Intoxikace butanem – popis tří případů


Butane intoxication – Three Case Reports

Three cases of butane intoxication with fatal outcome are described. Butane was applied asa gaseous spray from the lighter refill can. With the exception of non-specific signs of asphyxiationsuch as tiny subepicardial and subpleural haemorrhages and lung oedema, haemorrhagicmicroruptures of the myocardial fibres were found. The authors have no plausible explanationregarding this development. Any mechanical damage of the myocardium can clearly be excluded.

Key words:
Butane – toxicology – sniffing – inhalation – heart muscle damage.


Autoři: M. Hirt 1;  A. Brzobohatá 1;  I. Dvořáček 2;  M. Staňková 2
Působiště autorů: Institute of Forensic Medicine, Masaryk University and St. Ann’s University Hospital, Brno 2Institute of Forensic Medicine, University Hospital, Ostrava 1
Vyšlo v časopise: Soud Lék., , 2004, No. 4, p. 54-56
Kategorie: Články

Souhrn

V poslední době se v odborném tisku počaly objevovat zmínky o množících se případech intoxikacebutanem. Tento plyn tvoří převažující součást směsi, která se používá jako náplň do zapalovačů.Bohužel i naše každodenní praxe ukazuje, že počet případů inhalace butanu roste a oběťmijsou převážně mladí lidé.V náhradních bombičkách i ve vlastních zapalovačích je plyn v tekuté formě, ze které se přispouštění prudce uvolňuje. Uvolněný plyn při lokálním styku s povrchem těla, a to jak s kůží, takse sliznicí způsobuje značné lokální podchlazení vedoucí až ke vzniku omrzlin. Při vdechovánípůsobí butan i celkově, a to převážně na kardiovaskulární, respirační nebo centrální nervovýsystém. V literatuře jsou popisovány fibrilace komor, arytmie a vzácně i infarkty myokardu s fatálnímkoncem. Pro diagnostiku je stěžejní chemicko – toxikologická analýza, neboť morfologickýnález, ať již makro, nebo mikroskopický, je nespecifický.V práci jsou popsány 3 případy intoxikace u mladých mužů. Diagnóza otrava butanem byla stanovenatoxikologickým vyšetřením. Morfologicky byly zjištěny hlavně nespecifické známky dušení.Příčina tohoto dušení je zřejmě komplexní. Mimo naplnění respiračního traktu nedýchatelnýmplynem s nízkým obsahem kyslíku může k dušení přispívat i edém sliznice, tedy mechanická překážka,hlavně v horních cestách dýchacích, jako reakce na prudké omrznutí, a po déletrvajícíinhalaci i vznik masivního edému plic, který taktéž brání přechodu kyslíku do krve.Jako zajímavý nález byly u prvního případu histologicky zjištěny prokrvácené mikrorupturymyokardu, pro než autoři nemají přesné vysvětlení. Samozřejmě jako první se nabízí myšlenkaartefaktu, např. zhmoždění srdce při resuscitaci, ale to by musela být provázeno i jinými známkamitraumatu hrudníku, které zde byly vyloučeny.

Klíčová slova:
Butan – toxikologie – sniffing – inhalace – poškození myokardu

Plné znění tohoto článku není v digitalizované podobě.
V případě zájmu kontaktujte NTO ČLS JEP, které vám může poskytnout sken časopisu.

Štítky
Patologie Soudní lékařství Toxikologie

Článek vyšel v časopise

Soudní lékařství


2004 Číslo 4

Nejčtenější v tomto čísle

Tomuto tématu se dále věnují…


Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Léčba bolesti v ordinaci praktického lékaře
nový kurz
Autoři: MUDr. PhDr. Zdeňka Nováková, Ph.D.

Revmatoidní artritida: včas a k cíli
Autoři: MUDr. Heřman Mann

Jistoty a nástrahy antikoagulační léčby aneb kardiolog - neurolog - farmakolog - nefrolog - právník diskutují
Autoři: doc. MUDr. Štěpán Havránek, Ph.D., prof. MUDr. Roman Herzig, Ph.D., doc. MUDr. Karel Urbánek, Ph.D., prim. MUDr. Jan Vachek, MUDr. et Mgr. Jolana Těšínová, Ph.D.

Léčba akutní pooperační bolesti
Autoři: doc. MUDr. Jiří Málek, CSc.

Nové antipsychotikum kariprazin v léčbě schizofrenie
Autoři: prof. MUDr. Cyril Höschl, DrSc., FRCPsych.

Všechny kurzy
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se