Analýza náhodných liekových intoxikácií u detí hospitalizovanýchv Detskej fakultnej nemocnici v Bratislave v rokoch 1996 - 2000


Analýza náhodných liekových intoxikácií u detí hospitalizovanýchv Detskej fakultnej nemocnici v Bratislave v rokoch 1996 - 2000

Autori v práci analyzovali náhodné liekové intoxikácie detí, ktoré boli s touto diagnózou hospitalizované naI. a II. detskej klinike LF UK a Detskej klinike anesteziológie a intenzívnej medicíny (DKAIM) Detskej fakultnejnemocnice s poliklinikou v Bratislave za obdobie rokov 1996 - 2000. Do analyzovaného súboru (43,7 % všetkýchliekových intoxikácií) bolo zaradených 129 detských pacientov vo vekovej skupine do 6 rokov. Najpočetnejšia bolaveková skupina dvojročných detí, ktoré náhodne požili lieky. Najčastejšou príčinou náhodných intoxikácií detskýchpacientov boli flunitrazepam a z farmakologických skupín liekov analgetiká-antipyretiká a antireumatiká. Početnúskupinu otráv tvorili náhodné intoxikácie paracetamolom a ibuprofénom. Deti zo sledovaného súboru najčastejšiepožili prípravky v tuhej liekovej forme (87,1 %), prevládali farebné liekové formy (56,1 %) a prípravkybalené v blistroch (66,4 %). V analyzovanom súbore sa zaznamenalo 13 prípadov závažnej a 1 prípad ťažkejintoxikácie. Závažné a ťažké intoxikácie sa najčastejšie vyskytovali po flunitrazepame.

Klíčová slova:
náhodné intoxikácie, deti, lieky, stupne závažnosti otráv


Analysis of Accidental Drug Intoxications in Children Hospitalized at the Children's FacultyHospital in Bratislava in the Years 1996 - 2000

The authors analyze accidental drug intoxications in children, who were hospitalized for this diagnosis at the1st and 2nd Children's Clinics ofLF UKand Children's Clinic of Anesthesiology and Intensive Medicine (DKAIM)of Children's Faculty Hospital with Policlinic in Bratislava in the period of 1996 - 2000. The analyzed cohort (43.7%of all drug intoxications) included 129 child patients up to 6 years of age. Two-year children constituted the mostfrequent group. Flunitrazepam was the most frequent drug in accidental intoxications and the most frequentpharmacological group was that of analgesic drugs - antipyretic and antirheumatic ones. Accidental intoxicationwith paracetamol and ibuprofen formed a large group of intoxications. Children from the observed groupconsumed the preparations most frequently in a solid drug form (87.1%), color drug forms (56.1%) and preparationswrapped in blister packs (66.4%) prevailed. In the analyzed cohort there were 13 cases of serious intoxicationsand one case of heavy intoxication. Serious and heavy intoxications were most frequently encountered afterflunitrazepam.

Key words:
accidental intoxication, children, drugs, degree of intoxication


Autoři: M. Kuželová1;  S. Plačková2;  L. Kovács3;  M. Benedeková4;  R. Riedel5;  B. Cagáňová2;  J. Seginko1;  P. Švec1
Působiště autorů: Katedra farmakológie a toxikológie FaF UK, Bratislava1 vedúci prof. MUDr. P. Švec, DrSc. Toxikologické informačné centrum, Klinika pracovného lekárstva a toxikológie LF UK, FNsP akad. L. Dérera, Bratislava2 vedúca PharmDr. S. Plačková, MPH. II. detská kli
Vyšlo v časopise: Čes-slov Pediat 2004; (7): 341-347.
Kategorie:

Souhrn

Autori v práci analyzovali náhodné liekové intoxikácie detí, ktoré boli s touto diagnózou hospitalizované naI. a II. detskej klinike LF UK a Detskej klinike anesteziológie a intenzívnej medicíny (DKAIM) Detskej fakultnejnemocnice s poliklinikou v Bratislave za obdobie rokov 1996 - 2000. Do analyzovaného súboru (43,7 % všetkýchliekových intoxikácií) bolo zaradených 129 detských pacientov vo vekovej skupine do 6 rokov. Najpočetnejšia bolaveková skupina dvojročných detí, ktoré náhodne požili lieky. Najčastejšou príčinou náhodných intoxikácií detskýchpacientov boli flunitrazepam a z farmakologických skupín liekov analgetiká-antipyretiká a antireumatiká. Početnúskupinu otráv tvorili náhodné intoxikácie paracetamolom a ibuprofénom. Deti zo sledovaného súboru najčastejšiepožili prípravky v tuhej liekovej forme (87,1 %), prevládali farebné liekové formy (56,1 %) a prípravkybalené v blistroch (66,4 %). V analyzovanom súbore sa zaznamenalo 13 prípadov závažnej a 1 prípad ťažkejintoxikácie. Závažné a ťažké intoxikácie sa najčastejšie vyskytovali po flunitrazepame.

Klíčová slova:
náhodné intoxikácie, deti, lieky, stupne závažnosti otráv

Plné znění tohoto článku není v digitalizované podobě.
V případě zájmu kontaktujte NTO ČLS JEP, které vám může poskytnout sken časopisu.

Štítky
Neonatologie Pediatrie Praktické lékařství pro děti a dorost

Článek vyšel v časopise

Česko-slovenská pediatrie


2004 Číslo 7

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Léčba karcinomu močového měchýře
nový kurz
Autoři:

Imunitní trombocytopenie (ITP)
Autoři: prof. MUDr. Tomáš Kozák, Ph.D., MBA

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se