Recenze knih

Vyšlo v časopise: Cesk Slov Neurol N 2017; 80/113(4): 489-490

M. R. Shaya, R. Nader, C. Gragnaniello.

Neurosurgery Practice Questions and Answers.

New York: Thieme 2016. ISBN 978-1-62623-347-8, eISBN 978-1-62623-364-5.

Publikace je určena rezidentům neurochirurgie a slouží jako podklad pro úspěšné složení závěrečné zkoušky z oboru. Obsahuje množství zásadních otázek a následných odpovědí. Jak otázky, tak i odpovědi jsou logické a plně vystihují složitost neurochirurgického oboru. Odpovědi navíc detailně vysvětlují danou problematiku, a proto publikace slouží zároveň jako učebnice neurochirurgie pro postgraduální studenty, kteří v ní najdou nejdůležitější fakta. Studenti využijí aktuální a perfektně zpracované informace pro svou běžnou praxi.

M. Shuenke, E. Schulte, U. Schumacher et al.

Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy).

New York: Thieme 2016. ISBN 978-1-62623-169-6, eISBN 978-1-62623-170-2.

Publikace je koncipována jako anatomický atlas s popisem, vč. latinské nomenklatury. Početná obrazová příloha je velmi kvalitní a vystihující. Atlas je topografický, popisuje vzájemné relace jednotlivých struktur a uvádí také možné variety a anomálie. Je přesný a zaměřený na hlavu a krk. Vše je zakončeno přehlednými tabulkami, které umožňují rychlou orientaci. Atlas je určen všem klinikům zabývajícím se neurologií, neurochirurgií a dalšími neurovědními disciplínami. Čtenář získá rychlý a přesný přehled v jednotlivých anatomických oblastech hlavy a krku. Navíc dostane internetový přístup k elektronické variantě knihy.

P. V. Birinyi, N. E. El Tecle, E. Marvin et al.

The Comprehensive Neurosurgery Board Preparation Book.

New York: Thieme 2016. ISBN 978-1-62623-280-8, eISBN 978-1-62623-281-5.

Udělení certifikátu od „American Board of Neurological Surgery“ je považováno za zlatý standard pro americké adepty neurochirurgie. Jde o prestižní zkoušku, která završí období výcviku. Zároveň se jedná o velmi složitou zkoušku vyžadující značné znalosti a orientaci v oboru. Příprava na ni trvá měsíce a je nutná také excelentní literatura, která ji umožňuje složit. Právě k tomu je určena tato nejnovější publikace. Kniha obsahuje více než 1 300 otázek zaměřených na úspěšnou přípravu uchazeče. Současně zde najde 350 velmi kvalitních obrázků umožňujících pochopit danou problematiku. V závěru je příklad aktuální podoby testu, který dokumentuje složitost a náročnost přípravy i samotné zkoušky. Publikace je určena všem rezidentům neurochirurgie, a to nejenom americkým. Slouží jako zrcadlo úrovně přípravy pro závěrečnou zkoušku.

S. P. Meyers.

Differential Diagnosis in Neuroimaging: Brain and Meninges.

New York: Thieme 2016. ISBN 978-1-60406-700-2, eISBN 978-1-60406-702-6.

Publikace má pevnou vazbu 646 stran a 1 952 kvalitních ilustrací. Autorem je vynikající odborník na zobrazovací metody, který má více než 25leté zkušenosti s diagnostikou mozkových patologických jednotek. Je učitel mnoha odborníků z řad radiologů, neurochirurgů a neurologů. V knize je obsažena obrazová dokumentace MR, CT, PET, PET-CT a také klasická angiografická a RTG dokumentace. Je zaměřena nejenom na dospělé pacienty, ale také na pacienty dětské. Vše je srozumitelné, vzájemné souvislosti jsou popsány a výsledky jsou přehledně sumarizovány v tabulkách. Obrázky ukazují patofyziologické jednotky v oblasti mozku, mozkových obalů, neurovaskulárního systému a zahrnují také vývojové anomálie. Kniha slouží jak pro rezidenty, tak pro vyzrálé odborníky z oborů radiologie, neurochirurgie a neurologie. Je využitelná pro každodenní praxi v rámci srovnání problémů v jednotlivých diagnostických modalitách.

M. N. Pamir, O. Al-Mefty, L. A. B. Borba.

Chordomas. Technologies, Techniques, and Treatment Strategies.

New York: Thieme 2017. ISBN 978-1-62623-159-7, eISBN 978-1-62623-160-3.

Publikace má pevnou vazbu, 239 stran a mnoho kvalitní obrazové dokumentace. Je dílem vynikajících odborníků na danou problematiku. Chordomy představují složitou patofyziologickou jednotku, která vyžaduje specializované diagnostické i léčebné postupy, a to nejenom chirurgické. Na začátku knihy najdeme historický přehled, poté následují kapitoly věnované epidemiologii, molekulární patogenezi a cytogenetice. Problémově zaměřená diskuze se zabývá také zobrazovacími technikami, např. MR, PET, SPECT, PET-CT a PET-MR. Následující kapitoly popisují indikační kritéria a výběr nejlepší léčebné modality vč. chirurgické léčby a speciálních přístupů. Jsou naznačeny rovněž nové možnosti v léčbě chordomů. Z chirurgických přístupů zde nalezneme detaily předního a anterolaterálního přístupu na klivus, ale také další možnosti, např. středočarový subfrontální přístup, transkondylární přístup nebo rozšířený transpetrózní přítup. Autoři ukazují využití endoskopických technik a peroperační asistované endoskopie. Léčba chordomů je popsána v celém rozsahu jejich možného výskytu, a to vč. sakrální oblasti. Podrobně je rozebrána též problematika chordomů v dětském věku. Kniha obsahuje i speciální kapitoly popisující využití radiační léčby vč. gama nože a protonového paprsku. Je určena pro všechna pracoviště zabývající se chirurgií baze lební a problematikou chordomů nejenom na bazi lebení, ale v celé ose jejich výskytu.

L. R. Vialle (eds.).

AOSpine Masters Series, Volume 7: Spinal Cord Injury and Regeneration.

New York: Thieme 2017. ISBN 978-1-62623-227-3, eISBN 978-1-62623-228-0.

Publikace má 199 stran a mnoho kvalitní obrazové dokumentace. Je součástí úspěšné série AOSpine Masters Series. Poranění míchy je velmi složité a probíhá zde řada patofyziologických procesů, které většinou neumožní funkční reinervaci. V první kapitole jsou tyto patofyziologické jevy popsány a shrnuty dle nejnovějších poznatků současné vědy. Jsou rozebrány do jednotlivých detailů. Najdeme tady např. úvahy o změnách (při míšním poranění) v průtoku krve míchou a následné ischemii, či o roli volných radikálů a oxidativního stresu nebo roli excitotoxicity glutamátu a iontové dysregulace. Další kapitola se zabývá klinickým hodnocením pacientů s míšní lézí. Následuje stať o prediktorech funkční regenerace monitorujících výskyt různých biomarkerů v séru či mozkomíšním moku. Čtvrtá kapitola popisuje charakteristiku MR u těchto poranění. Autor rozebírá konzervativní i chirurgické možnosti léčby. Například zhodnocuje roli metylprednizolonu nebo uvažuje o možnostech aplikace kmenových buněk. Uvedená publikace představuje zdroj moderních poznatků o míšním poranění, jeho léčbě, prognóze a o perspektivách do budoucnosti.

prof. MUDr. Pavel Haninec, CSc.

Neurologická klinika 3. LF UK a FN Královské Vinohrady

Praha