of swiss cheese pattern in the dermis and subcutaneous fat, marked fibrosis and lymphohistiocytic infiltrates. Administration of systemic steroids had partial effect, however, radical surgery will be probably necessary in this serious case.

Key words:
panniculitis – exogenous material


Autoři: M. Kofroňová;  K. Pizinger
Působiště autorů: Dermatovenerologická klinika LF UK a FN Plzeň přednosta prof. MUDr. K. Pizinger, CSc.
Vyšlo v časopise: Čes-slov Derm, 82, 2007, No. 2, p. 87-90
Kategorie: Kazuistiky

Souhrn

Po injekční aplikaci cizorodé látky do podkoží prováděné nejčastěji z kosmetických důvodů může vzniknout panikulitida. Po aplikaci silikonu nebo parafínu vzniká po období latence trvajícím i 10-20 let tzv. silikonom, popřípadě parafinom.

U 31leté ženy se za 18 měsíců po injekční aplikaci neznámé látky (nejspíše silikonu) do obou prsů objevily četné silně bolestivé červené kožní noduly spolu s difúzním tuhým zduřením prsů. Opakovaně se objevila lymfadenopatie a teploty. Histologicky se zjistily v koriu a tuku četné dutiny (připomínající ementál), výrazná fibróza vaziva a lymfohistiocytární infiltráty. Stav se částečně zlepšil po celkovém podání steroidů, ale závažnost nálezu bude nejspíše vyžadovat radikální chirurgické řešení.

Klíčová slova:
panniculitis - cizorodé látky


Štítky
Dermatologie Dětská dermatologie

Článek vyšel v časopise

Česko-slovenská dermatologie

Číslo 2

2007 Číslo 2

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Doporučení, indikace a dávkování LMWH
nový kurz
Autoři: Doc. MUDr. Tomáš Kvasnička, CSc.

Pacient s neuropatickou bolestí v ordinaci praktického lékaře
Autoři: doc. MUDr. Ladislav Slováček, Ph.D., MUDr. Birgita Slováčková, Ph.D.

Imunoterapie urotelového karcinomu močového měchýře
Autoři:

Neutropenie
Autoři: MUDr. Michal Kouba

Průlomová bolest a možnosti její léčby
Autoři: MUDr. Pavlína Nosková, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se