Vyšlo v časopise: Prakt. Lék. 2016; 96(3): 152

Josef Dvořák, Bohumil Dudeška

Štítná žláza, chirurgická anatomie, operační technika

Praha: nakladatelství SERIFA 2015. ISBN 80-902859-0-2

Koncem minulého roku vyšlo Praze již třetí vydání velmi pěkné učebnice o chirurgickém léčení nemocí štítné žlázy. Když v roce 1995 vyšlo první vydání této knihy, bylo to od jejího autora doc. MUDr. Josefa Dvořáka, CSc. vykročením správným směrem, jakým se má taková učebnice tyreochirurgie ubírat. Autor ji sepsal na základě letitých operačních zkušeností z jeho pracoviště a uložil do knihy cenné poznatky, které každý operující chirurg potřebuje, než se vydá na cestu pomoci nemocným. Protože byla kniha zájemci o operační techniku tyreoidektomií brzy rozebrána, připravil autor v roce 2000 (již profesor chirurgie operující v karlovarské nemocnici) druhé přepracované a rozšířené vydání, které mu se stejnou pečlivostí vydalo opět nakladatelství SERIFA a kreslenými názornými obrázky je opět doprovodili výtvarník Bc. Jiří Stárek a fotograf Vlastimil Stárek i autor sám. Druhé vydání mělo již 375 stran textu včetně obrazové dokumentace a bylo znovu knihou par excellence.

Doba se měnila, zkušeností s tyreologií přibývalo a měnily se i technické podmínky operování. A tak po 15 letech, přesně v prosinci roku 2015 došlo ke třetímu vydání knihy, která byla autorem doplněna o novou kapitolu o současné technologii používané při operacích štítné žlázy a o další kapitolku o miniinvazivních výkonech na štítné žláze z pera autora těchto operací, kterým se na zlínském chirurgickém pracovišti v nemocnici Atlas věnuje tamní zručný chirurg MUDr. Bohumil Dudešek. Z hlediska komplexnosti problému tyreoidální chirurgie je takové doplnění textu namístě, protože konvenuje dnešním snahám o novelizaci všeho, co někdy a někomu připadá jako přestárlé a méně pružné. Je přáním miniinvazivních chirurgů, aby to přispělo i k blahu nemocných.

Krásná publikace o rozsahu 418 stran na křídovém papíře, která obsahuje po doplnění novými kresbami i fotografiemi vše, co si operující chirurg musí uvědomit, než se vydá na zodpovědnou cestu pomoci svým spoluobčanům, informuje nejen chirurgy, ale obecně všechny lékaře o potřebě operací v tyreologii, kterých přibývá. Česká populace byla bohužel před 20 lety po černobylské tragédii ozářena, a tak dnes vidíme nejen klasické operační indikace pro uzlové a tyreotoxické strumy, ale především pro nádory štítné žlázy. S rozvojem specializace ve zdravotnictví bude úkolem pro pre- i postgraduální výchovu lékařů šíření dalších informací v endokrinologii, k nimž patří i znalost, jak mohou chirurgové přispět k léčení svých spoluobčanů. Nahlédnutí do této vynikající chirurgické učebnice přinese zisk všem lékařům a hlavně internistům a praktickým lékařům, protože je bude informovat o stále aktuálnějším problému a rizicích operací na štítné žláze. Pro chirurgy je to pak ta pravá operační učebnice, která si vyžaduje jejich pečlivé studium dříve než vztáhnou svoji ruku na pacientův krk.

prof. MUDr. Miloš Hájek, DrSc.

redaktor Rozhledů v chirurgii

Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospělé