#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Ze sbírky moderního českého a slovenského umění


Vyšlo v časopise: Čes-slov Pediat 2023; 78 (6): 288.

Stanislav Lolek:

Stromová alej (kolem roku 1907)

GASK –⁠ Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora. Foto Zdeněk Matyásko

Stanislav Lolek (1873–1936) patřil do krajinářské školy Julia Mařáka. Pocházel z moravské učitelské rodiny. Vystudoval nejprve lesnickou školu v Písku a pak malířství na Akademii výtvarných umění. Podle dobového svědectví profesor Mařák těžko snášel Lolkovu sytou barevnost.

Po studiu v Mnichově na soukromé grafické škole maloval nejčastěji v jižních Čechách. První samostatnou výstavu měl v roce 1906 v Mladé Boleslavi. Kritika tehdy chválila právě jeho „koloristní“ přednosti. Později cestoval do Francie, Belgie a Německa s krajináři Antonínem Slavíčkem a Janem Minaříkem. Po návratu ho zaujalo okolí Telče a severní Morava. Po zbytek života, v meziválečném období, žil a tvořil v Uherském Hradišti, kde také působil jako ředitel Slováckého muzea. Miloval lov, kterému se věnoval, a také život zvířat, což dokládá, že jeho prvotní studium na lesnické škole bylo podníceno skutečným zájmem o přírodu a zvěř, který pak uplatnil v malířské a grafické tvorbě.

Zpočátku pod vlivem soudobých tendencí maloval v duchu symbolismu. Význam pro jeho další dílo měla cesta do Francie, kde se blíže seznámil s impresionismem. Jeho obrazy mají impresionistický drobný dělený rukopis. Ten se ale později částečně změnil –⁠ tahy štětce se prodloužily a vytvářely jakousi šikmou šrafuru. Ale i v této době se ještě vrátil k impresionistické a pointilistické technice.

Významný byl Lolkův přínos ilustrátorské tvorbě, kde malíř rozvíjel svou představivost v lesní a zvířecí tematice. Na základě jeho kreseb napsal v roce 1920 Rudolf Těsnohlídek známou bajku Liška Bystrouška, která byla zhudebněna Leošem Janáčkem.

Stanislav Lolek byl bytostný krajinář, i když jeho témata občas z tohoto směru uhnula. Na jeho plátnech se v krajině, ať už takové, do které lidská ruka nezasáhla, nebo pozměněné lidskou činností, objevuje i figurální stafáž, která ale pouze dotváří celkovou náladu a oživuje výjev. To je vidět i na obraze Stromová alej, která je vděčným krajinářským námětem. Impresionistický rukopis, vyznačující se malými skvrnami štětcem, se v některých pasážích protahuje do již zmiňované šikmé šrafury. Dominujícími barvami jsou různé odstíny zelené a hnědé, do které je zahaleno i několik drobných postav. Od nich se odchylují dvě ženské postavy, tvořící barevnou protiváhu –⁠ černá vpředu a za ní výrazně červená. Je to nápadný doplněk dolaďující celkovou podzimní, ale příjemnou atmosféru scenérie.

Juliana Boublíková Jahnová

 


Štítky
Neonatologie Pediatrie Praktické lékařství pro děti a dorost

Článek vyšel v časopise

Česko-slovenská pediatrie

Číslo 6

2023 Číslo 6
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Svět praktické medicíny 3/2025 (znalostní test z časopisu)
nový kurz

Mepolizumab v reálné klinické praxi
Autoři: MUDr. Eva Voláková, Ph.D.

BONE ACADEMY 2025
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D., doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#