Vyšlo v časopise: Čes. Gynek.2011, 76, č. 5 s. 407

F. Fitzal, P. Schrenk: Oncoplastic Breast Surgery (A Guide to Clinical Practice)

S touto publikací se nám dostává do rukou velmi kvalitní edukativní materiál zaměřující se na chirurgicko-plastickou operativu u pacientek s onkologickým onemocněním prsu. Jde o přehledný atlas, který je určen pro lékaře zabývající se diagnostikou a léčbou rakoviny prsu v celé terapeutické šíři, ať jde o všeobecné chirurgy, gynekology, plastické chirurgy či jiné specialisty.

Kniha obsahuje více než 400 vysoce kvalitních fotografií a ilustrací s podrobnými a instruktivními (step by step) kapitolami od předních evropských a amerických „prsních“ chirurgů. První část knihy je zaměřena na shrnutí moderní chirurgické konzervativní terapie v obecné rovině s odkazem na nejaktuálnější trendy publikované v prestižních odborných časopisech. Druhá specializovaná kapitola věnuje různým strategiím záchovných operací prsu s okamžitou rekonstrukcí respektive modelací prsu s důrazem na speciální operační techniky zlepšující kosmetický pooperační výsledek při zachování radikality výkonu. Je zde prezentováno okolo 12 různých technik s různou perioperační náročností a hlavně se zaměřením na typizaci podle lokalizace tumoru v oblasti prsu. Z klinického hlediska je velmi správně kladen důraz na přesné indikace, kontraindikace a předoperační nákresy zmiňovaných technik. Do portfolia těchto záchovně-rekonstrukčních operací prsu jsou zařazeny klasické plasticko-chirurgické techniky podle Lejour, Hall-Findley, Snowman a další. V naší praxi ne moc rozšířené parciální mastektomie s okamžitou rekonstrukcí místními stopkovanými laloky jsou v této učebnici zastoupeny popisem svalového laloku z m. latissimus dorsi a stopkovaného thoracoepigastrického laloku. Velmi důležitou kapitolou jsou areolomamilární komplex a kůži šetřící mastektomie, které jsou zde popsány jak ze strany resekčních technik, tak rekonstrukčních. V první řadě rekonstrukce pomocí syntetických materiálů, tedy pomocí silikonových implantátů nebo v kombinaci s tkáňovými expandéry, které patří do základní výbavy rekonstrukčního chirurga. V neposlední řadě jsou to rekonstrukce pomocí stopkovaného svalového laloku z m. latissimus dorsi a stopkovaného m. rectus abdominis myocutaneus (TRAM flap), které jsou dnes upozaděny volnými tkáňovými laloky, jako deep inferior epigastric perforátor (DIEP flap) a sval a kůži šetřící TRAM volný lalok. Tyto techniky, jež patří do rukou zkušených rekonstrukčních mikrochirurgů, jsou v této publikaci rovněž velice názorně popsány a současně upřesněny výhody, ale i nevýhody, pro klinickou praxi.

V závěru knihy jsou rovněž uvedeny nezbytné techniky k rekonstrukci areolomamilárního komplexu, symetrizace prsů, ošetření následných defektů po rekonstrukci a v poslední době se silně rozvíjející výplňová technika s použitím autologního tuku (lipofilling) ke korekci defektů po resekčních i rekonstrukčních operacích různého typu. Jedna kapitola rovněž přehledně shrnuje možnosti a indikace pooperačních mamografických nálezů po různých resekčních a rekonstrukčních výkonech.

Celkově jde o velmi zdařilou publikaci, která jistě patří do rukou každého začínajícího, ale i zkušeného senologa, nejenom chirurga.

MUDr. Daniel Stehlík

Oddělení plastické chirurgie