#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Komentář ke článku „Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci – Motol Speech Scale“


Autoři: J. Dršata
Působiště autorů: Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku LF UK a FN Hradec Králové
Vyšlo v časopise: Otorinolaryngol Foniatr, 70, 2021, No. 3, pp. 191.
Kategorie: Dopis redakci
doi: https://doi.org/10.48095/ccorl2021191

Vážený pane šéfredaktore,

otázka, jak hodnotit benefit uživatelů kochleárních implantátů, je velmi obtížná a řeší ji většina seriózních implantačních center, stejně tak i výrobci a distributoři kochleárních implantátů, centra rané péče a další zainteresované strany.

Nottinghamská stupnice (Category of Auditory Performance –⁠ CAP [1]) spolu se škálovým hodnocením srozumitelnosti řeči (Speech Intelligibility Rating –⁠ SIR [2]) je stále zlatým standardem hodnocení benefitu kochleární implantace [3]. Výhody i limitace jsou v článku dobře popsány –⁠ škála CAP je velmi redukovaným pohledem na benefit kochleární implantace. Vzhledem k technologickým pokrokům uživatelé kochleárních implantátů zaplňují především nejvyšší stupně CAP, a tak se stává stále méně praktickou, nelze ji ani využít pro hodnocení přidaného benefitu sekvenční kochleární implantace (doplnění do oboustranné stimulace) a v podobných, v současnosti se vyskytujících situacích.

Motol Speech Scale (MSS) z tohoto pohledu představuje jedno z řešení. Část MSS hodnotící rozumění je pětistupňová, tzn. ještě užší než původní (7 stupňů) a zejména revidovaná CAP (12 stupňů). Škála MSS v zásadě rozšiřuje pohled na hodnocení benefitu kochleární implantace i na hodnocení vlastní verbální produkce [4]. V tomto smyslu je určitou paralelou mezinárodní škály SIR. Vedle CAP a SIR se používají další hodnotící škály (např. Meaningful Auditory Integration Scale –⁠ MAIS [5], Listening Progress Profile –⁠ LiP [6], Profile of Actual Speech Skills –⁠ PASS [7] a další). Řeč lze analyzovat po formální, obsahové i strukturální stránce v jednotlivých segmentech a ve všech těchto aspektech mohou kandidáti kochleární implantace selhávat, a naopak získat pokrok užíváním kochleárního implantátu. Tyto úvahy se mohly objevit v bohatší diskuzi.

Je odpovědností každého pracoviště zvolit si vlastní kritéria hodnocení a je v každém případě velmi dobré, že autoři uveřejnili svůj nástroj pro hodnocení benefitu kochleárních implantátů na svém pracovišti [4]. Publikace a související diskuze v rámci implantačních pracovišť je jedinou možností, jak nalézt takové hodnotící nástroje hodnocení přínosu kochleárních implantací, které se ujmou i na dalších pracovištích a posunou hodnocení benefitu kochleárních implantací dále.

ORCID autora

J. Dršata ORCID 0000-0002-0891-8700.

Přijato k tisku: 27. 4. 2021

MUDr. Jakub Dršata, Ph.D.

Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku

LF UK a FN Hradec Králové

Sokolská 581

500 05 Hradec Králové

jakub.drsata@fnhk.cz


Zdroje

1. Archbold S, Lutman ME, Marshall DH. Categories of auditory performance. Ann Otol Rhinol Laryngol Suppl 1995; 166 : 312–314.

2. Allen MC, Nikolopoulos TP, O‘Donoghue GM. Speech intelligibility in children after cochlear implantation. Am J Otol 1998; 19 (6): 742–746.

3. Liu S, Wang F, Chen P et al. Assessment of outcomes of hearing and speech rehabilitation in children with cochlear implantation. J Otol 2019; 14 (2): 57–62. Doi: 10.1016/j.joto.2019.01.006.

4. Aksenovová Z, Okluský M, Skřivan J. Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci –⁠ Motol Speech Scale. Otorinolaryngol Foniatr 2021; 70 (3): 156–160.

5. Robbins AM, Renshaw JJ, Berry SW. Evaluating meaningful auditory integration in profoundly hearing-impaired children. Am J Otol 1991; 12 Suppl: 144–150.

6. Nikolopoulos T, Wells P, Archbold S. Using Listening Progress Profile (LIP) to assess early functional auditory performance in young implanted children. Deafness Educ Int 2000, 2 (3): 142–151. Doi: 10.1179/146431500790561125.

7. NEAP –⁠ Nottingham Early Assessment Package 2004 [on-line]. Dostupné z URL: http: https: //www.cochlear.com/e0eab028-59d7-4238-9978-ddf38ea72a9e/en_rehab_neap_PASS_159kb.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=ROOTWORKSPACE-e0eab028-59d7-4238-9978-ddf38ea72a9e-l2CXQhs.

Štítky
Audiologie a foniatrie Dětská otorinolaryngologie Otorinolaryngologie

Článek vyšel v časopise

Otorinolaryngologie a foniatrie

Číslo 3

2021 Číslo 3
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

BONE ACADEMY 2025
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D, doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Hypertrofická kardiomyopatie: Moderní přístupy v diagnostice a léčbě
Autoři: doc. MUDr. David Zemánek, Ph.D., MUDr. Anna Chaloupka, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#