Recenze monografie Českí lekári na Slovensku II.

Autoři: M. Duda
Vyšlo v časopise: Rozhl. Chir., 2015, roč. 94, č. 5, s. 210.

První vydání této zajímavé knihy vzbudilo u čtenářů velký ohlas, a protože v průběhu krátké doby získali autoři řadu dalších životopisů českých lékařů, kteří působili na Slovensku, dostává se nám do rukou v krátké době druhé doplněné vydání. V abecedním pořadí máme možnost se seznámit s jejich životopisnými údaji. Někteří z nich působili na Slovensku jen krátce, jiní tam strávili celou svou profesní kariéru. Odchod lékařů z Čech na Slovensko v době umístěnek po ukončení studia nebyl vždy jejich dobrovolným rozhodnutím, ale s odstupem času naprostá většina z nich této životní zkušenosti nebo i změny svého působiště na dlouhá léta nelitovala. V předmluvě II. vydání je uvedeno: „Ve spolupráci lékařů, ale i v průniku kultur se zrodily ojedinělé přátelské a trvalé vztahy mezi našimi národy. Dnes, když se i naše zdravotnictví měří nejnáročnějšími kritérii Evropské unie, chceme zdůraznit, že podíl českých lékařů zůstává pevným východiskem a základem, o který se stále opíráme.“ Členem autorského kolektivu je i chirurg prof. MUDr. Július Vajó, DrSc., emeritní přednosta II. chirurgické kliniky Lékařské fakulty Univerzity P. J. Šafaříka v Košicích. V publikaci nalezneme popis osudů 146 českých lékařů, kteří na Slovensku působili. Je mezi nimi i řada chirurgů, počínaje jedním z největších jmen slovenské chirurgie prof. Stanislavem Kostlivým. Jeho význam pro slovenskou medicínu a chirurgii je v tom, že vybudoval první slovenskou chirurgickou kliniku a stal se zakladatelem slovenské chirurgické školy. Celkem je v publikaci uvedeno 26 lékařů, kteří působili jako chirurgové, a k tomu je možné ještě přičíst příslušníky dalších chirurgických specializací, jako jsou ortopedové, urologové a neurochirurgové. Je velmi zajímavé začíst se do těchto osudů, a přeneseme-li se do současnosti, jistě se nevyhneme pomyšlení na současnou historickou paralelu. V posledních desetiletích významně vzrostl počet slovenských lékařů přicházejících do Čech a na Moravu a je mezi nimi i řada chirurgů. Symbolicky tak oplácejí onu pomoc, kterou poskytli naši předchůdci při budování slovenské chirurgické školy. Nejedno české nemocniční oddělení by jen těžko zajistilo provoz bez jejich pomoci. Je jen dobře, že kontakty a přátelská spolupráce mezi našimi národy pokračují i na tomto poli. Kniha jistě stojí za přečtení a lze ji všem našim chirurgům doporučit.

Prof. MUDr. Miloslav Duda, DrSc.

Ovesná 6

779 00 Olomouc