Recenze knihy O bolesti zad autorů MU Dr. Jana Hnízdila a Mgr. Zuzany Baluchové

Vyšlo v časopise: Rehabil. fyz. Lék., 28, 2021, No. 1, pp. 42.

J. Poněšický

Z mého profesionálního hlediska klinického psychologa a lékaře s psychosomatickou a psychoterapeutickou erudicí se budu věnovat zejména prvé části knihy sepsané dr. Hnízdilem.

Jeho dosavadní bohatá publikační aktivita se setkávala zpravidla s nadšeným ohlasem u pacientů a se stejně zaujatou kritikou (nedostatečné vědeckosti a solidnosti) od lékařů. Předložené knize však nelze z odborného hlediska nic vytknout. Je podložena nejen letitými zkušenostmi autora, nýbrž i výsledky vědeckého bádání tuzemských i zahraničních specialistů.

Vůdčí idea celé knihy se zračí ve výzvách obracejících se jak na pacienty, tak i na lékaře začlenit bolesti zad do dosavadní i právě nastalé životní situace. Zejména jde o to, najít spojnici mezi tělesnými a psychickými zátěžemi a bolestmi zad, často i mezi (nerozpoznanými nebo negovanými) krizemi a rozvíjejícími se příznaky. Zde je dr. Hnízdil nadaným a empatickým pozorovatelem. Nepoučuje, nemoralizuje a nekritizuje, „pouze“ poukazuje na skutečnosti, které vedou k nemoci, a přenechává pacientům jejich další zkoumání i rozhodování něco ve vlastním životě změnit. Samozřejmě se jedná o podstatné změny, do kterých se pacientům nechce – vždyť jejich uvědomění potlačují až hluboko do tělesné sféry.

A zde lze vystopovat další důležitou myšlenku, jež provází celou knihu: jde o moudrost našeho těla, o naslouchání mu a péči o něj. Moje tělo jsem já sám a to, co léčí a působí protistresově, je nejen láska od svých nejbližších, nýbrž i pozitivní vztah ke svému tělu a zdraví, rozhovor se sebou. Zde bych dokonce šel dál, nežli to dělá autor ve svém psychosomatickém přístupu: jde o podíl víry v uzdravení, zvláště je-li spojen s něčím, co nás uzdravuje a posiluje sebeúzdravné potenciály, což potvrzuje řada výzkumů dokonce i ohledně léčivého vlivu na zhoubná nádorová onemocnění. Dr. Hnízdil se sice zmiňuje o tom, že u mnohých metod v léčbě bolestí zad počínaje fyzikálními a mobilizačními procedurami a konče léky a operacemi chybí odborně fundované opodstatnění, přesto v mnoha případech pomáhají, avšak vyhýbá se označení placeba, které je dnes vědecky zkoumáno a ceněno.

Tato velmi čtivá kniha je věnována především pacientům, proto aby se nestali závislými na lékařích a lécích a sami se starali o své zdraví, jak to uvádí ve svém „desateru pro zdraví“. Jasně formulované závěry jsou přínosné i pro praktické lékaře, ortopedy a odborníky zabývající se léčbou chronických bolestí. Jeho postřehy jsou přesvědčivé, jak naše tělo smysluplně reaguje, signalizuje bolestmi stresovou zátěž, poskytuje si svalovým spazmem potřebnou nehybnost a poté potřebuje pohyb a posílení zádového svalstva (místo ležení či užívání analgetik). Zajímavé jsou jeho zkušenosti podporované výzkumy, že je středně- a dlouhodobě stejně efektivní odborná pomoc (vč. cviků) jako změna životního stylu – chodit pěšky do práce, radovat se z tělesného pohybu během dne, jezdit na kole či si jít zaplavat.

Celý léčebný přístup demonstruje autor na několika pacientských příbězích s předchozí typickou kalvárií zbytečných a nákladných vyšetření. Velkou roli hraje jeho přesvědčivost, kterou pacienti přijímají a internalizují.

Druhá praktická část od Mgr. Zuzany Baluchové týkající se fyzioterapie je naprosto perfektní a přínosná nejen detailním popisem (s vyobrazením) cviků, které jsou vhodné pro osoby s bolestmi zad, nýbrž i tím, jak se chovat (sedět, chodit, ležet atp.) vzhledem k našemu tělesnému zdraví v běžném životě.

doc. MU Dr. PhDr. Jan Poněšický, Ph.D.

Recenzovaná kniha:

Hnízdil J, Baluchová Z. O bolesti zad. Praha: