Nicolauův syndrom - embolia cutis medicamentosa


Nicolau Syndrome - Embolia Cutis Medicamentosa

Two men (46 and 26 years) developed an undesirable reaction at the site of i.m. administrationof one vial of vitamin B12 ŕ 1000 mg with one vial diclofenac (Veral) in the gluteal area.The 46-year-old patient developed at the site of the i.m. administration within 24 hours a sharplydefined livid coloration of the skin markedly painful and with neuralgias into the lower extremity.He recovered within two months.The 26-year-old man developed local pain already during i.m. administration of the drugs. Withintwo weeks he developed at the site of administration dermal and muscular necrosis withoutneuralgia. Necrectomy was performed and the patient recovered within 6 weeks.NS is a rare local response to the i.m. administration of drugs, very frequently antirheumaticpreparations. The cause has not been elucidated completely. During the last two years at theDermatological Clinic, Faculty Hospital Hradec Králové two cases were recorded.

Key words:
Nicolau syndrome - intramuscular injection


Autoři: E. Jandová
Působiště autorů: Kožní klinika FN, Hradec Králové
Vyšlo v časopise: Čes-slov Derm, , 2000, No. 4, p. 175-178
Kategorie: Články

Souhrn

U dvou mužů (46 a 26 let) vznikla nežádoucí reakce v místě i.m. aplikace shodně jedné ampulevitaminu B12 ŕ 1000 mg s jednou ampulí diklofenaku (Veralu) do gluteální krajiny.U 46letého pacienta vzniklo v místě i.m. podání léků do 24 hodin ostře ohraničené lividní zbarveníkůže s výraznou bolestivostí a s neuralgiemi do DK. Ke zhojení došlo do dvou měsíců.U 26letého muže lokální bolesti vznikly již během i.m. aplikace léků. Do 14 dnů se v místě aplikacerozvinula kožní a svalová nekróza bez neuralgií. Byla provedena nekrektomie, po které do 6 týdnůse nemocný zhojil.NS je vzácná lokální reakce na i.m. aplikaci léku, velmi často antirevmatik. Příčina není zcelaobjasněna. V posledních dvou letech byly na kožní klinice FN v Hradci Králové zaznamenány dvapřípady.

Klíčová slova:
Nicolauův syndrom - intramuskulární injekce

Plné znění tohoto článku není v digitalizované podobě.
V případě zájmu kontaktujte NTO ČLS JEP, které vám může poskytnout sken časopisu.

Štítky
Dermatologie Dětská dermatologie

Článek vyšel v časopise

Česko-slovenská dermatologie


2000 Číslo 4

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy Soutěž Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se