#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Odpověď autorů na komentář ke článku „Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci – Motol Speech Scale“


Autoři: Z. Aksenovová ;  M. Okluský ;  J. Skřivan
Působiště autorů: Klinika ušní, nosní a krční 2. LF UK a FN v Motole, Praha
Vyšlo v časopise: Otorinolaryngol Foniatr, 70, 2021, No. 3, pp. 193-194.
Kategorie: Dopis redakci
doi: https://doi.org/10.48095/ccorl2021193

Vážený pane šéfredaktore,

děkujeme autorovi komentáře za pečlivé přečtení článku a za připomínky [1].

Nottinghamskou stupnici (CAP) [2] lze jistě považovat za zlatý standard hodnocení benefitu kochleární implantace. Nicméně, jak již píše autor komentáře, má jistá omezení [1]. Je velmi vhodná pro hodnocení rozvoje sluchové percepce v počátečních obdobích po implantaci. Jakmile uživatel kochleárního implantátu (CI) dosáhne určitého stupně rozvoje řeči, CAP již nedostačuje, protože popisuje samotnou řeč prakticky pouze v bodě 5 a 6 (rozumí běžným frázím a rozumí řeči). Nejvyšší stupeň 7 (schopnost telefonovat) podle našeho názoru již nelze považovat za vrchol úspěšnosti s CI. Částečně jsme to vysvětlili již v textu článku.

Nottinghamská stupnice byla sestavena počátkem devadesátých let. V té době se teprve začínala formovat historie mobilních telefonů a mobilní přístroje nebyly dostupné v běžné populaci. Telefonovat znamenalo tehdy jednoznačně volat na pevnou linku. V současné době je schopnost telefonování pacienta po implantaci spíše dána úrovní technické vyspělosti zvukového procesoru a telefonu.

Proto například i pacient s méně rozvinutou řečí se špičkovým zvukovým procesorem a při použití přímého strea­ -⁠ mingu z „chytrého mobilu“ může telefonovat snadněji než člověk, který má sice lépe rozvinutou řeč, ale užívá starší typ procesoru a pevnou linku. Dalším aspektem ovlivňujícím úspěšnost telefonického hovoru je osoba, se kterou uživatel CI hovoří. Muž s hlubokým hlasem, pomalým tempem řeči a zřetelnou artikulací bude lepším komunikačním partnerem než žena s výše posazeným hlasem, rychlou mluvou a nedbalou výslovností.

Rozšířená stupnice CAP II ně­kte­ré tyto potíže s hodnocením odstraňuje, ale používá se málo [3].

Náš komentář k dalším škálám

Speech Intelligibility Rating (SIR) [4] má pět stupňů a popisuje spíše expresivní složku řeči.

Z našich dlouhodobých zkušeností vyplývá, že percepční složka řeči nemusí být vždy v korelaci s expresivní složkou. Ve sledovaném souboru měla velká část dětí podle MSS stejný stupeň percepce i exprese řeči, ale existovali uživatelé CI, u nichž byla percepce lepší o jeden stupeň, menší část měla naopak lepší produkci řeči a u 4 pacientů tvořil tento rozdíl dokonce 2 stupně ve prospěch percepce. Proto jsme se snažili vytvořit stupnici, která popisuje obě složky řeči odděleně a nezávisle na sobě.

U dalších hodnotících škál vidíme ně­kte­ré nevýhody, jako věkové omezení, formu dotazníků, neexistenci české jazykové verze apod. Například Meaningful Auditory Integration Scale (MAIS) a Infant-Toddler Meaningful Auditory Integration Scale (IT-MAIS) [5] využívají dotazníky pro rodiče. K jejich administraci je potřebný poměrně dlouhý čas a ne všichni rodiče jsou schopni otázky zodpovědět a objektivně posoudit schopnosti svého dítěte. Překlad IT-MAIS dotazníku do českého jazyka a jeho adaptaci provedla PhDr. Radka Horáková, Ph.D., z katedry speciální pedagogiky PdF MU, Brno [6].

Srovnání CAP a MSS (Motol Speech Scale) [7]

Jsme si vědomi, že vztah mezi CAP a MSS a jejich vzájemné srovnání se může jevit v určitých směrech poněkud diskutabilní. Cílem bylo ověřit, zda existuje určitý vztah mezi nově vytvořenou stupnicí MSS a CAP, kterou jsme dosud používali na našem pracovišti. Statistická analýza jednoznačně prokázala existenci pozitivní korelace mezi oběma škálami [7]. Dobře je to vidět i v grafu 5, který ukazuje počty pacientů zařazených do jednotlivých komunikačních stupňů [7]. Všichni pacienti absolvovali opakované foniatrické, logopedické a psychologické vyšetření, případné rozpory v hodnocení řeči jsme vzájemně konzultovali.

Výhody MSS vidíme v těchto bodech:

1. Stupnice je jednoduchá a srozumitelná pro odborníky i laiky.

2. Popisuje zvlášť rozumění řeči a řečovou produkci (což nemusí být vždy v souladu).

3. Číselná hodnota se dá jednoduše využít např. při statistickém zpracování.

4. Podle MSS se dá klasifikovat i bez přítomnosti pacienta (např. retrospektivně z chorobopisu). Základní podmínkou je podrobné vyšetření řeči a pečlivý záznam do dokumentace.

5. MSS nemá věkové ani časové omezení od operace (u nejmenších dětí bude 0 i z fyziologických důvodů).

6. Teoreticky by se do budoucna mohla používat i pro jiné skupiny osob (uživatelé sluchadel, pacienti s vývojovými poruchami řeči…).

Budeme rádi za případnou diskuzi a návrhy i z ostatních implantačních center.

ORCID autorky

Z. Aksenovová ORCID 0000-0001-7253-830X.

Přijato k tisku: 7. 5. 2021

MUDr. Zdenka Aksenovová, Ph.D.

Klinika ušní, nosní a krční 2. LF UK a FN v Motole

V Úvalu 84/1

150 06 Praha 5

zdenka.aksenovova@fnmotol.cz


Zdroje

1. Dršata J. Komentář ke článku „Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci –⁠ Motol Speech Scale“. Otorinolaryngol Foniatr 2021; 70 (3): 191.

2. Archbold S, Lutman M, Nikolopoulos T. Categories of Auditory Performance. Ann Otol Rhinol Laryngol Suppl 1995; 166 : 312–314.

3. Nikolopoulos TP, Archbold SM, Gregory S. Young deaf children with hearing aids or coch­lear implants: early assessment package for monitoring progress. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2005; 69 (2): 175–186. Doi: 10.1016/j.ijporl.2004.08.016.

4. Allen MC, Nikolopoulos TP, O‘Donoghue GM. Speech intelligibility in children after cochlear implantation. Am J Otol 1998; 19 (6): 742–746.

5. Robbins A, Renshaw J, Berry S. Evaluating meaningful auditory integration in profoundly hearing-impaired children. Am J Otol 1994; 12 Suppl: 144–150.

6. Horáková R. Překlad IT-MAIS dotazníku do českého jazyka a jeho adaptace [on-line]. Dostupné z: http: https: //www.sluchadlaprozivot.cz/files/028-m354-45-it-maisresource-brochure-czech-preview.pdf.

7. Aksenovová Z, Okluský M, Skřivan J. Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci –⁠ Motol Speech Scale. Otorinolaryngol Foniatr 2021; 70 (3): 156–160.

Štítky
Audiologie a foniatrie Dětská otorinolaryngologie Otorinolaryngologie

Článek vyšel v časopise

Otorinolaryngologie a foniatrie

Číslo 3

2021 Číslo 3
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

BONE ACADEMY 2025
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D, doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Hypertrofická kardiomyopatie: Moderní přístupy v diagnostice a léčbě
Autoři: doc. MUDr. David Zemánek, Ph.D., MUDr. Anna Chaloupka, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#