Genový profil a charakteristika s virovou hepatitidou asociovaného hepatocelulárního karcinomu

15. 5. 2019

Virus hepatitidy C (VHC) je celosvětově hlavní příčinou vzniku hepatocelulárního karcinomu. Zatím ale nebyly molekulární mechanismy vzniku hepatocelulárního karcinomu indukovaného VHC plně objasněny. O nápravu se pokusili italští vědci z Molecular Biology and Viral Oncogenesis & AIDS Referential Center v italské Neapoli. Své výsledky publikovali v odborném medicínském časopise Journal of Translational Medicine.

Vliv VHC na játra

Kromě přímých a velmi dobře popsaných účinků viru hepatitidy C na játra, jako jsou zánět jaterní tkáně a indukce její přestavby, se předpokládá, že virus způsobuje změny v expresi genů prostřednictvím tzv. časných virových proteinů. Italští vědci proto srovnávali vzorce genové exprese v jaterních biopsiích jak u VHC-pozitivních pacientů s hepatocelulárním karcinomem, tak i u VHC-negativních kontrol.

Design studie

K určení genové exprese byla použita metoda tzv. high-density microarray, která obsahovala 36 000 oligonukleotidů, což představuje zhruba 90 % lidských genů. Zkoumány byly vzorky 14 pacientů s prokázaným hepatocelulárním karcinomem indukovaným VHC a 7 pacientů, kteří virovou hepatitidou C netrpěli ani se u nich hepatocelulární karcinom neprokázal. Transkripční profily z jaterních biopsií nádorové tkáně a nádorem zatím nepostižené jaterní tkáně byly porovnány s VHC-negativními kontrolami pomocí Cluster Programme.

Neapolští vědci zjistili, že existují významné rozdíly v genové expresi několika genů zapojujících se do různých metabolických a zánětlivě-imunitních dějů v buňkách hepatocelulárního karcinomu, který vzniká jako následek virové hepatitidy, a zatím nepostižené jaterní tkáně ve srovnání se zdravými kontrolami. Pouze u několika málo genů pak byl nalezen rozdíl v expresi u nádorové tkáně indukované VHC a tkání nepostiženou.

Tato studie vnesla nové poznatky do problematiky genové exprese u hepatocelulárního karcinomu vzniklého jako následek prodělaného virového zánětu jater. Výsledky studie pak mohou vést k identifikaci specifických biomarkerů, které by mohly být později užitečné v diagnostice a klasifikaci VHC-dependentních hepatocelulárních nádorů.

(kam)

Zdroj: De Giorgi V. et al.: Gene profiling, biomarkers and pathways characterizing HCV-related hepatocellular carcinoma, J Transl Med. 2009 Oct 12; 7: 85.