#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Hodnocení dotazníku spokojenosti účastníků ORL kongresu v Hradci Králové


Authors: Viktor Chrobok 1;  P. Čelakovský 1;  Jan Mejzlík 2
Authors‘ workplace: Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku LF UK Fakultní nemocnice Hradec Králové ;  přednosta prof. MUDr. V. Chrobok, CSc., Ph. D. Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, Pardubická krajská nemocnice, a. s. Fakulta zdravotnických studií Univerzita Pardubice 1;  přednosta MUDr. J. Mejzlík, Ph. D. 2
Published in: Otorinolaryngol Foniatr, 62, 2013, No. 4, pp. 226-231.
Category: Report from ORL society

Overview

Cílem předkládaného sdělení je hodnocení strukturovaného dotazníku účastníky 5. česko-slovenského kongresu otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku v Hradci Králové. Pozitivně byla hodnocena organizační struktura kongresu: kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení a elektronické postery. Pozitivní ohlas byl také vyjádřen na nově zavedenou formu elektronických posterů a k nim probíhající diskuse, i na uvedení video záznamu kulatých stolů a elektronických posterů na internetu.

Účastníci mají vyšší požadavky na kvalitu cateringové služby a společenskou část kongresu, kterým by měla být vedle odborné stránky kongresu věnována v budoucnu dostatečná pozornost.

Klíčová slova:
ORL kongres, dotazník, spokojenost účastníků

ÚVOD

Ve dnech 23. - 25. května 2013 se v Hradci Králové konal 5. česko-slovenský kongres otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, který byl současně 75. kongresem České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku ČLS JEP, 60. kongresem Slovenskej spoločnosti pre ORL a chirurgiu hlavy a krku a Kongresem nelékařských zdravotnických pracovníků (Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků).

Cílem předkládaného sdělení je hodnocení strukturovaného dotazníku, který byl po skončení kongresu elektronicky rozeslán účastníkům s žádostí o vyplnění. Vlastní zprávě z kongresu je věnováno samostatné sdělení v našem časopisu.

METODIKA

Strukturovaný dotazník s 29 otázkami byl rozeslán 570 účastníkům kongresu. Celkem 93 respondentů vyplnilo dotazník a odeslalo elektronicky zpět. Návratnost dotazníků byla 16,3 %. V následujícím textu je vždy uvedena otázka a procenta jednotlivých odpovědí, včetně grafického vyjádření. Otázky 21 až 28 hodnotily odpovědi spokojenosti na škále 1 až 5 (jako známky ve škole), vždy je uveden průměr (průměrná známka, 1 – nejlepší, 5 – nejhorší).

VÝSLEDKY

1. Které dny jste navštívil kongres?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

čtvrtek 75,3 %

pátek 91,4 %

sobota 76,3 %


2. Při účasti na celostátním kongresu preferuji více termín kongresu ve dnech

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

čtvrtek – pátek – sobota 70,7 %

středa – čtvrtek – pátek 29,3 %


3. Kolik je Vám roků?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

do 35 (včetně) 17,2 %  

35-59 67,7 %  

60 a více 15,1 %


4. Vyhovovala Vám organizační struktura odborného programu kongresu (kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení, elektronické postery)?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

ano 90,3 %             

ne 6,5 % 

nevím 3,2 %


5. Má pro mne význam účast anglicky hovořících zahraničních odborníků?

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

ano 63,0 %          

ne 28,3 %               

nevím 8,7 %


6. Kolik instruktážních kurzů jste navštívil?

(odpovědělo 69, neodpovědělo 24)

1: 37,7 %   

2: 36,2 %   

3: 18,8 %   

4: 5,8 %   

5: 1,4 %


7. Cenu za instruktážní kurzy 100 Kč hodnotím jako

(odpovědělo 88, neodpovědělo 5)

přiměřená 79,5 %  

nízká 9,1 %   

vysoká 4,5 %   

nevím 6,8 %


8. Témata kulatých stolů považujete za aktuální a vhodně zvolené?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

ano 85,7 %    

ne 2,2 %    

nevím 12,1 %


9. Navštívil jste vystavené postery?

(odpovědělo 73, neodpovědělo 19)

ano 79,3 %   

ne 20,7 %


10. Účastnil jste se hlasování o nejlepší poster? (odpovědělo 23, neodpovědělo 68)

ano 25,3 %    

ne 74,7 %


11. Je přínosná krátká prezentace posteru (3 minuty a 2 minuty diskuse)?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

ano 70,3 %    

ne 7,7 %    

nevím 22,0 %


12. Audio-video záznam kulatých stolů s umístěním na internetu považuji za přínosný?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

ano 82,4 %    

ne 4,4 %    

nevím 13,2 %


13. Elektronické postery umístěné na internetu považuji za přínosné?

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

ano 91,3 %    

ne 2,2 %    

nevím 6,5 %


14. Společenský program splnil má očekávání

(odpovědělo 89, neodpovědělo 4)

ano 48,3 %    

ne 15,7 %    

nevím 36,0 %


15. Navštívil jste výstavu firem?

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

ano 84,8 %    

ne 15,2 %


16. Byla výstava firem přínosná?

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

ano 84,8 %    

ne 0 %     

nevím 15,2 %


17. Účastnický poplatek je na celostátním sjezdu

(odpovědělo 89, neodpovědělo 4)

přiměřený 73,0 %    

příliš vysoký 24,7 %    

příliš nízký 2,2 %


18. Je správné, že nečlenové ORL společnosti platí za účast na kongresu vyšší kongresové poplatky?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

ano 70,3 %   

ne 14,3 %    

nevím 15,4 %


19. Považujete za užitečné, aby během obědové přestávky probíhala firemní „lunch sympozia“ podobně jako tomu je na zahraničních sjezdech?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

ano 52,7 %    

ne 17,2 %  

nevím 30,1 %


20. Uvítali byste, aby byl během sjezdu (před sjezdem, po sjezdu) organizován pro doprovázející osoby nebo účastníky další aktivity (návštěvy památek, zájezdy)?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

ano 46,2 %    

ne 36,6 %   

nevím 17,2 %


21. Jak hodnotíte konferenční prostory - velikost a úroveň vybavení sálů?

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

velmi spokojen 62    

spíše spokojen 28    

nemám názor 0     

spíše nespokojen 1    

velmi nespokojen 1   

průměr 1,38

22. Jak hodnotíte technické vybavení kongresových prostor?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

velmi spokojen 62    

spíše spokojen  27    

nemám názor 3     

spíše nespokojen 1    

velmi nespokojen 0   

průměr 1,39

23. Jak hodnotíte cateringové služby během konference – kvalita jídla, rozmanitost nabídky?

(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)

velmi spokojen 17   

spíše spokojen 36    

nemám názor 12    

spíše nespokojen 19   

velmi nespokojen 8    

průměr 2,62

24. Jak hodnotíte služby registračního oddělení - ochota, znalosti?

(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)

velmi spokojen 58    

spíše spokojen 32    

nemám názor 0    

spíše nespokojen 3    

velmi nespokojen 0    

průměr 1,44

25. Jak hodnotíte webové stránky a on-line formuláře - jejich srozumitelnost, grafické zpracování?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

velmi spokojen 45    

spíše spokojen 37    

nemám názor 4     

spíše nespokojen 2   

velmi nespokojen 3   

průměr 1,69

26. Jak hodnotíte webové stránky akce - rychlost aktualizace informací?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

velmi spokojen 49  

spíše spokojen 36

nemám názor 3    

spíše nespokojen 3   

velmi nespokojen 1    

průměr 1,59

27. Jak hodnotíte tiskoviny a informace v nich - finální program a Sborník abstrakt?

(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)

velmi spokojen 52    

spíše spokojen 30   

nemám názor 4     

spíše nespokojen 4    

velmi nespokojen 1    

průměr 1,59

28. Lze tisky nahradit informacemi na webu?

(odpovědělo 88, neodpovědělo 5)

ano 42,0 %    

ne 58,0 %

29. Co lze zlepšit? Postrádal/a jste nějakou službu?

(odpovědělo 26, neodpovědělo 67)


Kritické příklady:

  • Troška dlhšie prestávky a kvalitná káva, ktorú som ochotná aj zaplatiť.
  • Preferuji sjezdy hlavně v období víkendu, jako to mají jiné odbornosti, tedy pátek, sobota a neděle. Dále by byla vhodná i ambulantní větev pro ambulantní lékaře, které část sdělení vůbec nezajímá, protože mají "svoje otázky a témata".
  • Vadil mi někdy poměrně krátký čas určený na diskuse a přísný časový režim. Také souběh dvou z mého pohledu zajímavých témat člověka zamrzí.
  • Příliš malý prostor pro společenský večer pro takový počet lidí - málo židlí, jídla i pití, jinak byl kongres na velice dobré úrovni.

Pozitivní příklady:

  • Nevím, přišlo mi to dokonalé. Všetko bolo super. Jsem spokojen, dík!
  • Nemusíte zlepšovat nic, takto organizovaný kongres v budoucnu míním znovu navštívit.

DISKUSE

Organizátoři kongresu a výbor České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku ČLS JEP považuje za účelné mít zpětnou vazbu o kvalitě celostátní odborné akce, aby bylo možné v budoucnu kongresy připravit v dobré odborné kvalitě a ke spokojenosti účastníků. Přestože návratnost odpovědí na dotazník nebyla vysoká – pouze 16,3 %, pokusíme se učinit z hodnocení dotazníku závěry. Návratnost dotazníku, který byl zaslán v roce 2009 po pražském kongresu prof. Betkou (1), byla přibližně shodná (50 z 347, tj. 14 %).

Většina respondentů preferuje pořádat kongres ve dnech čtvrtek až sobota, což vyjadřuje pravděpodobně názor privátních lékařů, zařadit do kongresových dnů sobotu a ochotu lékařů vzdělávat se i ve volném dni. Hlavním kongresovým dnem je pátek, pokud je kongres zahájen ve čtvrtek. Je překvapující, že kongresu se zúčastnilo velmi málo mladých lékařů do 35 let, pouze 43 z 570.

90 % odpovědí vyjádřilo spokojenost s organizační strukturou kongresu - kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení a elektronické postery. Více než 60 % účastníků považuje za významnou účast zahraničních odborníků. Přestože většina považuje cenu za instruktážní kurz 100 Kč za přiměřenou, více než 70 % respondentů navštívilo pouze jeden až dva kurzy, z maximálního počtu 5 kurzů. Na kongresu bylo cekem 20 instruktážních kurzů v 5 blocích. Široká a mezioborová témata kulatých stolů, vybraná organizátory kongresu, byla hodnocena kladně. Ke shodným závěrům dospěli Betka a kolektiv při hodnocení kongresu v roce 2009 (1). Nově zavedené elektronické postery byly aktivně navštíveny, pozitivně byla hodnocena krátká prezentace posterů a diskuse, hlasování o nejlepší poster se však účastnila pouze čtvrtina dotázaných. Další novinkou, která byla hodnocena velmi kladně, je umístění audio-video záznamů kulatých stolů a elektronických posterů na internetu.

Společenská část neuspokojila 16 % odpovídajících, zatímco výstava firem byla navštívena většinou účastníků. Kriticky byla hodnocena úroveň stravování. Finanční náročnost kongresu je přiměřená, většina souhlasí s vyššími kongresovými poplatky pro nečleny ORL odborné společnosti. „Lunch sympozia“ a mimo kongresové aktivity preferuje pouze polovina respondentů.

ZÁVĚR

Česko-slovenský kongres v Hradci Králové v roce 2013 se snažil účastníkům nabídnout organizační strukturu odpovídající mezinárodním zahraničním akcím - kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení a elektronické postery. Dále byly nově zavedené elektronické postery a k nim probíhající diskuse, uvedení video záznamu kulatých stolů a elektronických posterů na internetu pro účastníky kongresu a s časovým odstupem pro členy odborné ORL společnosti. Odborná část ORL kongresu v Hradci Králové byla většinou účastníků hodnocena velmi kladně. Na druhé straně je patrná vyšší náročnost účastníků na cateringové služby a společenskou část kongresu, kterým by měla být věnována do budoucna zvýšená pozornost.

Adresa ke korespondenci:

Prof. MUDr. Viktor Chrobok, CSc., Ph.D.

Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku

LF UK a Fakultní nemocnice Hradec Králové

Sokolská 581

500 05  Hradec Králové

e-mail: chrobok@fnhk.cz


Sources

1. Betka J., Nártová E., Plzák J.: Zpráva o dotazníkové akci o průběhu 72. kongresu České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku. Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/, 59, 2010, s. 85-89.

Labels
Audiology Paediatric ENT ENT (Otorhinolaryngology)
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#