Stevensův-Johnsonův syndrom a toxická epidermální nekrolýza u dětí


Stevens–Johnson Syndrome and Toxic Epidermal Necrolysis in Children

Stevens–Johnson syndrome (SJS) and toxic epidermal necrolysis (TEN) are acute mucocutaneous diseases which become manifest as typical skin and mucous membrane lesions. It is etiologically a multi-factorial disease. The authors describe two case reports of patients with Stevens-Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis. A combined anti-epileptic treatment with lamotrigin, valproate and clonazepam was probably closely associated with the development of TEN in the first patient. In the second patient mycoplasma was the triggering moment in the development of SJS. An early diagnosis and correct therapy favorably influence the development of complications and mortality in the patients.

Key words:
Stevens-Johnson syndrome, toxic epidermal necrolysis, lamotrigin, mycoplasma infection


Autoři: E. Klásková 1;  V. Smolka 1;  J. Dobešová 2;  J. Reitinger 1;  J. Wiedermann 1;  L. Vítková 1;  E. Kaďůrková 1
Působiště autorů: JIRP, Dětská klinika, FN a LF UP, Olomouc přednosta prof. MUDr. V. Mihál, CSc. 1;  Klinika chorob kožních a pohlavních, FN a LF UP, Olomouc přednostka doc. MUDr. D. Ditrichová, CSc. 2
Vyšlo v časopise: Čes-slov Pediat 2007; 62 (1): 31-36.
Kategorie: Kazuistika

Souhrn

Stevensův-Johnsonův syndrom (SJS) a toxická epidermální nekrolýza (TEN) jsou akutní mukokutánní nemoci projevující se typickými kožními a slizničními lézemi. Etiologicky se jedná o multifaktoriální onemocnění. Autoři popisují dvě kazuistiky pacientů se Stevensovým-Johnsonovým syndromem a toxickou epidermální nekrolýzou. Kombinovaná antiepileptická léčba lamotriginem, valproátem a clonazepamem byla s největší pravděpodobností v přímé souvislosti se vznikem TEN u první pacientky. U druhé pacientky byla vyvolávajícím momentem rozvoje SJS mykoplazmová infekce. Včasná diagnóza a správně vedená léčba příznivě ovlivňují rozvoj komplikací a mortalitu pacientů.

Klíčová slova:
Stevensův-Johnsonův syndrom, toxická epidermální nekrolýza, lamotrigin, mykoplazmová infekce


Štítky
Neonatologie Pediatrie Praktické lékařství pro děti a dorost
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

VIRTUÁLNÍ ČEKÁRNA ČR Jste praktický lékař nebo pediatr? Zapojte se! Jste praktik nebo pediatr? Zapojte se!

×