Vyšlo v časopise: Cesk Slov Neurol N 2007; 70/103(3): 348

Stejskal L et al. Intraoperační stimulační monitorace v neurochirurgii. Praha : Grada Publishing 2006. 104 s. ISBN 80-247-0964-3.

Kolektiv pražských autorů pod editorským dohledem nestora české neurofyziologie vytvořil publikaci, první a zcela jedinečnou v českém písemnictví, která se věnuje peroperačnímu neurofyziologickému monitorování. Publikace na 104 stranách, po úvodních dvou kapitolách obligátně věnovaných nezbytným elektrofyziologickým principům a technickým aspektům, postihuje v následujících osmi kapitolách problematiku neurofyziologického monitorování při chirurgických výkonech u onemocnění nádorových, vaskulárních, úrazových. Kromě dvou kapitol, postihujících monitoraci míchy při výkonech na aortě, resp. při korektivních operacích páteře, autoři čerpají z osobních mnohaletých zkušeností, ať už se jedná o monitoraci při operacích hemisferálních nádorů, tumorů lební baze a zadní jámy, u cévních operací centrálního nervového systému včetně mikrovaskulární dekomprese při neuralgii trigeminu nebo faciálním hemispazmu, nechybí ani peroperační monitorace poranění periferních nervů a míšních kořenů. Závěrem každé kapitoly je zpracovaný seznam pečlivě sebrané zdrojové literatury.

Autoři v publikaci shromáždili osobní zkušenosti, neopomněli ani praktické rady a poznámky k anestezii, která významně postihuje peroperační neurofyziologickou monitoraci, a knihu vybavili bohatou obrazovou dokumentací, včetně záznamů monitorovaných elektrofyziologických modalit. Může být učebnicí pro pracoviště mimo pražskou ÚVN.

Publikace dokumentuje pokrok v peroperační neurofyziologické monitoraci, který čerpá z technologického pokroku a z rostoucí poptávky ze strany neurochirurgů, cévních chirurgů, ortopedů. Neurofyziologická monitorace na operačním sále jednoznačně snižuje výskyt peroperačního neurologického deficitu se všemi jeho důsledky a má prokázaný přínos pro operovaného pacienta.

Publikaci ocení zejména operatéři (neurochirurgové aj.), neurofyziologové, anesteziologové, (tj. členové neuromonitorovacího týmu, ve kterém prvně jmenovaní určují poptávku, která je uspokojena ostatními, vždy však ve vzájemné spolupráci) i další zájemci o obor.

Publikace má potenciál evokovat rozvoj oboru peroperační neurofyziologické monitorace.

MUDr. Martin Němec

Dětská neurologie Neurochirurgie Neurologie