Recenze knih

Vyšlo v časopise: Cesk Slov Neurol N 2014; 77/110(3): 388

Anand K. Devaiah, Bradley F. Marple. Rhinology and Endoscopic Skull Base Surgery. New York: Thieme Stuttgart 2013. ISBN 978- 93- 82076- 01- 8, cena 99,99 EUR.

Kniha má celkem 272 stran, je rozdělena do tří sekcí celkem obsahujících 36 kapitol. Je bohatě dokumentována kvalitními ilustracemi a schématy včetně peroperačních fotografií. Tým autorů má bohaté zkušenosti s endoskopickými operacemi včetně operací baze nejenom přední jámy lební. Tomu také odpovídá kvalita publikace. Texty jsou srozumitelné, schémata a ilustrace text vhodně doplňují. Ke každé kapitole je bohatá a současná literatura. První sekce pojednává o základech rinologie a endoskopické chirurgie. Kapitoly jsou zajímavé a osvěžují pohled na danou problematiku. Například v první kapitole najdeme embryologický vývoj nosu a vedlejších nosních dutin, v dalších kapitolách se dočteme o endoskopické chirurgické anatomii nosu, vedlejších nosních dutin a také o anatomii baze přední jámy lební. Na toto téma vhodně navazuje aplikovaná fyziologie a poté rovněž spektrum zobrazovacích metod vhodných ke znázornění dané krajiny. Druhá sekce je pro neurochirurga méně zajímavá. Pojednává o rinologii a chirurgii paranazálních nosních dutin. Jsou zde však i extrémně zajímavé a důležité kapitoly, např. Endonazální endoskopická chirurgie sinus frontalis nebo obdobná kapitola s tématikou chirurgie sinus ethmoidalis, maxillaris a sphenoidalis. Jiná velmi zajímavá kapitola nese název Obliterizace a kranializace sinus frontalis. Tyto kapitoly jsou důležité nejenom pro odborníka v endoskopii ve specializaci ORL, ale také pro neurochirurga či traumatologa zabývajícího se chirurgií baze lební. Třetí sekce je pak již vyloženě doménou odborníků na problematiku baze lební bez ohledu na příslušnost k jednotlivým oborům. Najdeme tu kapitoly jako Minimální invazivní chirurgie hypofyzární oblasti nebo Endoskopická chirurgie klivu a zadní jámy lební. Další kapitola řeší endoskopické uzavírání dura mater v této oblasti. Závěrem lze konstatovat, že publikace přináší množství cenných informací, které poslouží pro zdokonalení techniky endoskopických operací v oblasti vedlejších nosních dutin, baze lební a přilehlých oblastí, jako je například hypofyzární oblast či zadní jámy lební. Proto lze knihu doporučit vaší pozornosti.

prof. MU Dr. Pavel Haninec, CSc.

Wieslaw L. Nowinski, Beng Choon Chua. The Human Brain in 1969 Pieces. New York: Thieme Stuttgart 2013, cena 349 EUR.

Vynikající digitální atlas lidského mozku. Atlas je vysoce sofistikovaný s 3D vizualizacemi a neuvěřitelnými detaily. Je určen pro všechny oblasti neurověd, a to jak pro klinické neurochirurgy, neurology, radiology a navíc také pro neuroanatomy a obecně i další neurovědce zabývající se lidským mozkem. Umožňuje všem lépe porozumět jeho anatomii a chápat ji v souvislostech, a to již od úrovně míchy, včetně jemných detailů míšního a mozkového cévního zásobení. Atlas je interaktivní, a proto se dají jednotlivé řezy a struktury srovnávat, navzájem kombinovat i různě naklánět a rotovat. Umožňuje zvýrazňovat vybrané struktury a dále s nimi pracovat. Atlas podrobně rozebírá strukturu míchy a mozku, jejich cévní zásobení a jednotlivé dráhy. Detailně ukazuje také hlavové nervy, svalový systém a žlázy. Práce s atlasem je intuitivní a přátelská. Umožňuje dokonalé poznání vybrané krajiny. Jeho cena je vzhledem k množství informací adekvátní a atlas je vhodný také jako pomůcka k různým typům operací mozku a míchy.

prof. MU Dr. Pavel Haninec, CSc.

Dětská neurologie Neurochirurgie Neurologie

Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie